Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke groothoeklens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke groothoeklens

Ik moet binnenkort een paar groepsfoto's maken van om de en bij de 60 man. Ik heb ene canon 450D.Welke groothoeklens zou ik het beste kunnen gebruiken zo dat iedereen er toch opstaat en ik niet te ver moet gaan staan. Want als ik dat moet gaan doen dan staan ze er waarschijnlijk wel allemaal op,maar doordat ik zover staat gaat niemand zich herkennen denk ik. Wie kan mij daar bij helpen aub.
    veel groetjes

Re: welke groothoeklens

hangt er helemaal van af, hoe je die 60 man opstelt!
    als je ze alle 60 op een rijtje laat staan, heb je inderdaad een flink probleem!
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Bij mijn ondervindingen de Tokina 11-16mm2.8f is daar zeer geschikt voor en je moet niet al te ver van de groep gaan staan....

Grtz

Templar
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door diron Bekijk bericht
        Ik moet binnenkort een paar groepsfoto's maken van om de en bij de 60 man. Ik heb ene canon 450D.Welke groothoeklens zou ik het beste kunnen gebruiken zo dat iedereen er toch opstaat en ik niet te ver moet gaan staan. Want als ik dat moet gaan doen dan staan ze er waarschijnlijk wel allemaal op,maar doordat ik zover staat gaat niemand zich herkennen denk ik. Wie kan mij daar bij helpen aub.
        veel groetjes
        Ik heb de Tamron 10-24 ben er heel tevreden over,citytripje gemaakt naar Wenen
        en heeft er bijna niet af geweest,prachtig lenske

Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

het is niet zozeer welke lens, maar hoe stel je de mensen op, daar haal je het meeste voordeel uit, net zoals gezegd kun je ze allemaal op een rijtje zetten, maar dat schiet niet op, probeer het dus zo kompact mogenlijk te houden, dan kun je in principe met heel veel lenzen uit de voeten, behalve een 500 mm dat communiceert zo moeilijke n je moet keihard CHEESE roepen om jezelf nog verstaanbaar te maken.
          Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

veel groetjes
            EFs 18-55 IS

Comment

Bij extreme groothoek vervormen mensen aan de zijkant. Liever iets meer afstand.
              Ook rekening houden met scherptediepte bij de opstelling.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

ja natuurlijk niet allemaal op 1 rij he. ik ben wel een beginneling maar nog niet zo dom:-)
                Maar je moet er toch een paar op een rij hebben he ik zou zo zeggen 8 A 10 mensen vanvoor en daar achter weer en zo beetje verder naar achter en beetje breder. Ik heb me al laten vertellendat de EFS 17-55F/2.8 IS een goede breedhoeklens zou zijn voor dit soort foto's. Maar die 10-22 is misschien ook wel de overweging waard.

Comment

je kan ook je kitlens gebruiken.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Maar die 10-22 is misschien ook wel de overweging waard.
                    Had het dan geen zin dat ik iets over vervorming zei van mensen aan de zijkanten bij een extreme groothoek
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

Je kan een schatting maken hoe breed de groep wordt bij de gewenste opstelling.

Vervolgens bekijk je de afstand van camera tot de groep.

Maak van bovenstaande een schetsje van boven. Met een beetje wiskunde kan je dan de beeldhoek uitrekenen.

In de folders van de camera merken zie je bij elk objecitef de beeldhoek. In ider geval gemeten over de diagonaal en soms ook over vertikaal en horizontaal. Die laatste moet je hebben.

Kortom, binnen een paar minuten weet je welke beeldhoek je hebt. Vervolgens kun je dan de vertaalslag maken naar een concreet objectief.

Succes!
                      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                        Bij mijn ondervindingen de Tokina 11-16mm2.8f is daar zeer geschikt voor en je moet niet al te ver van de groep gaan staan....

Grtz

Templar
                        Dat is wel niet zo flatterend voor de mensen die aan de kanten staan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                          Dat is wel niet zo flatterend voor de mensen die aan de kanten staan.
                          Ja zoiets heb ik ook al 2x gezegd, maar men blijft volharden.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

Comment

Ja zeg men vraagt een goede groothoek..;wel dat is er één en van vervorming aan de kanten is redelijk miniem en kan je bewerken achteraf...je kan ook een groepsfoto nemen met een 70-300 als je er ver genoeg van staat...tenminste..ik antwoord gewoon op de toppicstarter zijn vraag...ik zou gewoon de groepsfoto nemen met de kitlens...groothoek genoeg.

Grtz

Templar
                            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                              Ja zoiets heb ik ook al 2x gezegd, maar men blijft volharden.
                              Soms is drie keer ook niet genoeg Rob.

Als het niet om een foto voor de krant gaat, maar bv. groepsfoto's huwelijk of dergelijke, dan probeer ik omwille van de vervorming, buitenste personen, nooit breder te gaan dan 35mm FullFrame equivalent.

Natuurlijk, als je niet anders kan wegens beperkte ruimte.

Comment

Working...
                              X