Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nadelen Image Stabilization

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nadelen Image Stabilization

Ik heb nog maar weinig problemen of klachten gelezen of gehoord over IS-lenzen. Toch stel ik me net zoals jij ook vragen bij de opbouw van zo'n lens en de levensduur ervan. Het IS-systeem is nog in ontwikkeling en nog niet zo lang in productie.. de tijd zal wel uitwijzen als die IS lenzen een evengrote levensduur hebben als die zonder.

Voor mijn fotografie verkies ik te werken met primes <135mm met een beperkte scherptediepte.. aan IS heb ik weinig nood en ik heb ze dan ook doelbewust gemeden bij mijn aankopen.

Als je een tele boven de 200mm wil, zal IS echter een niet te mijden voordeel bieden, die ik niet zou willen missen..
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

Comment

Mijn oudste IS lens is de 100-400, en die werkt tot nu toe nog altijd probleemloos (gekocht in 2004).

Ik heb ook met geen enkele andere lens ooit problemen gehad, en er zitten toch verschillende IS-lenzen in mijn collectie.

Voor mij zijn er geen nadelen aan beeldstabilisatie (buiten de kostprijs misschien), ik zie alleen maar voordelen.
      Als iemand beweert dat beeldstabilisatie de foto's slechter maakt, dan heeft die waarschijnlijk zelf nog geen gestabiliseerde lenzen gebruikt.
      Last edited by Black B@ndit; 27 oktober 2011, 15:55.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Beeldstabilisatie heeft geen nadelen, want je hoeft het niet te gebruiken.....
        Wel zijn er enkele aspecten aan verbonden:
        Duurder dan geen.
        Gaat soms te nadele van de zuiver optische kwaliteit. (extra optiek)
        Het kan defect gaan , iets wat er niet opzit, gaat niet defect.

Ik zou dat geen ndelen noemen, wel iets om over na te denken, als er keus is bij aanschaf.

Comment

Akkoord.
          Ik ben een fan van in-body stabilisatie, maar w.b. de levensduur van een lens zou ik zeggen:
          -ze (de lens) kan vallen
          -kan gestolen worden
          -kan optisch verslechteren over de jaren heen
          -kan "obsolete" worden doordat de camera-vatting verandert
          Dit lijkt mij allemaal veel waarschijnlijker dan dat het stabilisatiegedeelte het begeeft. Ik zou mij geen zorgen maken.

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
          Beeldstabilisatie heeft geen nadelen, want je hoeft het niet te gebruiken.....
          Wel zijn er enkele aspecten aan verbonden:
          Duurder dan geen.
          Gaat soms te nadele van de zuiver optische kwaliteit. (extra optiek)
          Het kan defect gaan , iets wat er niet opzit, gaat niet defect.

Ik zou dat geen ndelen noemen, wel iets om over na te denken, als er keus is bij aanschaf.

Comment

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik heb veel zinnige dingen gehoord.

Uiteindelijk zal het wel een duurzaam stukje technologie zijn, grote merken kunnen het zich tenslotte niet permitteren om hun materiaal vol te stoppen met rommel.

Wat bij mij een rol speelde was dat ik vaak nog analoog werk en die oude FD lenzen van canon voelen zo heerlijk robuust aan, ik kan me niet voorstellen dat ik mijn 17-55 EFs over 30 jaar nog op ebay kan zetten. Maar ja, dat geldt ook voor mijn camera natuurlijk. Beperkte houdbaarheid is dan weer de keerzijde van technologie...

Ik blijf wel zweren bij 'less is more', dus ik denk dat ik in de toekomst meer ga investeren in primes voor mijn serieuzere fotowerk. En dan hou ik nog wel een lens met IS achter de hand voor de allround fotografie...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rx-ke Bekijk bericht
              Mischien eens een topic starten met wie hier op BD al problemen heeft gehad met IS in de lens bij verschillende soorten lenzen. bv L lenzen en ef lenzen.
              L-lenzen zijn gewoon EF-lenzen.
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Beeldstabilisatie, mmm, heb mijn nikon 18/200 VR II verkocht, en een 70/200 2.8 sigma (niet OS) gekocht, foto's zijn zeker niet minder scherp, zelfs op 200.

34 jaar geleden kocht ik mijn eerste camera, toen een Mamiya met ondermeer een 135 tele. Toen was er nog geen sprake van stabilisatie, en waren alle foto's scherp.
                Voor mij persoonlijk, ben zeker niet tegen de nieuwe technieken, integendeel, maar of alles werkelijk nodig is,...
                Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                  maar EF-kenzen zijn niet altijd L-lenzen
                  Fotografie is leren kijken.
                  http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chef roger Bekijk bericht
                    ben zeker niet tegen de nieuwe technieken, integendeel, maar of alles werkelijk nodig is,...
                    Dat geldt natuurlijk voor zowat alles, incl. digitale fotografie als geheel (en zelfs voor alle fotografie want je kan ook terugvallen op tekenen en schilderen ).

Als je geen verschil in resultaten opmerkt met of zonder VR, dan is dat gewoon omdat je steeds hoge sluitersnelheden gebruikt.
                    Mooi als dat kan natuurlijk, maar alvast bij mij kan het soms helemaal niet als ik met bestaand licht wil of moet werken.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                      omdat L-lenzen niet gewoon EF-lenzen zijn.
                      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Compleet off-topic, maar soit

Oorspronkelijk geplaatst door Rx-ke Bekijk bericht
                        bv L lenzen en ef lenzen.
                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht

[defineer "gewoon" ]
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ik heb nooit beweerd dat alle EF-objectieven L-objectieven zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          Ok, er zijn ook L-objectieven met de oude FD-vatting. Maar deze worden bij mijn weten niet meer geproduceerd, hadden ook geen IS, dus in dit topic zijn ze zelfs niet eens relevant.
                          Bij de huidige productlijn, op de Canon website, staan alle L-lenzen ook gewoon gecatalogeerd onder "EF-objectieven"...
                          Last edited by Voltigeur; 29 oktober 2011, 11:09.
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Ik heb nooit beweerd dat alle EF-objectieven L-objectieven zijn.

Ok, er zijn ook L-objectieven met de oude FD-vatting. Maareze worden bij mijn weten niet meer geproduceerd, hadden ook geen IS, dus in dit topic zijn ze zelfs niet eens relevant.
                            Bij de huidige productlijn, op de Canon website, staan alle L-lenzen ook gewoon gecatalogeerd onder "EF-objectieven"...
                            L-lenzen zijn niet gewoon EF-lenzen => een Lamborghini is niet gewoon een auto. snappie?
                            Last edited by putor; 28 oktober 2011, 15:03.

Comment

Vanavond ook nog eens van goed glas genieten: maar geen L, EF, G of zo.
                              Eerder Westvleteren 12 denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                                Vanavond ook nog eens van goed glas genieten: maar geen L, EF, G of zo.
                                Eerder Westvleteren 12 denk ik.
                                goei denkwerk. Daar zit ook een zeer zeker IS-curve in. Bij de meeste mensen ligt piek IS bij een stuk of 2-3 om daarna stijl terug bergaf te gaan.

Comment

Working...
                                X