Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

    Oorspronkelijk geplaatst door Rednaxela Bekijk bericht
    Volgens mij is er geen speld tussen te krijgen.

    Binnen de kaders van het door jou opgeworpen denkraam is deze uitspraak inderdaad geldig, en ik neem bij deze terug dat hij kant noch wal raakt:



    Realiseer je echter alsjeblieft wel dat hij wordt gelezen als aankoopadvies. Als zodanig vind ik hem vrij waardeloos. Je moet van goede huize komen om in één oogopslag te zien waarom je in de winkel deze stelregel beter niet kunt hanteren. Formules over hyperfocale afstand gaan daar weinig bij helpen, hoeveel ze op zichzelf ook mogen bewijzen.
    Da's niet mijn denkraam. Dat is, als iki me niet vergis, van Zeiss afkomstig en algemeen aanvaarde optica,

    Het is ook geen aankoopadvies. Het gaat gewoon om alle invloeden op een foto zo bewust mogelijkt te hanteren.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #47
      Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
      Bij dat uitzoeken was er wel veel hulp van diepgravende types hier.......
      Da's waar Kees, zonder jou was t nooit gelukt.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #48
        Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

        natuurlijk heeft een APS toestel een grotere scherpte diepte dan FF, zijn er dan mensen op deze aardbol die anders geloven ?

        Comment


        • #49
          Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          natuurlijk heeft een APS toestel een grotere scherpte diepte dan FF, zijn er dan mensen op deze aardbol die anders geloven ?
          allez kom dan, nog 1 keer:

          bij gelijke beeldhoek: kleinere sensor => grotere scherptediepte omdat het brandpunt kleiner is

          bij gelijk brandpunt: grotere sensor => grotere scherptediepte omdat de coc groter is.


          Ik heb mijn huiswerk gemaakt, de moeite en tijd genomen om dat zo helder en duidelijk mogelijk uit te leggen. Ik beloof dat ik niet meer zal reageren voor ik iets lees dat lijkt op ARGUMENTEN, FORMULES, FOTO'S MET MEETBARE SCHERPTEDIEPTE. Jullie spreken hier uit het vuistje meer dan 100 jaar onderzoek over optica tegen en nog niemand heeft zich de moeite getroost iets anders te zeggen dan 'iedereen weet toch dat' of 'dan zijn die mensen die een FF camera kopen omwille van de scherptediepte fout'.

          doet me allemaal erg hieraan denken. Wetenschappelijk onderzoek leg je niet zomaar naast je neer!!!
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #50
            Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            Da's niet mijn denkraam. Dat is, als iki me niet vergis, van Zeiss afkomstig en algemeen aanvaarde optica,

            Het is ook geen aankoopadvies. Het gaat gewoon om alle invloeden op een foto zo bewust mogelijkt te hanteren.


            Jaja , maar als je maar één lens hebt , en je wil zoveel mogelijk scherptediepte , dan kan toch het advies niet zijn : neem dan maar de FF body . Tenzij de scherptedieptezoeker meteen ook genoegen wil nemen met een heel andere beelduitsnede , wat meestal niet het geval is . APS-c is doorgaans de betere body voor macro , wegens de reeds aan de body inherente bijvegroting van gemiddeld 1.5X .

            Walter
            D850

            Comment


            • #51
              Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              allez kom dan, nog 1 keer:

              bij gelijke beeldhoek: kleinere sensor => grotere scherptediepte omdat het brandpunt kleiner is

              bij gelijk brandpunt: grotere sensor => grotere scherptediepte omdat de coc groter is.


              Ik heb mijn huiswerk gemaakt, de moeite en tijd genomen om dat zo helder en duidelijk mogelijk uit te leggen. Ik beloof dat ik niet meer zal reageren voor ik iets lees dat lijkt op ARGUMENTEN, FORMULES, FOTO'S MET MEETBARE SCHERPTEDIEPTE. Jullie spreken hier uit het vuistje meer dan 100 jaar onderzoek over optica tegen en nog niemand heeft zich de moeite getroost iets anders te zeggen dan 'iedereen weet toch dat' of 'dan zijn die mensen die een FF camera kopen omwille van de scherptediepte fout'.

              doet me allemaal erg hieraan denken. Wetenschappelijk onderzoek leg je niet zomaar naast je neer!!!
              heb je betoog niet gelezen maar veronderstel dat je een belangrijke parameter over het hoofd ziet, met name "afstand tot onderwerp".

              je hebt vier parameters voor bepalen van DOF
              -brandpunt: bij groter brandpunt kleinere DOF
              -diafragma: bij groter diafragma kleinere DOF
              -afstand tot onderwerp: bij grotere afstand grotere DOF
              -sensor: bij grotere sensor grotere DOF

              zoals je weet acteert een 50mm objectief op APS (1,50) zich als een 75mm objectief op FF. Dwz als je dit objectief op beide toestellen gebruikt je met het APS toestel de afstand tot het onderwerp moet vergroten om dezelfde uitsnede te krijgen als op FF, en dat is de reden dat je DOF vergroot.

              Comment


              • #52
                Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht

                zoals je weet acteert een 50mm objectief op APS (1,50) zich als een 75mm objectief op FF. Dwz als je dit objectief op beide toestellen gebruikt je met het APS toestel de afstand tot het onderwerp moet vergroten om dezelfde uitsnede te krijgen als op FF, en dat is de reden dat je DOF vergroot.
                dan wel, maar ik heb het nooit gehad over zelfde uitsnede of beeldhoek. Ik heb het van begin af gehad over ENKEL de sensor te veranderen. Ja je hebt dan een andere foto.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #53
                  Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                  Alles staat of valt natuurlijk met je uitgangspunt. Als ik zeg dat de cropcamera een grotere scherptediepte heeft, is dat omdat ik uitga van het resultaat dat ik wil bekomen: ik wil namelijk een bepaalde foto nemen met een bepaalde beelduitsnede. Als ik dan als lens slechts een 50 mm ter beschikking heb, dan heb ik met de FF minder scherptediepte dan met een crop. Ik heb me uiteraard wel moeten verplaatsen, net zoals puerte hierboven al aangaf...

                  Comment


                  • #54
                    Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                    Wat is het nut van iets (dat van diverse parameters afhangt) vergelijken als er tevens 1 extra parameter meeverandert?
                    Al je graag verwarring sticht, dan is dat DE methode.....


                    Ik heb me er niet mee bemoeid omdat het een al tig keer uitgekauwd verhaal is.

                    Comment


                    • #55
                      Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                      Wat is het nut van iets (dat van diverse parameters afhangt) vergelijken als er tevens 1 extra parameter meeverandert?
                      Al je graag verwarring sticht, dan is dat DE methode.....


                      Ik heb me er niet mee bemoeid omdat het een al tig keer uitgekauwd verhaal is.
                      Idem dito.
                      Maar uiteindelijk gaat het in de fotografie om de foto dacht ik. Vandaar...

                      Comment


                      • #56
                        Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                        Wat is het nut van iets (dat van diverse parameters afhangt) vergelijken als er tevens 1 extra parameter meeverandert?
                        Al je graag verwarring sticht, dan is dat DE methode..... ...
                        Inderdaad, 100% mee eens, en een nogal elementaire logische fout als je een theoretische vergelijking wil maken.
                        Zoals ik eerder al schreef : "je praat gewoon naast elkaar over 2 verschillende dingen en de discussie is uitzichtloos"
                        Master the craft, and the art will follow.
                        Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                        http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                        Comment


                        • #57
                          Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          dan wel, maar ik heb het nooit gehad over zelfde uitsnede of beeldhoek. Ik heb het van begin af gehad over ENKEL de sensor te veranderen. Ja je hebt dan een andere foto.
                          Ja maar je moet alle invloeden bij veranderen van een sensor in rekening brengen, ik ga met mijn APS geen opnames maken van halve portretten of halve landschappen om dezelfde DOF te bekomen als met FF, nee ik, en ik denk iedereen, streef dezelfde compositie na zowel met APS als met FF, enkel met FF is de DOF kleiner.

                          Dus APS biedt grotere DOF dan FF.

                          Comment


                          • #58
                            Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                            Wat is het nut van iets (dat van diverse parameters afhangt) vergelijken als er tevens 1 extra parameter meeverandert?
                            Al je graag verwarring sticht, dan is dat DE methode.....
                            Voor mij is parameter per parameter bekijken veel eenvoudiger.

                            Dit draadje wsas gestart ivm macro. Als je macrolens 1:1 vergroot dan doet die dat ook op een grotere sensor. Als je dan 'dezelfde foto' wil bekomen moet je er gewoon de randjes afsnijden.

                            Als je je onderwerp dat op 1:1 beeldvullend is op DXl op FF beeldvullend wil dan ga je een vergtotingsmaatstaf van 1,5:1 moeten hanteren.

                            Een foto met een andere vergrotingsmaatstaf kan je bezwaarlijk dezelfde noemen.
                            .
                            Als je dan van die foto op FF de randjes afsnijdt heb je (daarover waren we het eens in de crop/FF discussie) een 'dezelfde' foto als bij gelijke beeldhoek.Ik zou zelf zullen zeggen 'dezelfder' aangezien de vergrotingsmaatstaf gelijk is gebleven.
                            Als je niet groter kan dan 1:1 is dat heel duidelijk, maar dat is zo bijl elke mogelijke vergrotingsmaatstaf.

                            Draai en keer naar believen, maar op die gecropte FF die dezelfde compo heeft en dezelfde vergrotingsmaatstaf is de scherp
                            tediepte groter.

                            Hangt er gewoon vanaf wat je 'dezelfde foto' noemt en voor mij is een foto met een vergrotingsmaatstaf die 1,5 x groter is om dezelfde compo te maken niet echt dezelfde.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #59
                              Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              Hangt er gewoon vanaf wat je 'dezelfde foto' noemt en voor mij is een foto met een vergrotingsmaatstaf die 1,5 x groter is om dezelfde compo te maken niet echt dezelfde.

                              Ga je dan alleen maar van kunnen genieten met een zeer hoge resolutiecamera .Zelfs bij de Nikon D3X en de dikste Sony hou je na het afsnijden van de randen slechts 10MP over .
                              Andere ff camera's laten dan te weinig resolutie over om nog deftige A3's mee af te drukken , laat staan groter.
                              Dus nogmaals : het argument van de verkoper : heb je maar één lens en je wil zoveel mogelijk scherptediepte , neem dan de FF body , is op zijn minst aanvechtbaar .Als je bereid bent om pro ff bodies aan te schaffen maar je moet dan daardoor genoegen nemen met 5MP fotootjes ga je je toch wat in het ootje genomen voelen denk ik .
                              En kom niet af met de tot op de draad versleten mythe dat zo'n 5MP ff beelden zo goed zijn dat je ze probleemloos kunt opblazen tot ze de afdrukgrootte hebben van je 12MP cropcamera , het is niet zo .
                              Anderzijds , je hebt hier wel melding gemaakt van iets , ik zal voor mezelf spreken , dat ik totaal niet wist .
                              Vraag me wel af in hoeverre het scherptediepte effect echt duidelijk merkbaar zou zijn op een print ;


                              Walter
                              D850

                              Comment


                              • #60
                                Re: [theorie] scherptediepte is afhankelijk van ...

                                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht

                                KNIP
                                Hangt er gewoon vanaf wat je 'dezelfde foto' noemt en voor mij is een foto met een vergrotingsmaatstaf die 1,5 x groter is om dezelfde compo te maken niet echt dezelfde.
                                Tja, dan moeten we eerst maar eens definieren wat onder "dezelfde foto" moet worden verstaan, iets wat ik overigens altijd opduikt in dit soort discussies., best wel een essentieel punt.

                                Voor mij is dezelfde foto wel een foto met dezelfde beelduitsnede of zo je wil compo.

                                Comment

                                Working...
                                X