Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje portretlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vraagje portretlens

    Heel lang gelden toen er nog rolletjes in een camera gebruikt werden was het standaard objectief 50mm en dat ging van een f1.2 tot f1.8. Als portretlens was een 135 f2 of f3.5mm heel geschikt maar toen moest je ook geen rekening houden met een cropfactor. De optische kwaliteit van die objectieven wordt nu nog zelden geëvenaard.
    Je kan stellen dat de gemiddelde kwalteit van de foto's er op achteruit gegaan is maar door het gebruik van computers en goede software geeft men de kwaliteit misschien wel verbeterd. Inhoudelijk is het natuurlijk de individuele smaken die verschillen.
    Ik ben er ook nog niet helemaal uit maar als je rekening houd met een crop factor van 1.5 of 1.6 dan kom je aardig in de buurt van een 85mm. Een lichtsterk objectief zal natuurlijk voor een betere controle van de DOF zorgen en je hebt meer speling naar lichtomstandigheden toe maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan.

    Mvg
    Spogy
    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

    Comment


    • #17
      Re: Vraagje portretlens

      Oorspronkelijk geplaatst door spogy Bekijk bericht
      De optische kwaliteit van die objectieven wordt nu nog zelden geëvenaard.
      ?

      Waarom zou men nu meer kunnen wat men 30 of meer jaar geleden wel kon ?
      Kennis en technologie gaan steeds vooruit.
      De optische kwaliteit van de huidige toplenzen, daar kon men vroeger enkel van dromen denk ik zo...
      Een toplens van 30 jaar geleden zoals een Minolta 85/1.4 is nu ruim ingehaald door een CZ85/1.4 hoor, en de recente CZ24/2 en CZ135/1.8 zijn qua prime zowat het beste dat er te vinden is, alle tweedehandsopties meegerekend, en ik kan me moeilijk voorstellen dat dat bij andere merken niet hetzelfde is.
      Last edited by K-2; 16 januari 2011, 12:29.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #18
        Re: Vraagje portretlens

        idd K-2, en de coatings maken ook een enorm verschil...
        in een filmpje van nikon gaan ze de vergelijking zelfs aan, ik dacht dat het een filmpje was over de nieuwe nanocoating maar ik kan het even niet terugvinden. het verschil van kwaliteit is echt wel groot in het voordeel van de nieuwere lenzen hoor...
        www.aeri-photography.be

        Comment


        • #19
          Re: Vraagje portretlens

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Ik niet, ik heb deze gehad net als de 135 DC, formidabel op mijn F4 en F5, maar heel wat minder op digitaal, de 105 macro AF-S VR is een formidabel objectief, voorzien van de fameuse Nano Coating, en je hebt er ondertussen ook een Macro bij, enig bezwaar kan zijn dat deze wat lang is op het croptoestel van TS.
          de 135mm DC heeft z'n gelijk niet hoor, ook op digitaal! vergelijking met een 105 macro gaat echt niet op...

          de F2 en de bokeh is absoluut van een andere orde, trouwens portretten zijn niet altijd zo gediend bij de scherpte van een macro lens...
          voor crop toestel echter wat lang, super voor een fullframe!
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #20
            Re: Vraagje portretlens

            voor buiten is een 85 mm 1.8 een perfecte lens, zeker voor portretten, wil je ook studio doen dan ben je heel goed gesteld met de 16-85 omdat je daar toch doorgaans een kleinere opening gebruikt, en een zoom is wel zo handig in de studio vind ik, en deze laatste is wel een buitenbeentje als het op scherpte op aan komt, ....in de studio gebruik ik enkel die lens!
            http://www.jvs-photography.be/

            Comment


            • #21
              Re: Vraagje portretlens

              Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
              voor buiten is een 85 mm 1.8 een perfecte lens, zeker voor portretten, wil je ook studio doen dan ben je heel goed gesteld met de 16-85 omdat je daar toch doorgaans een kleinere opening gebruikt, en een zoom is wel zo handig in de studio vind ik, en deze laatste is wel een buitenbeentje als het op scherpte op aan komt, ....in de studio gebruik ik enkel die lens!
              16-85, dat is toch de VR lens met f/3.5-5.6, niet?

              Variabel diafragma in de studio lijkt mij om probelemen vragen. Blijkbaar doe je het dus kan ik je best zelf vragen hoe je omgaat met het gegeven dat je bij weinig scherptediepte je lensopening bij zoomen verandert en daardoor dus ook de flitskracht of afstand flits-onderwerp aangepast moet worden. Dat lijkt mij nogal een heen en weer geloop.

              Ik hoor heel goede dingen over die 16-85, maar zou voor portretten toch graag een grotere lensopening zien en in de studio een vast diafragma over het zoombereik, zodat belichting juist blijft als je ze eenmaal goed hebt. Als zoomen belangrijk is, lijkt mij de 50-150 f/2.8 van Sigma of de Tokina 50-135 f/2.8 ook wel een optie.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #22
                Re: Vraagje portretlens

                Crop camera : 50 mm F/1.8 of 1.4
                FF camera : 85 mm F/1.4 of 1.8
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #23
                  Re: Vraagje portretlens

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  16-85, dat is toch de VR lens met f/3.5-5.6, niet?

                  Variabel diafragma in de studio lijkt mij om probelemen vragen. Blijkbaar doe je het dus kan ik je best zelf vragen hoe je omgaat met het gegeven dat je bij weinig scherptediepte je lensopening bij zoomen verandert en daardoor dus ook de flitskracht of afstand flits-onderwerp aangepast moet worden. Dat lijkt mij nogal een heen en weer geloop.

                  Ik hoor heel goede dingen over die 16-85, maar zou voor portretten toch graag een grotere lensopening zien en in de studio een vast diafragma over het zoombereik, zodat belichting juist blijft als je ze eenmaal goed hebt. Als zoomen belangrijk is, lijkt mij de 50-150 f/2.8 van Sigma of de Tokina 50-135 f/2.8 ook wel een optie.
                  hmmm variabel diafragma is geen probleem daar je toch meestal een f getal tussen 8 en 11 gebruikt in de studio, het f getal is maar variabel tot 5.6 ....dus bij zoomen veranderd er niks,

                  een grotere lensopening voor studio? waarom?
                  de lenzen die jij voorsteld zouden bij mij in ieder geval al niet in aanmerking komen , ....

                  in de studio heb je geen 2.8 nodig he...
                  http://www.jvs-photography.be/

                  Comment

                  Working...
                  X