Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

    Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Vraag me wel af in hoeverre het scherptediepte effect echt duidelijk merkbaar zou zijn op een print ;


    Walter
    Hangt van de printgrootte af.......

    Comment


    • #62
      Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      Draai en keer naar believen, maar op die gecropte FF die dezelfde compo heeft en dezelfde vergrotingsmaatstaf is de scherp
      tediepte groter.
      Dit is niet het geval. Met het croppen van FF om bij dezelfde vergrotingsmaatstaf dezelfde compositie te verkrijgen, vervalt de reden om een grotere CoC te hanteren, en is de scherptediepte dus gelijk.

      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      Hangt er gewoon vanaf wat je 'dezelfde foto' noemt en voor mij is een foto met een vergrotingsmaatstaf die 1,5 x groter is om dezelfde compo te maken niet echt dezelfde.
      Waarom niet? Je hanteert toch ook een 1.5x zo grote CoC voor FF?

      Overigens, laten we in vredesnaam de geldigheid van uitspraken niet laten afhangen van particuliere ideeën over equivalentie. Je hebt gelijkheid en gelijkwaardigheid. Deze laatste is prima te formaliseren, en uitgebreid genoeg om als uitgangspunt te dienen voor uitspraken in de in deze thread gevoerde discussies.
      Mijn Project 365

      Comment


      • #63
        Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

        Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
        Dit is niet het geval. Met het croppen van FF om bij dezelfde vergrotingsmaatstaf dezelfde compositie te verkrijgen, vervalt de reden om een grotere CoC te hanteren, en is de scherptediepte dus gelijk.

        Dat is wat ik ook dacht ....



        Walter
        D850

        Comment


        • #64
          Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

          Dit is niet het geval. Met het croppen van FF om bij dezelfde vergrotingsmaatstaf dezelfde compositie te verkrijgen, vervalt de reden om een grotere CoC te hanteren, en is de scherptediepte dus gelijk.
          dat is iets waar ik het ook moeilijk mee heb. Ik heb een snelle en onbetrouwbare test uitgevoerd en daarop is de scherptediepte op DX groter dan bij een compactje. Ik ga proberen vanavond (maar t is druk) dat echt goed te testen en dan post ik die foto's wel. Ook als het resultaat heel mijn betoog onderuit haalt.

          Kan iemand mij zeggen of ik de afstand onderwerp-lens of onderwerp beeldvlak moet nemen? kwestie van het juist te doen.

          Rednaxela
          Waarom niet? Je hanteert toch ook een 1.5x zo grote CoC voor FF?
          omdat de invloed van de COC lineair is (1.5x grotere COC is 1.5 x grotere scherptediepte) en de invloed van de vergrotingsmaatstaf niet aangezien het brandpunt gekwadrateerd wordt in de formule.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #65
            Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            dat is iets waar ik het ook moeilijk mee heb. Ik heb een snelle en onbetrouwbare test uitgevoerd en daarop is de scherptediepte op DX groter dan bij een compactje. Ik ga proberen vanavond (maar t is druk) dat echt goed te testen en dan post ik die foto's wel. Ook als het resultaat heel mijn betoog onderuit haalt.
            Het is nooit verkeerd om dingen in de praktijk te testen, maar is het niet eenvoudiger om dit theoretisch aan te vliegen? Zowiezo lijkt een test me heel lastig met twee verschillende camera's (= twee verschillende lenzen).

            In ieder geval, het idee van sensor-specifieke CoC waarden is niet een vastgebeiteld gegeven, maar komt voort uit de gedachte dat je de output van een grotere sensor minder hoeft te vergroten om dezelfde afdrukgrootte te krijgen. Onderliggende aanname is hierbij dus dat je het hebt over de onuitgesneden output. Ga je daarentegen toch uitsnedes maken, dan zul je die meer moeten vergroten dan het origineel, en zul je de CoC hiervoor moeten corrigeren. Zelf een uitsnede maken of hiervoor een cropsensor gebruiken, heeft voor de CoC dezelfde consequenties.

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            omdat de invloed van de COC lineair is (1.5x grotere COC is 1.5 x grotere scherptediepte) en de invloed van de vergrotingsmaatstaf niet aangezien het brandpunt gekwadrateerd wordt in de formule.
            Aha. Zou kunnen, ik ken die formule niet. Wel is het zo dat je niet moet vergeten om bij deze vergelijking ook het diafragma te corrigeren, vanuit de gedachte dat voor f-getallen ook FF equivalenten bestaan. Is dit geen onderdeel van je vergelijking, dan vermoed ik dat het wel klopt wat je zegt.
            Last edited by Rednaxela; 20 mei 2011, 18:25. Reden: hebben -> , heeft
            Mijn Project 365

            Comment


            • #66
              Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

              Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
              1 Het is nooit verkeerd om dingen in de praktijk te testen, maar is het niet eenvoudiger om dit theoretisch aan te vliegen? Zowiezo lijkt een test me heel lastig met twee verschillende camera's (= twee verschillende lenzen).

              2
              In ieder geval, het idee van sensor-specifieke CoC waarden is niet een vastgebeiteld gegeven, maar komt voort uit de gedachte dat je de output van een grotere sensor minder hoeft te vergroten om dezelfde afdrukgrootte te krijgen. Onderliggende aanname is hierbij dus dat je het hebt over de onuitgesneden output. Ga je daarentegen toch uitsnedes maken, dan zul je die meer moeten vergroten dan het origineel, en zul je de CoC hiervoor moeten corrigeren. Zelf een uitsnede maken of hiervoor een cropsensor gebruiken hebben voor de CoC dezelfde consequenties.

              1 is idd zeer moeilijk. Ik begrijp niks van t compactje van mijn lief en als er al foto's uitkomen is er zoveel ruis dat scherpte niet te beoordelen valt.

              2
              Daar heb je idd gelijk. Ik maakte mij daar gisteren al zorgen over, maar zag iets over het hoofd. Ik maakte de fout door beide met dezelfde factor te vergroten. Je zou een foto op een sensor met COC van 0.02 (DX) 10 keer kunnen vergroten om binnen de door de mens onderscheidbare grens van 0.2mm te blijven. Vergroot je een foto van een FF sensor 10 x dan worden de COC van 0.03mm vergroot tot 0.3mm en dat zien we als onscherp. Ik had daar de lijn iets te ver doorgetrokken. Er is elfenstof nodig om dat te fixen.

              Er blijft wel over dat je met eenzelfde lens op een grotere sensor een grotere scherptediepte hebt, maar een andere compositie. Hoe meer je kijkt naar dezelfde output, hoe meer die vergroting van de scherptediepte wegvalt.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #67
                Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                Voor mij is parameter per parameter bekijken veel eenvoudiger.
                hoe jij de parameters bekijkt is jou zaak maar je mag geen verkeerde uitspraken lanceren op basis van 1 parameterke dat is grandioos verkeerd.

                Je moet alle parameters in rekening brengen als je globale conclusies maakt !

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                Dit draadje was gestart ivm macro. Als je macrolens 1:1 vergroot dan doet die dat ook op een grotere sensor. Als je dan 'dezelfde foto' wil bekomen moet je er gewoon de randjes afsnijden.
                Hier zit je volledig verkeerd met je redenering, een APS opname is niet hetzelfde als een gecropte FF opname. Bij FF vult de opname volledig de sensor en bij APS vult diezelfde opname een APS sensor ! Is juist andersom van wat jij schrijft, je maakt een grove denkfout.

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                Als je je onderwerp dat op 1:1 beeldvullend is op DXl op FF beeldvullend wil dan ga je een vergtotingsmaatstaf van 1,5:1 moeten hanteren.

                Een foto met een andere vergrotingsmaatstaf kan je bezwaarlijk dezelfde noemen.

                Draai en keer naar believen, maar op die gecropte FF die dezelfde compo heeft en dezelfde vergrotingsmaatstaf is de scherptediepte groter.

                Hangt er gewoon vanaf wat je 'dezelfde foto' noemt en voor mij is een foto met een vergrotingsmaatstaf die 1,5 x groter is om dezelfde compo te maken niet echt dezelfde.
                als je DOF wil vergelijken is het belangrijk dat je dezelfde uitsnede gebruikt.
                Typische eigenschap van APS is de cropfactor, jij vind dat niet belangrijk en verwaarloost die factor zomaar, normaal dat je dan tot tot foutieve conclusies komt, mag voor mij hoor maar hou die conclusies dan voor jezelf.

                Comment


                • #68
                  Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht

                  Er blijft wel over dat je met eenzelfde lens op een grotere sensor een grotere scherptediepte hebt, maar een andere compositie. Hoe meer je kijkt naar dezelfde output, hoe meer die vergroting van de scherptediepte wegvalt.
                  had evengoed kunnen schrijven, ben tot de bevinding gekomen dat scherptediepte bij APS groter is dan bij FF, maar dat wist iedereen al, fijn dat je nu ook stilaan tot die conclusie bent gekomen.
                  Iedereen gaat al eens de mist in.

                  Comment


                  • #69
                    Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    had evengoed kunnen schrijven, ben tot de bevinding gekomen dat scherptediepte bij APS groter is dan bij FF, maar dat wist iedereen al, fijn dat je nu ook stilaan tot die conclusie bent gekomen.
                    Iedereen gaat al eens de mist in.
                    maar dat is helemaal niet de conclusie.

                    Er zijn 2 conclusies:
                    De vergroting van de coc remt verkleining van de scherptediepte bij vergroting van de afbeeldingsmaatstaf bij behoud van beeldhoek af.

                    bij behoud van brandpunt en standpunt levert een grotere sensor een grotere scherptediepte op.




                    trouwens, nu je er toch bent. Ik had je eens gevraagd naar wat achtergrondmateriaal over die ruis die volgens jou verkleint bij toenemende pixeldichtheid. Ik heb daar nog niets van gezien en dat interesseert me wel.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #70
                      Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      [...] een APS opname is niet hetzelfde als een gecropte FF opname.
                      Wel als je niets aan je lens en je standpunt verandert.
                      Mijn Project 365

                      Comment


                      • #71
                        Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
                        Wel als je niets aan je lens en je standpunt verandert.
                        daaraan valt idd niet aan te twijfelen.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #72
                          Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          Kan iemand mij zeggen of ik de afstand onderwerp-lens of onderwerp beeldvlak moet nemen? kwestie van het juist te doen.
                          Geen van beide. De voorwerpsafstand is de afstand tussen het vlak waarop werd scherpgesteld en het corresponderende hoofdvlak (zie principal planes) van het objectief.
                          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                          Comment


                          • #73
                            Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            -sensor: bij grotere sensor grotere DOF.
                            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            Dus APS biedt grotere DOF dan FF.
                            Dat lijken me tegenstrijdige beweringen te zijn .
                            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                            Comment


                            • #74
                              Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
                              Wel als je niets aan je lens en je standpunt verandert.
                              bij APS gebruik je ofwel een ander objectief (ander brandpunt) ofwel een andere afstand toz onderwerp om tot hetzelfde resultaat te komen als met FF. Dat is juist de eigenschap van APS dit als gevolg van de crop factor.

                              Als je zegt ik verwaarloos de crop factor, die telt voor mij niet mee, ja met wat ben je dan bezig. Maar die cropfactor is er nu eenmaal en die kun je niet wegcijferen. En dat is de grote fout die jullie maken.

                              Comment


                              • #75
                                Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                                Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                                Dat lijken me tegenstrijdige beweringen te zijn .
                                nee je trekt de zaken uit zijn context, ik som de 4 parameters op welke invloed hebben op DOF, de invloed van de ene parameter is groter tot veel groter dan de andere, en de invloed van alle parameters samen maakt dat in totaliteit de DOF bij APS-toestel groter is dan bij FF. En dat is wat belangrijk is voor de gebruiker, zekers als hij voor de keuze staat FF of APS te kopen. Dat is juist de grove fout die putor maakt hij pikt er 1 parameter uit en trekt zomaar conclusies terwijl hij alle andere parameters negeert.

                                Comment

                                Working...
                                X