Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpste lens van Canon ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: scherpste lens van Canon ???

Oorspronkelijk geplaatst door jovicic Bekijk bericht
    Canon 5D Mark II ...
    en dan de 16-35 L

Comment

Canon 5D Mark II ...
      Ik ben met den diene begonnen met laat ik er maar eens een 35 opzetten want die 50 van vroeger was me wat krap aan de zijkanten. En dat de duurste wel eens niet de scherpste zou kunnen zijn, heb ik daarbij niet overwogen. Ik vond het al geweldig dat je daarmee automatisch kon scherpstellen, en dat ge niet eerst honderd fimlkes moest ontwikkelen om te weten waar ge mee bezig zijt.
      Vemits ik nog nooit een 1.4 had gehad, ben ik vervolgens alles gedurende maanden op die opening gaan trekken, om te zien hoe mooi juist de onscherpe delen waren. Daardoor onderscheid ie zich namelijk van ne gewone gsm die botweg alles scherp weergeeft, en het onderwerp daardoor banaliseert tov de achtergrond.
      Toen ik mijn oude 400 kocht kreeg ik daarbij off-camera zo'n minderwaardige soep uit een oude 5d voorgeschoteld, dat ik onmiddellijk door had dat die lens onmogelijk zo onscherp kon zijn, wat werd bevestigd toen ik hem gemicroadjust had op de afstand die ik wilde voor mijn 5d2.

Comment

ik doe tot op heden heel veel studio (modellen) en natuur (landschap, macro, ... )

ik gebruikt de 28-300L IS USM, de 50mm f1.8 en de 100mm L IS ...
        occasioneel uitlenen van de 17-40, 24-105, 50mm 1.4, 85mm 1.2 ...

uit die gebruikservaringen heb ik geleerd dat elke lens wel een zwak punt heeft !

ik wil dus gewoon een lens die haarscherp is op al zijn standen... zodanig dat je die volledig mag gebruiken zonder zorgen te maken over de scherpte ...

Hartelijk dank aan alle verstandige mensen die een serieus antwoord hebben gegeven !

Spijtig van al de onzinnige post hier ! Ik dacht dat BD serieus en professioneel was !
        Het bewijst weer dat kwaliteit ver te zoeken is dezer dagen !

Comment

Ik heb geen enkele lens met een onscherpe stand. Ook niet gehad. En geen zoom.

Comment

De onzinnige reacties komen gewoon doordat je je vraag nogal vaag gesteld hebt zonder enig doel, en daarom wordt je niet serieus genomen... gebeurt hier constant (niet altijd even proper)
            Als je schrijft "Ik hou nogal van het beste van het beste..." dan zien velen hier staan "ik vind dat omdat ik het beste materiaal heb, meteen de beste foto's zal nemen" en dat is als een bom in een mijnenveld. (ook al bedoel je het niet zo)

enfin, dat terzijde

Je hebt een 100mm f2.8 L IS en gebruikt regelmatig een 85mm f1.2?
            imho, ofwel
            heb je slechte exemplaren
            ben je op zoek naar een 'scherpte' die niet bestaat

scherpte alleen kan onmogelijk bepalen of je een goede lens voor jouw doeleinden. Een lens mag nog zo scherp zijn, met een wide angle ga je bvb geen voetbalfoto's nemen...

en al je het toch nog wil weten, de scherpste lens (voor canon EF) die ik ooit heb gehad is de 70-200 f4 IS
            5DmkIII en wat glas

Comment

Scherpte kan je meten maar is slechts één van de kwalitietscriteria. Zo is het scheidend vermogen van zowel de Canon 70-200 2.8 II als de Canon 100 mm 2.8 IS macro extreem hoog.

Bedenk wel dat je verschillen in scheidend vermogen van pakweg 20% zelden of nooit te zien zijn op de afdruk!

Omdat bokeh misschein een grotere invloed heeft op de uiteindelijke afdruk zou ik eerder de vraag stellen welke objectief een mooi bokeh heeft.

Overigens, op dat gebied doen de 2 genoemde objectieven het goed.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

koopt TS een objectief vanwege de absolute scherpte of omdat hij hem ook daadwerkelijk nodig heeft?

ik heb lenzen die zoo scherp zijn, dat mijn vingers achteraf vol zitten met pleisters, zoo scherp..

maar bon: volgens mij is mijn scherpste die 135mm.. (maar die gebruik ik niet altijd ondanks hij mijn scherpste zou zijn..soms moet ik ´genoegen´ nemen met een 16-35, daar ik ook wel eens wat groothoek nodig heb.. )
                EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

Comment

Spijtig van al de onzinnige post hier ! Ik dacht dat BD serieus en professioneel was !
                  Euh sorry.. maar je oogst wat je zaait.
                  Moest je zelf een betere omschrijving gegeven hebben in je eerste post van je bedoelingen en ervaringen, dan kreeg je waarschijnlijk ook meer reacties die 'professioneel en serieus' waren
                  Ga nu maar weer verder met fotograferen in de echte wereld en laat de virtuele wereld van fotografen voor wat ie is.
                  Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

kijk maar eens bij deze link hoe scherp een 135mm f/2L wel is...
                    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Met het diafragma helemaal open, en ook als je het diafragma te ver dicht zet, zal elke lens wel minder scherp zijn dan op f8 - f11 (de meeste lenzen zijn dan op hun scherpst, maar bij sommige begint de scherpte al te verminderen als het diafragma verder dicht staat dan f8).

Er zijn lenzen die met het diafragma helemaal open niet zo heel scherp zijn, maar er zijn er ook die je gerust kan gebruiken met het diafragma volledig open zonder je zorgen te moeten maken over de scherpte (de 70-200 f2,8 L IS II is daar een voorbeeld van, de oudere versie is bijvoorbeeld veel minder scherp op f2,8).

De 28-300 is een superzoomlens, het is een heel handige lens met een heel groot zoombereik, maar het is niet de scherpste lens die je kan vinden.

Als de 100mm f2,8 L IS niet scherp genoeg is, dan doe je zelf iets verkeerd...
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

ik doe tot op heden heel veel studio (modellen) en natuur (landschap, macro, ... )

uit die gebruikservaringen heb ik geleerd dat elke lens wel een zwak punt heeft !

ik wil dus gewoon een lens die haarscherp is op al zijn standen... zodanig dat je die volledig mag gebruiken zonder zorgen te maken over de scherpte ...

Hartelijk dank aan alle verstandige mensen die een serieus antwoord hebben gegeven !

wat verstaat u onder serieus en professioneel? en idd, iedere lens heeft zijn sterke en zwakke punten.. de zwakste schakel is overigens 9 vd 10 het manneke of vrouwke die de boel bedient. indien u absolute scherpte wilt, heeft u de keus..wilt u de scherpste zoom of de scherpste prime? en wat verstaat u onder scherpte? scherpe pic wil nog niet zeggen dat de plaat meteen uitstekend is.. scherpte is 1 aspect, maar een goede compo is nog vele malen moeilijker te bewerkstelligen.. komt nog bij hoe je de boel belicht en hoe je eea invult. fotografie is meer dan alleen maar absolute scherpte dmv een lens of toestelleke..

internet staat bol van allerlei reviews, testen etc..ik bezie het maar als een soort van auto-test... performance alleen is niet genoeg..voor welk doel heb je die auto (of in uw geval die lens) nodig?

ik rijd in een opel zafira, met kinderzitjes achterin..mijne vent met een renault kangoo..hadden we voor ultieme performance gegaan, dan was wellicht een ferrari beter geweest, maar wij hadden geen zin om die kids achterin te moeten proppen en ze maken ws ook nog vlekken op de (hartstikke dure) achterbank van diene ferrari..en ze hebben nog geen ruimte genoeg achterin ook..boodschapjes doen met een ferrari lijkt me ook ondoenlijk zenne..

kijk nu eens even wat je daadwerkelijk nodig hebt, en laat die scherpte voor wat het is.. het leven bestaat uit compromissen en dat geldt ook voor fotografie.. de vraag die u stelt is ook vrij onzinnig te noemen.. u wilt het beste van het beste, zonder aan te geven waarvoor, hoe en waarom..u kunt doen met uw centjes wat u wilt, koop anders de gehele canon-catalogus leeg en er zal vast wel een lenske tussen zitten die voor u het scherpste is..ik heb ook nog mijn wensen en verlangens.. een audi q7 lijkt mij ook wel wat, maar mijne vent (en trouwens mijzelf ook) zijn daar nog LANG niet aan toe..

enfin, ik ga om boodschappekes...

btw.. ik vind dat de reactanten hier serieus de moeite nemen om u van advies te geven en dat blijkt uit de specifieke vragen die gesteld worden, zonder meteen out of the blue met een ´scherpe´ lens op de proppen te komen en te zeggen,: koop die maar...
                        EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

Comment

Denk dat je een verkeerd begrip hebt wat scherpte betekend.
                          De lens is maar een onderdeel van het ganse systeem.
                          Als je werkelijk een goed resultaat wil nastreven moet alles in balans zijn.
                          Al zou je zelfs met de 135mm werken en deze op een 1000 van Canon plaatsen ben je niet in staat om die lens ten volle te benutten.
                          Heb gelezen dat je met de 5D mark II werk, de beste camera die er momenteel op de markt is voor een aanvaardbare prijs
                          Maar denk maar niet dat je dan aan het einde van het verhaal bent
                          Het is niet omdat je over een goede camera beschikt en dat er een lens is die aan je eisen voldoet dat het resultaat dat is waarnaar je verlangd.
                          Meestal word er nooit gesproken over de sofware.
                          Al werk je met Photoshop CS 5 of Ligtroom 3 en je bent niet in staat om met een dergelijk programma te werken ben je nog nergens.
                          Maar ga nu al zeggen dat wat jij zoek je niet bij Canon of Nikon gaat vinden.
                          Als je werkelijk het scherpste wil hebben wat er te vinden is dan moet je overgaan naar middelformaat zoals Hasselbald
                          alleen dat die dingen een fortuin kosten
                          Ga je nog een gouden tip geven
                          Als je op zoek bent naar een scherpe lens moet je daarvoor niet bepaald bij Canon blijven
                          Denk dat je bij Zeiss beter af bent als het op scherpte aankomt maar het prijskaartje is ook navenant.
                          Als je alles eens wil nagaan bekijk dan deze side.

OpticalLimits - Lens reviews and beyond!

Hier vind je tests van de meest gangbare lenzen terug

Comment

Logisch dat je door een aantal mensen ( mezelf incl.) niet aux serieux wordt genomen.
                            Je vraagt welke van de volgende lenzen ( 85 1.2 en TSE 24 L ) het scherpste is.
                            Twee totaal verschillende lenzen, alleen al vanwege hun focuslengte.
                            Je kan nèt zo goed vragen welke lens het duurste is en daar voor kiezen ... geloof me, klinkt even onzinnig.

Je geeft de indruk dat je niet zozeer met fotografie bezig bent dan wel met "het beste" te willen hebben.
                            De "onzinnige" post was de eerste in dit topic.

Misschien begrijp je nu de reacties van al de "onverstandige" mensen ?

Comment

Als je de reviews mag geloven dan is de 135L een veilige gok voor een scherpe lens. Ik vind het wel een moeilijk inzetbare lengte.. komt weinig uit mijn tas, maar er komen altijd wel leuke beelden uit!
                              Canon R | Leica Q
                              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                              [/COLOR]

Comment

:g
                                Oorspronkelijk geplaatst door picha Bekijk bericht
                                logisch dat je door een aantal mensen ( mezelf incl.) niet aux serieux wordt genomen.
                                Je vraagt welke van de volgende lenzen ( 85 1.2 en tse 24 l ) het scherpste is.
                                Twee totaal verschillende lenzen, alleen al vanwege hun focuslengte.
                                Je kan nèt zo goed vragen welke lens het duurste is en daar voor kiezen ... Geloof me, klinkt even onzinnig.

Je geeft de indruk dat je niet zozeer met fotografie bezig bent dan wel met "het beste" te willen hebben.
                                De "onzinnige" post was de eerste in dit topic.

Misschien begrijp je nu de reacties van al de "onverstandige" mensen ?
                                +1
                                www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

Comment

Working...
                                X