Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

24-105 f4 is usm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 24-105 f4 is usm

    ik heb de kans een 24-105 is usm 2de hands te kopen.
    deze lens wil ik voornamelijk gebruiken voor sportfotografie (voornamelijk indoor).

    ik vermoed dat deze lens hier zeker voor geschikt is? of ben ik echt beter af met de canon 24-70 usm?

    ik werk op dit moment met een 1D mkIII maar met een goedkope sigma 24-70 f2.8, deze lens wil ik dus vervangen door een canon lens

    mvg Wim

  • #2
    Re: 24-105 f4 is usm

    Denk dat het objectief voor binnenfotografie en dan ook nog eens sport niet aan je wensen zal voldoen. Weet niet wat voor sport en wat de sluitertijden zijn, maar daar zul je waarschijnlijk beter af zijn met een Canon 24-70 of 70-200 2.8. Voor buiten gebruik ik de 24-105 erg veel, ook sport

    Neemt niet weg dat de 24-105 een top objectief is waar je veel plezier van zult hebben, maar voor jou doeleinde denk ik dat die tekort schiet ?

    Edit:
    Heb je de mogelijkheid om hem eens te lenen voor een dag en te testen. Dan kun je het beste bekijken of het objectief aan je wensen voldoet.
    Last edited by Superdaantje; 8 augustus 2010, 08:59.

    Comment


    • #3
      Re: 24-105 f4 is usm

      Een F2.8 objectief vervangen door een F4 is geen slimme zet, toch niet voor indoor sport. De 24-105 is een toplens hoor, mij hoor je niet klagen, voor buiten. Maar sport vraagt snelle sluitertijden, en die ga je dus dikwijls niet halen als de lichtomstandigheden minder zijn. Een 2.8 70-200 is hier veel voor gebruikt, of een 135mm F2 of ef 85mm F1.8 ...er zijn er nog wel wat.
      Last edited by Zappa; 8 augustus 2010, 08:50.

      Comment


      • #4
        Re: 24-105 f4 is usm

        Voor indoor sportfotografie is de 24-105 f4 L IS geen goede keuze omdat die niet lichtsterk genoeg is.


        Als er nog redelijk veel licht is, dan raad ik een 70-200 f2,8 (liefst de L IS II, de scherpste op f2,8) aan, in nog slechtere omstandigheden zal je primes moeten gebruiken zoals de 85mm f1,8 en 135mm f2 L (de 200mm f2 L IS wordt door professionele sportfotografen ook veel gebruikt, maar die zit dan weer in een totaal andere prijsklasse).


        De Sigma 24-70 f2,8 EX DG heb ik ook een paar dagen gebruikt op de 1D MKIII, en die is ook niet bruikbaar in slechte omstandigheden, de AF werkt dan traag of begint zelfs te hunten.
        Ze maakte daarbij zoveel lawaai (zeker op de 1D MKIII, op de 40D ging het "ratelen" wat trager) dat ik dacht dat ze stuk zou gaan...
        Last edited by Black B@ndit; 8 augustus 2010, 09:50.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: 24-105 f4 is usm

          Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
          Een F2.8 objectief vervangen door een F4 is geen slimme zet, toch niet voor indoor sport. De 24-105 is een toplens hoor, mij hoor je niet klagen, voor buiten. Maar sport vraagt snelle sluitertijden, en die ga je dus dikwijls niet halen als de lichtomstandigheden minder zijn. Een 2.8 70-200 is hier veel voor gebruikt, of een 135mm F2 of ef 85mm F1.8 ...er zijn er nog wel wat.
          voor sportgrafie outdoor... zou ik nog zeggen.. "maybe"... maar indoor & sport met een 24-105 F4 IS ? No f*cking way :-)

          Wij fotograferen met 1D + 200 f1.8 (meestal wel op f2.0 a f2.2) en dikwijls is er dan al geen overschot aan snelheid en licht. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat soort sport en sporthal qua verlichting je moet in werken.

          Ik zou zeggen; bekijk eens de 70-200 F2.8 IS version II !
          Dit lijkt me de ideale lens voor indoor sportfotografie in de normale budgetten.
          Imagination is more important than knowledge...
          http://www.kiekje.be

          Comment


          • #6
            Re: 24-105 f4 is usm

            bedankt voor de reacties.

            ik wens het objectief dus vooral te gebruiken voor indoor wielrennen.
            ik gebruik zelden een diafragma getal kleiner dan f4 omdat ik scherptediepte wens te houden. hier enkele foto's die ik vorige winter nam http://www.bf-one.com/index.php?opti...pper&Itemid=86

            ik wil vooral nog een betere (snellere) autofocus bekomen, vorig jaar werkte ik nog met een 450D, deze is ondertussen vervangen door een 1D. met mijn huidig objectief heb ik indoor nog geen ervaring opgedaan i.s.m. de 1D. ik heb hier ook een sigma 70-200 f2,8 II APO DG HSM liggen deze gebruik ik indoor zelden, outdoor ervaar ik dat de AF traag werkt.

            greetz wim

            Comment


            • #7
              Re: 24-105 f4 is usm

              70-200 f2.8L IS II, 28-70 f2.8, 24-70 f2.8, 135 f2 (snelste AF ooit), enz... zijn geschikt.

              Comment


              • #8
                Re: 24-105 f4 is usm

                Op een indoor-wielerpiste kom je niet toe met f4, of je zou moeten flitsen.

                Ik heb er zelf al een paar keer foto's gemaakt van amateurs die daar tijdens de wintermaanden komen trainen, en dan heb ik de scherpste foto's met de 85mm f1,8 en de 135mm f2 L (Vlaams wielercentrum Eddy Merckx).
                Misschien is er tijdens wedstrijden wel meer licht...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: 24-105 f4 is usm

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Op een indoor-wielerpiste kom je niet toe met f4, of je zou moeten flitsen.

                  Ik heb er zelf al een paar keer foto's gemaakt van amateurs die daar tijdens de wintermaanden komen trainen, en dan heb ik de scherpste foto's met de 85mm f1,8 en de 135mm f2 L (Vlaams wielercentrum Eddy Merckx).
                  Misschien is er tijdens wedstrijden wel meer licht...
                  ik werk idd ook altijd met een flits de canon 580 EX II.
                  wat het wielercentrum eddy merckx betreft is het idd een ramp met de belichting.
                  als er wedstrijden gereden worden is er meestal een véél betere belichting, maar in het verleden had ik altijd mijn flits erbij.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 24-105 f4 is usm

                    Hey Wim,

                    Als ge wilt moogt ge mijn 24-105 en 24-70 eens gebruiken, dan kunt uit ondervinding beslissen welke te nemen.

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: 24-105 f4 is usm

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Op een indoor-wielerpiste kom je niet toe met f4, of je zou moeten flitsen.

                      Ik heb er zelf al een paar keer foto's gemaakt van amateurs die daar tijdens de wintermaanden komen trainen, en dan heb ik de scherpste foto's met de 85mm f1,8 en de 135mm f2 L (Vlaams wielercentrum Eddy Merckx).
                      Misschien is er tijdens wedstrijden wel meer licht...
                      Hallo,

                      Ik ben dit weekend ook foto's gaan maken op de wielerpiste in Gent, maar het eindresultaat kon me niet echt 100% bekoren. Voor alle duidelijkheid ben ik hobbyfotograaf en nog maar een jaartje echt bezig met fotograferen.

                      In verschillende fora wordt de sigma 70-200mm F2.8 EX DG APO Macro II HSM naar voor geschoven als mogelijke oplossing. Er wordt op de piste ook vaak geflitst dus flitsen is hier an sich geen probleem vandaar dat ik in mijn lijstje misschien ook de iets goedkoper L lens van Canon (Canon EF 70-200mm f/4L USM) zou willen betrekken. Zoals gezegd ben ik niet beroepsmatig met fotografie bezig en is het dus zoeken naar de 'gulden middenweg' qua prijs/kwaliteit en hier kan ik dus een beetje advies gebruiken!!

                      Alvast bedankt voor Jullie reacties!!

                      P.s.: Misschien nog handig om weten, ik heb een Canon 500d en heb dit weekend een sigma 24-70 2.8 gebruikt. Of is mijn probleem zuiver gerelateerd aan verkeerde instellingen? Zou natuurlijk de goedkoopste oplossing zijn

                      Comment


                      • #12
                        Re: 24-105 f4 is usm

                        Ik heb onlangs van de importeur van Sigma de nieuwe 70-200/2.8 OS mogen lenen. Ik heb de prestaties vergeleken met mijn eigen Canon 70-200/2.8 MK 2. Om een lang verhaal kort te maken. De Sigma is, optisch gezien, goed maar de Canon is net wat beter. Het verschil is zichtbaar bij volle lensopening en dan met name bij 200 mm.
                        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: 24-105 f4 is usm

                          Oorspronkelijk geplaatst door hostewim Bekijk bericht
                          bedankt voor de reacties.

                          ik wens het objectief dus vooral te gebruiken voor indoor wielrennen.
                          ik gebruik zelden een diafragma getal kleiner dan f4 omdat ik scherptediepte wens te houden. ik wil vooral nog een betere (snellere) autofocus bekomen, greetz wim
                          Wel een vaak gemaakte denkfout is dat je (voor deze doelstelling) geen voordeel hebt aan een f2.8 objectief...niets is minder waar. Bij een f2.8 objectief vangt je AF ALTIJD 2x zoveel licht als bij een f4.0 model. Ongeacht het ingestelde diafragma ! (het diafragma sluit pas bij het indrukken van de ontspanner)
                          Ivan
                          http://www.henderix.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: 24-105 f4 is usm

                            Jullie hebben het "technisch" allemaal bij het rechte eind, maar jeez laten we het eens praktisch houden.
                            Het verschil tussen F/2,8 en F/4 is LOUTER 1 stop verschil. Een foto nemen op 1/2000 ipv op 1/1000 of 1/60 ipv 1/30 - big deal. Het is voldoende dat een wielrenner, in dit geval, een donkere shirt draagt om de belichtingsmeter al te beinvloeden en de sluitersnelheid één of meerdere stops naar beneden te halen. Zelfs met een lens van F/1,8 (of F/2) zul je zo nu en dan missers hebben.
                            De beschreven lenzen 24-70 en 24-105 zijn, als portretlenzen, niet bepaald de vlugste AF-lenzen.

                            Wat ik niet zal betwisten is het feit dat F/2,8-lenzen optisch beter gebouwd zijn.

                            Neen, wat we hier nodig hebben is het inbouwen van een paar zekerheden door te kiezen voor een lens met (relatief) vlugge AF en een flitser. Persoonlijk zou ik gaan voor een 70-200 F/4 (liefst natuurlijk F/2,8), diafragma op F/5,6 met de 580-flits ingesteld op sluitertijdvoorkeuze van 1/1000. Uiteraard de ISO aanpassen aan de flitser om die voldoende ruimte te geven om te werken. De 1DIII heeft een goede ruisverhouding dus daar zitten we ook goed.

                            Succes.

                            Alain,

                            Comment


                            • #15
                              Re: 24-105 f4 is usm

                              Oorspronkelijk geplaatst door hostewim Bekijk bericht
                              ik heb de kans een 24-105 is usm 2de hands te kopen.
                              deze lens wil ik voornamelijk gebruiken voor sportfotografie (voornamelijk indoor).
                              Ga je mogen flitsen dan kan je met een F/4 mogelijk uit de voeten, maar volgens mij wordt flitsen bij veel binnensporten niet op prijs gesteld. Trainingen misschien nog wel maar ik neem aan dat je toch ook graag tijdens een wedstrijd wilt fotograferen.

                              In zo'n geval kan je veel profijt hebben van een F/2.8 objectief (24-70 of 70-200). Moet het nog lichtsterker dan is de 85 mm F/1.8 een prima keuze. Fotograferen zonder flits geeft je het bijkomend voordeel dat je zo nu en dan de 10 fps van je Mark III kunt benutten ...

                              Comment

                              Working...
                              X