Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...
niet echt beleefd he, mensen zeggen dat ze niet kunnen lezen. Het is misschien onduidelijk maar ik bevestig gewoon wat je zegt.
Met '2' bedoel je waarschijnlijk dat een 50mm van supergroothoek (op 8x10) tot supertele (op compact) kan betekenen, indien de beeldcirkel groot genoeg is om 8x10 te dekken (laten we daar voor t gemak van uitgaan). Niet alleen de beeldhoek van een bepaalde brandpuntsafstand krijgt maar betekenis als er een beeldvlak bekend is, ook de scherptediepte.
'1' is een bijzonder verwarrende uitspraak. Een kleinere sensor kan enkel tot een grotere scherptediepte leiden als je de beeldhoek gelijk houdt of groter maakt en dus een verschillend brandpunt gebruikt. Uit je andere quote blijkt dat een lens immers maar betekenis krijgt bij een bepaald beeldformaat, waar ik volledig mee eens ben. Aangezien de scherptediepte van een bepaalde brandpuntsafstand rechtevenredig vergroot met het beeldformaat schort er iets aan '1'. Dus moet je ofwel je uitspraak aanpassen en verduidelijken, ofwel de natuurwetten veranderen.
Oorspronkelijk geplaatst door puerte
Bekijk bericht
Puerte
1-DOF is groter bij APS omdat sensor kleiner is -> verschillende beeldhoek
2-brandpunt van een objectief krijgt pas ten volle een betekenis als het sensor formaat gekend is.
1-DOF is groter bij APS omdat sensor kleiner is -> verschillende beeldhoek
2-brandpunt van een objectief krijgt pas ten volle een betekenis als het sensor formaat gekend is.
'1' is een bijzonder verwarrende uitspraak. Een kleinere sensor kan enkel tot een grotere scherptediepte leiden als je de beeldhoek gelijk houdt of groter maakt en dus een verschillend brandpunt gebruikt. Uit je andere quote blijkt dat een lens immers maar betekenis krijgt bij een bepaald beeldformaat, waar ik volledig mee eens ben. Aangezien de scherptediepte van een bepaalde brandpuntsafstand rechtevenredig vergroot met het beeldformaat schort er iets aan '1'. Dus moet je ofwel je uitspraak aanpassen en verduidelijken, ofwel de natuurwetten veranderen.
Comment