Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200 f4 IS, geschikt voor concertfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 70-200 f4 IS, geschikt voor concertfotografie

't is overal crisis en hoewel ik me heel aangetrokken voel tot de 70-200 f 2.8 II IS, is die me toch een beetje te duur.
    Daarom had ik aan de f4 ISM als alternatief gedacht. De vraag is echter : is hij lichtsterk genoeg ? De IS functie levert volgens Canon 4 stops winst op, maar dat betekent gewoon dat je zelfs bij een lagere sluitertijd nog scherpe foto's kunt schieten. Dat verandert echter niets aan het feit dat het onderwerp niet altijd stilstaat.
    Heeft er iemand ervaring met deze lens op concerten ?
    Of zou ik moeten nadenken over de Sigma 70-200 f 2.8 OS ?
    Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

Re: Canon 70-200 f4 IS, geschikt voor concertfotografie

Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
    ..... De IS functie levert volgens Canon 4 stops winst op, maar dat betekent gewoon dat je zelfs bij een lagere sluitertijd nog scherpe foto's kunt schieten. Dat verandert echter niets aan het feit dat het onderwerp niet altijd stilstaat.
    lees eens waar een IS voor is!
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      lees eens waar een IS voor is!
      grt,bouk.
      Ik dacht beweging van de lens door de fotograaf, niet ?

Comment

hey, ik denk dat je met je is langere sluitertijden kunt halen zonder bewegingsonscherpte van jou kant (niet van het bewegend onderwerp ). De 70-200 f4 is een fantastishe lens, maar ik denk dat je met de is versie niet gaat toekomen, je gaat je sluitertijden relatief kort willen houden omdat artiesten op een podium algemeen gezien veel en snel bewegen. Ik de enige manieren om voldoende licht binnen te krijgen is dan je diafragma groot open zetten of je iso omhoog. Bij stilstaande onderwerpen en weinig licht zal je is dan wel weer helpen, je kan je is opzetten en dan langere sluitertijden halen zonder dat je foto om zeep gaat zijn.

Als de 70-200 f2,8 isII te duur is, kijk dan eens naar een non is versie? Of probeer met de f4 en een hogere iso, hangt wel van je camera af of je dan nog een bevredigend resultaat krijgt.
        wat achter het glas staat is belangrijker dan het glas zelf

Comment

Veel hangt af van het licht op het podium, en het al dan niet rondhossen van de artiest. Ikzelf heb de 70-200 (zonder IS!) al voor verschillende concerten gebruikt met geweldig resultaat.

Lichtsterker zal wel beter en meer flexiebel zijn, maar ook een heel stuk duurder en zwaarder.

Comment

Onl;angs heb ik, voor een fototijdschrift, de Sigma 70-200/2.8 OS vergeleken met de Canon 70-200/2.8 IS MK 2.

Als testcamera een Canon 5D MK 2. Ik was toch wel aardig onder de indruk van de Sigma. Het verschil in optische kwaliteit was voornamelijk te zien bij 200 mm.

Heb je ook wel eens gedacht aan een 85 mm/1.8 of een 135 mm/2.0??

Zoals al gesteld is, aan IS of OS heb je niet zoveel.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Deze is geschikt voor concerten.

Zie deze van me.

Alles boven de 70mm is met dit objectief gemaakt. Let op de hoge iso en lange sluitertijden. Gemaakt op een 7D.

Naar verluid zou de 2.8 IS versie pas goed scherp zijn vanaf 4.

Concertfoto's met een lange sluitertijd gemaakt met een IS objectief zorgen ervoor dat de stage scherp is, en de artiest zijn beweging word benadrukt. Wat extra beweging en dynamiek geeft aan een foto, dus aan de IS of OS versie heb je wel degelijk iets aan.
              Last edited by powerkiller; 21 januari 2011, 20:18.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                Concertfoto's met een lange sluitertijd gemaakt met een IS objectief zorgen ervoor dat de stage scherp is, en de artiest zijn beweging word benadrukt. Wat extra beweging en dynamiek geeft aan een foto, dus aan de IS of OS versie heb je wel degelijk iets aan.
                Dat was ook helemaal mijn gedacht!

IS/OS is naar mijn mening altijd nuttig...beter een stage dat scherp is met "beweging" op de stage dan beiden onscherp door beweging van fotograaf en onderwerp... en dat onderwerp beweegt daarom niet altijd dus de hit-rate zal altijd hoger liggen dan zonder

Maar iedereen kan voor zichzelf wel uitmaken hoeveel waarde hij/zij daaraan hecht

Comment

Ooit al eens geprobeerd om concertfoto's te nemen in programma P en ISO op 800,
                  shoot en je zal nogal versteld staan wat je soms kan met minder lichtsterkere lenzen in die stand
                  Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Zie deze van me.

Alles boven de 70mm is met dit objectief gemaakt. Let op de hoge iso en lange sluitertijden. Gemaakt op een 7D.

Ik kan dit alleen maar bevestigen,
                    met de f4 versie (met IS uiteraard), kan je echt al heel veel doen.
                    Als je echt licht tekort komt, kan je nog altijd terugvallen op bijvoorbeeld een 50 1.8.
                    groeten, Sebastiaan

Comment

Zie deze van me.

Dat vind ik dus niet.

Ik heb liever iets meer ruis door een hoge Iso dan onscherpe foto's door een te lange sluitertijd.

Bij de concerten die ik doe, is f 2.8 dikwijls nog niet goed genoeg en krijg je veel foto's van 1/30e sec die je kan weggooien.

Licht bij concerten kan sterk varieren bij t zelfde concert en dus ook verbeteren, maar uiteindelijk heb je maar 15 min (3 songs) om zoveel mogelijk foto's te nemen, dus kan je het beter niet aan het toeval overlaten.
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
                        Ooit al eens geprobeerd om concertfoto's te nemen in programma P en ISO op 800,
                        shoot en je zal nogal versteld staan wat je soms kan met minder lichtsterkere lenzen in die stand
                        Ja, sluitertijden van 1 seconde .
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                          ja, sluitertijden van 1 seconde :d.
                          Leuk,met vaste hand net genoeg
                          Last edited by Bloatenaas; 22 januari 2011, 16:39.
                          Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Bedankt voor de talrijke reacties. Zoveel mensen, zoveel meningen uiteraard. Ik kijk nog een beetje rond vooraleer te beslissen, want het gaat tenslotte om veel geld.

Comment

Working...
                            X