Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Ik heb me laten wijsmaken van een Canon vertegenwoordiger (die demo aan het doen was in de winkel) dat de 55-250 eigenlijk maar een 200 is en dat de laatste 50mm met helemaal uitgedraaide focus is.
klopt dit?
Alle opgaven van brandpunt betreffen opgaven "met uitgedraaide focus" en dat het eigenlijk (bij dichterbij scherpstellen dus) maar een 200 is KAN min of meer kloppen.
Maar dat geldt voor heel veel moderne zoomobjectieven.
Zo zijn veel moderne 200mm zooms slechts 170 mm of zoiets en zo kunnen we doorgaan.
Niet druk over maken als je iets dergelijks nodig denkt te hebben, het is een best lensje voor het geld.
Ik heb me laten wijsmaken van een Canon vertegenwoordiger (die demo aan het doen was in de winkel) dat de 55-250 eigenlijk maar een 200 is en dat de laatste 50mm met helemaal uitgedraaide focus is.
klopt dit?
Ik dacht dat het vooral voorkwam bij lenzen die intern scherpstellen...'t meest bekende voorbeeld hiervan is de 70-200 VR II van Nikon meen ik ?
Het komt voor bij lenzen waarvan het achterdeel blijft staan en elders een deel beweegt.
Een dat zijn alle moderne zooms......
Oudere primes bewegen als 1 optische unit en die vertonen het niet.
Mag ik ook vragen hoe je precies weet dat je lens x of y aantal millimeters "verliest" (met andere woorden, een grotere beeldhoek) ? Gewoon door een oudere prime ermee te vergelijken ?
Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.
Ik ben tevreden over deze kit, je moet rekening houden met wat je ervoor betaald hebt. Het betere alternatieve zou voor mij een te grote uitgave geweest zijn.
mvg Guido
Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS
Mag ik ook vragen hoe je precies weet dat je lens x of y aantal millimeters "verliest" (met andere woorden, een grotere beeldhoek) ? Gewoon door een oudere prime ermee te vergelijken ?
Het is te berekenen door 2 opnamen te maken , 1 op oneindig en 1 op b.v. 5 meter scherpgesteld, uiteraard met de lens op de langste brandpuntsafstand.
De opname op 5 m geeft dan minder vergroting dan je zou verwachten op grond van het brandpunt.
Comment