Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 150mm met os

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Sigma 150mm met os

    Ik denk niet dat de 180mm vervangen wordt. Helaas.

    Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
    wanneer je de 150 mm en de 180 mm van Sigma met elkaar vergelijkt dan is de 180 mm mm min of meer overbodig geworden.
    Bwa, de 180mm is op f/3.5 ook bruikbaar, heeft een nog kleinere beeldhoek en levert makkelijker rustige achtergronden op. Ondanks de f/3.5 gaat de lens beter om met teleconverters dan de 150mm f/2.8. Het verschil in werkafstand is niet zo groot op 1:1 maar wordt relevanter naarmate je minder gaat vergroten (vlinders etc.).

    Het zijn beide zeer goede goede lenzen hé, maar de 180mm heeft echt wel z'n publiek
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #17
      Re: Sigma 150mm met os

      Nog een klein vraagje , de 150 mm gaat tot f22 , den 180 mm tot f32 .
      Is f32 bruikbaar in macrofotografie ?
      Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

      Comment


      • #18
        Re: Sigma 150mm met os

        Bruikbaar... dat hangt van je persoonlijke eisen af.
        Ik draai het diafragma van mijn macrolenzen nooit volledig dicht. Mijn 60mm gebruik ik op extreme vergrotingen wel tot f/32, maar die lens gaat op 1:1 tot f/56.

        Om meer scherptediepte te halen ben je beter af om te werken met focus stacking. Zo heb je een veel "mooiere" scherpte en betere beeldkwaliteit imho.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #19
          Re: Sigma 150mm met os

          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
          . . .
          Ondanks de f/3.5 gaat de lens beter om met teleconverters dan de 150mm f/2.8.
          Qua AF snelheid of qua IQ ? Ik gebruik vaak een Kenko 1.4x icm een Sigma 150, en eerlijk gezegd, ik kan het verschil niet zien.


          Het verschil in werkafstand is niet zo groot op 1:1 maar wordt relevanter naarmate je minder gaat vergroten (vlinders etc.).

          Het zijn beide zeer goede goede lenzen hé, maar de 180mm heeft echt wel z'n publiek
          Qua IQ zijn ze elkaars gelijke. Ik heb ze allebei gehad, en heb de 150 gehouden: ik vond dat de 180 veel sneller AF problemen had (hunting) dan de 150. Dat was wel op een Canon 20D.
          Het verschil in werkafstand vond ik ook te klein om de 180 te prefereren. Als Sigma nu es bvb een 250/3.5 Macro of zoiets zou uitbrengen he .
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #20
            Re: Sigma 150mm met os

            David, ik baseer me op de ervaringen van Hans Van Rafelghem die dat hier een tijd geleden heeft gepost, maar ik vind het niet meteen terug (edit: gevonden)
            Ik wilde maar aangeven dat die mindere lichtsterkte niet zo relevant is.

            Zelf heb ik de 150mm nooit getest, moet ik toegeven. Ik kwam van een 60mm macro en het kon niet lang genoeg zijn
            De 200mm f/4 van Nikon is een fossiel van een lens en kost het dubbele van de Sigma 180mm. Tamron heeft ook wel een 180mm macrolens met een goede reputatie.
            Last edited by ThierryM; 20 januari 2011, 15:06.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #21
              Re: Sigma 150mm met os

              Ben naar de winkel (kleine handelaar) geweest en heeft naar Sigma Nederland gebeld terwijl ik daar was . Van de 150 mm met os hebben ze nog steeds geen idee wanneer die uitkomt , en de 180 mm is niet meer te verkrijgen bij sigma , dus enkel nog lokaal bij enkele handelaren . Aangezien ik niet langer meer wil wachten , zodat ik toch nog een paar keer kan oefenen tegen dat de beestjes beginnen vliegen , heb ik de 150 mm zonder os besteld .
              Nog een weekje nagelbijten en dan eindelijk de macrolens!!

              Grtz .

              Dirk .
              Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

              Comment


              • #22
                Re: Sigma 150mm met os

                Oorspronkelijk geplaatst door jendi Bekijk bericht
                . . .
                Aangezien ik niet langer meer wil wachten , zodat ik toch nog een paar keer kan oefenen tegen dat de beestjes beginnen vliegen , heb ik de 150 mm zonder os besteld .
                Nog een weekje nagelbijten en dan eindelijk de macrolens!!
                Koop er alvast maar een goed statief bij.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #23
                  Re: Sigma 150mm met os

                  Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                  Koop er alvast maar een goed statief bij.
                  Gaat niet handig werken natuurlijk bij al dat vliegend mini gespuis, zoals vliegen...dan zul je toch uit de hand moeten fotograferen
                  Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Sigma 150mm met os

                    Had een paar maanden geleden al een statief gekocht , dus dat zal wel lukken , en ja de 150 mm met os zou misschien beter geweest zijn om uit de hand foto's te nemen , maar ik denk dat die bij het uitkomen zowiezo te duur voor mij zou zijn .
                    Heb de gewone nu voor 630 euro bij een lokale fotowinkel besteld , is maar 30 euro duurder dan bij de goedkoopste internetwinkel .
                    Ik weet niet hoe het komt maar ik vertrouw de lokale winkel toch meer dan de internetwinkels , zal wel aan mij liggen maar toch .
                    Dank in ieder geval voor de reacties .

                    Grtz .

                    Dirk .
                    Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

                    Comment


                    • #25
                      Re: Sigma 150mm met os

                      Oorspronkelijk geplaatst door jendi Bekijk bericht
                      Had een paar maanden geleden al een statief gekocht , dus dat zal wel lukken , en ja de 150 mm met os zou misschien beter geweest zijn om uit de hand foto's te nemen , maar ik denk dat die bij het uitkomen zowiezo te duur voor mij zou zijn .
                      Heb de gewone nu voor 630 euro bij een lokale fotowinkel besteld , is maar 30 euro duurder dan bij de goedkoopste internetwinkel .
                      Ik weet niet hoe het komt maar ik vertrouw de lokale winkel toch meer dan de internetwinkels , zal wel aan mij liggen maar toch .
                      Dank in ieder geval voor de reacties .

                      Grtz .

                      Dirk .
                      Voor 30 euro "meer" op zo'n lens zou ik er ook geen probleem mee hebben in de buurt te kopen hoor

                      Veel plezier ermee!

                      Comment

                      Working...
                      X