Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is dit mogelijk?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Is dit mogelijk?

Dat zal idd nog de beste optie zijn wsl, maar ik vermoed dat dit het beste werkt met een speciale (dure, evt automatische) panokop op statief.

Een gekende methode is die van Brenizer:

Maar uiteindelijk vraagt dit natuurlijk ook wel veel werk, mss meer dan de achtergrond wegshoppen, maar wel met realistischer resultaat, en grootformaat look, met als gratis extra gigantische resoluties!

Bij gewoon 1 shot met mijn Minolta Rokkor 58 f/1.2 kom ik wel een beetje in de buurt van deze blur, maar toch niet zo extreem als in het voorbeeld van TS denk ik.

Als het echt in 1 shot moet denk ik dat je best met een (analoge) midden- of grootformaatcamera werkt, dan kun je een lens met langere focuslengte van dichterbij gebruiken.
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

@ Poza en oermens
      Omdat ik vooral graag verder wil experimenteren met deze onscherpte zoek ik allicht beter een lens met zeer grote opening zoals 1,2 in plaats van de zoomers met 2,8 die ik in gedachte had. Bedankt
      De achtergrond in photoshop onder handen nemen is op zich wel tof om te doen, en lukt nog wel bij objecten met eenvoudige contourlijnen zoals een standbeeld. Maar wat met personen, planten...

@ putor en oermens
      Stitchen is inderdaad nog een mogelijkheid waaraan ik niet had gedacht. Ga ik zeker ook uitproberen met mijn 50 mm 1,8. Merci voor de tip

@ oermens
      Bedankt ook voor de link naar Brenizer. Prachtige foto's. Was mij onbekend.
      Fuuu…tsjie
      www.wouldbephotography.be

Comment

Graag gedaan, moest je deze methode zelf eens uitproberen laat hier zeker even het resultaat zien
        Ik heb het zelf nog niet kunnen testen, mijn pc kan dat niet aan..

Je kunt ook dit bokeh-topic eens doorkijken op fredmiranda, op deze pagina staan enkele bankjes als voorbeeld http://www.fredmiranda.com/forum/topic/662530/106

ps: klik niet op de link als je geen tijd hebt, voor je het weet begin je de 130 pagina's door te kijken... en dan de andere topic's

Edit: even een eenvoudig voorbeeldje op 58mm f/1.2, gefocust op enkele meters, de verre achtergrond is vrij mooi geblurd, maar de delen die juist buiten de DOF liggen zijn onrustig, dit hangt ook enorm af van lenstypes hoe deze overgang verloopt, deze Rokkor is dan nog gekend om de mooie bokeh..

Focus je dichter dan verdwijnt de achtergrond natuurlijk wel grotendeels, maar scherpe lijnen zijn soms ineens wel zichtbaar, zelfs in de verre achtergrond (zie bakstenen huis), dus zelfs een 1.2 lens zal niet altijd het antwoord zijn, wellicht is bvb een 85 1.2L hier nog wel wat sterker.
        Last edited by oermens; 20 februari 2011, 20:01.
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
          Graag gedaan, moest je deze methode zelf eens uitproberen laat hier zeker even het resultaat zien
          Jouw 2-de foto heeft toch een zeer mooie onscherpte
          Ik heb al wat gegoogeld op lenzen met 1,2 maar deze zijn niet zo gemakkelijk te vinden. Alleen Nikon maakt blijkbaar nog een 50 mm. Een 85 mm vind ik niet zo direct.

Ik ben deze Brenizer methode eens gaan uitproberen.
          Om een onderwerp groter in beeld te krijgen, met de achtergrond tamelijk dichtbij, is dit ook niet eenvoudig. Dit is het resultaat met een 10-tal foto's.
          In vergelijking met de rechtstreekse opname, is meer onscherpte, maar een foute beeldopbouw. Misschien neem ik volgende keer eens een laddertje mee

Wel bijzonder plezant om te doen. Ik ga wel eerst wat gemakkelijkere scènes doen.
          Fuuu…tsjie

Comment

Dus, als ik het goed begrepen heb, heb je voor die laatste foto een tiental foto's in close-up genomen en die dan aan elkaar geplakt?
            Dat is dan wel mooi gelukt hè? Dat heb je gedaan met die 50mm

Ik herinner me van vroeger dat wanneer ik zo'n panorama maakte van onder naar boven dat ik meestal te kampen had met lensvervormingen en perspectief-fouten. Ik deed dat toen wel met een zoom, wel steeds op dezelfde brandpuntsafstand hè :-)

Die lensvervorming komt door de kwaliteit van die lens op haar uiterste punten, maar dat perspectief, dat heb je dan toch ook bij een prime?
            Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

Het resultaat is qua blur toch al veel beter! Het beeld lijkt idd wel wat vervormd, mss is dit deels te verhelpen met een of andere instelling in de stitching software?
              Hier nog een erg interessant topic over dit onderwerp met veel links en ook aanwijzingen hoe je minder vervorming krijgt, lenzen rond de 85-105mm lijken ideaal, wsl niet voor niks 'normaal' lenzen voor midden/grootformaat.

Comment

, wsl niet voor niks 'normaal' lenzen voor midden/grootformaat.
                dat is idd niet voor niets, maar heeft enkel te maken met het gegeven dat 85mm op middenformaat overeenkomt de diagonaal van het filmvlak, net als 50mm bij film/FF en 35 op DX.
                The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ja, maar dat bedoelde ik niet met "wsl niet voor niks".
                  Ik bedoel dat die focuslengte daardoor ook op een dslr het beste de gewenste look + blur geeft.

Comment

Ja, maar dat bedoelde ik niet met "wsl niet voor niks".
                    Ik bedoel dat die focuslengte daardoor ook op een dslr het beste de gewenste look + blur geeft.
                    oh is dat zo? Ik vind eigenlijk dat elk brandpunt zijn charmes wel heeft als het goed wordt gebruikt.
                    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Met die stitchtechniek waar het hier over ging bedoel je? Met veel kortere of langere lenzen vind ik deze techniek toch wat vreemd onnatuurlijk overkomen, maar ieder zijn ding he.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                        Dus, als ik het goed begrepen heb, heb je voor die laatste foto een tiental foto's in close-up genomen en die dan aan elkaar geplakt?
                        Dat is dan wel mooi gelukt hè? Dat heb je gedaan met die 50mm

Ik herinner me van vroeger dat wanneer ik zo'n panorama maakte van onder naar boven dat ik meestal te kampen had met lensvervormingen en perspectief-fouten. Ik deed dat toen wel met een zoom, wel steeds op dezelfde brandpuntsafstand hè :-)

Die lensvervorming komt door de kwaliteit van die lens op haar uiterste punten, maar dat perspectief, dat heb je dan toch ook bij een prime?
                        Ik had eigenlijk het volledige beeld op deze wijze opgedeeld in 27 opnames. Bij het stitchen met PS heb ik de onderste helft niet voor mekaar gekregen, allicht omwille van de perspectief fouten. De bovenste helft lukte wel maar is vanuit het lage standpunt nogal naar omhoog gefotografeerd. Vandaar de behoefte aan een ladder om betere opnames te hebben. (En best ook betere lichtvoorwaarden). Uiteindelijk was dit maar een eerste probeersel.
                        Fuuu…tsjie

Comment

Ja, om het helemaal correct te krijgen zou ik denken dat je in principe met identiek dezelfde camera instellingen moet fotograferen en dan niet vanuit één punt maar vanuit een "vlak" evenwijdig aan het beeld dat je wilt verkrijgen.

Nochtans als je het filmpje van die fotograaf bekijkt, dan doet hij het ook vanuit één punt en dan een hoop foto's nemen om dat beeld volledig te fotograferen.

Dat snap ik toch niet helemaal goed, want als je vanuit één punt je camera omhoog houdt en dan iets naar beneden richt, verandert toch het perspectief? En dan heb je zoals je zegt een ladder nodig. Maar van zodra je je beweegt ga je ook niet meer vanuit exact hetzelfde vlak gaan fotograferen en bijgevolg ook weer een perspectiefverandering veroorzaken.

Ik vind het wel een mega-interessante techniek en ben toch van plan me er wat in te verdiepen. Op die manier krijg je toch een uniek effect, dat weinig anderen zullen hebben.

Tenzij we teveel reclame maken hier hahaha
                          Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

Weet je wat je dan nodig hebt? Zo'n rails-systeem dat ze in de filmindustrie gebruiken in combinatie met een lift. Dan leg je je rails parallel aan je opname-beeld en zo kan je heel je opname vanuit hetzelfde vlak opnemen!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wouldbe Bekijk bericht
                              Ik had eigenlijk het volledige beeld op deze wijze opgedeeld in 27 opnames. Bij het stitchen met PS heb ik de onderste helft niet voor mekaar gekregen, allicht omwille van de perspectief fouten. De bovenste helft lukte wel maar is vanuit het lage standpunt nogal naar omhoog gefotografeerd. Vandaar de behoefte aan een ladder om betere opnames te hebben.
                              Als ik dat zo allemaal lees en de resultaten vergelijk, vraag ik me toch af waarom je niet gewoon blurrt zoals in jouw eerste "simulatie" met Photoshop. Stitchen blijft uiteindelijk ook altijd simuleren.
                              Het beste alternatief - temeer daar je reeds een DSLR bezit - is nog steeds een lichtsterk (in jouw geval bij voorkeur enigszins tele)objectief. Voor iets meer als 250€ heb je o.a. deze.
                              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Working...
                              X