Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje portretlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje portretlens

    Hallo iedereen,ik wil mijn een portretlens aanschaffen.
    Vastbrandpunt of zoom 1.4, 1.8 of 2.8 50mm of 85mm 16 85mm 24 70mm
    Ik word er zot van, help!!!!!
    Mijn budget is 900 euro graag jullie hulp, geen ervaring maar nooit te oud om
    Te leren. Groetjes
    Panch.

  • #2
    Re: Vraagje portretlens

    Dat is best wel een mooi bedrag voor een portretlens. Zelf zou ik de 85 1.8 kopen. Voor
    320 euro ongeveer een heel aardig ding voor portretten en voor optredens niet al te ver
    bij weinig licht.
    Daar kun je al heel wat ervaring mee opdoen en kijken of 1.4 iets voor jou is, maar ik
    denk dat voor de meesten 1.8 wel volstaat.

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje portretlens

      Panch,
      in mijn optiek, heeft het geen zin om een zoomlens aan te schaffen om aan portretfotografie te doen.
      Lenzen met vast brandpunt, worden veel goedkoper vervaardigd, en zijn meestal scherper, er zijn geen compromissen gemaakt, zoals bij zoomlenzen.

      Ik gebruik een portretlens met vast brandpunt, de Nikon AF-D 50mm F/1.8 nikor.
      Deze voldoet ruimschoots, voor amateur fotografie, is heel scherp, en kost geen fotuin, net iets meer dan 100 euro.
      Laat je niet afschrikken door de lage aankoopprijs, het is een lensje wat velen in hun assortiment hebben.
      Een 1.4 is iets duurder, tussen 250 en 300 euro, is dan ook lichtsterker.
      Mij lijkt de 50mm. primelens, op een dx camera, een heel goeie instap portretlens, je kan voor iets meer dan 100 euro, voluit experimenteren, in portretfotografie.
      Zoomen doe je met benen.
      Wat even wennen is, maar perfect doenbaar.

      Succes bij het maken van je keuze.
      Nikon D7000, en wat glas.
      http://blog.seniorennet.be/pacha/

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje portretlens

        De brandpuntafstand van 50 mm vind ik bijna altijd te kort voor een portretlens. (in combinatie met DX formaat sensor). Je zit vooral bij een wat krap uitgesneden portret te dicht bij het model. Je krijgt dan een soort vertekening, niet zo flatteus!!

        Ik zou eerder voor de 85 mm/1.8 kiezen.

        Een optie is de 85 Macro. Minder lichtsterk maar wel een heel goed macro objectief.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje portretlens

          Oorspronkelijk geplaatst door Pancho Bekijk bericht
          Hallo iedereen,ik wil mijn een portretlens aanschaffen.
          Vastbrandpunt of zoom 1.4, 1.8 of 2.8 50mm of 85mm 16 85mm 24 70mm
          Ik word er zot van, help!!!!!
          Mijn budget is 900 euro graag jullie hulp, geen ervaring maar nooit te oud om
          Te leren. Groetjes
          Panch.
          Ik zou voor een prime gaan... geen zoom... (grotere diafragma opening)

          zelf gebruik ik slechts 2 lenzen voor portretfotografie: de 85mm F1.4 en de 70-200mm F2.8
          Een 50mm is zeker voor FX camera's te kort, maar zelfs voor DX prefereer ik 70mm of meer...
          Hoe groter je diafragma (F1.4 bijvoorbeeld), hoe mooier je je achtergrond kan 'flou' maken... Dus ga minstens voor een F2.8
          dit geldt ook voor de lengte van de lens... daarom zie je heel veel pro's met een 200mm of meer portretten maken.

          met jouw budget kan je gerust een 85mm F1.4 tweedehands op de kop tikken... Deze lens staat gekend als één van de beste portretlenzen op de markt.

          Maar alles hangt ook af van je toestel... welk toestel heb je? DX of FX? met AF motor of zonder?
          Last edited by d_oracle; 14 januari 2011, 10:55.
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje portretlens

            Ik zou voor een prime gaan... geen zoom...
            Ik volg
            Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

            BD1614BE

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje portretlens

              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              Ik zou voor een prime gaan... geen zoom... (grotere diafragma opening)
              Met jouw budget kan je gerust een 85mm F1.4 tweedehands op de kop tikken... Deze lens staat gekend als één van de beste portretlenzen op de markt.
              Inderdaad de beste keuze die je kan maken.

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje portretlens

                Voor portretten waar een deel van de romp bij op komt de 50, voor beeldvullende gezicht de 85 om hierboven aangehaalde reden.
                Als je van beide de 1.8 neemt heb je nog budget over voor materiaal om je model mooi te belichten (flitser op statief met paraplu of softbox).
                Een goede lens geeft je scherpte en contrast, maar het is het licht dat een portret mooi maakt!
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje portretlens

                  Hm, hoeveel ervaring heb je? Wil je echt shoots doen met modellen, of portretten maken van "straatmensen" (op reis)?
                  Welke lenzen heb je al?
                  Heb je een DX of een FX toestel?
                  Zijn er nog dingen die je in de nabije toekomst wil aankopen? (flits, statief, belichtingsaccessoires zoals hierboven al werd gesuggereerd, ...)

                  Dit zijn toch allemaal dingen die je in je eerste post mag vermelden, je krijgt dan beter advies

                  Dat gezegd zijnde:
                  - Lichtsterk (2.8 en kleiner) is een must.

                  - Een 85mm 1.8 (of 1.4 is) een droom!

                  - 50 mm heb ik veel ervaring mee, maar voor gezicht-shots moet je erg dicht bij je "model" gaan staan. Hier een post van op m'n blog met de 50mm 1.8:

                  Ik stond nog geen armlengte van mijn model, NIET aangeraden dus als je met "vreemden" werkt.

                  - Al eens aan een lichtsterke zoom gedacht? Deze zijn een pak duurder, maar met 900 euro kom je al ver! Er zijn heel wat sublieme lichtsterke zooms te vinden:
                  70-200 2.8 van sigma of tamron, de nikon versie gaat een stuk boven jou budget, deze lenzen heb je voor een 5-600tal euro.
                  50-150 2.8 van sigma. Geen extra uitleg nodig, er zijn er vele van tevreden!

                  - Ik heb momenteel een Nikon 80-200 2.8. Droomkwaliteit, groot en zwaar (noem ik stabiel), tweedehands gekocht voor 350 euro. Ik zou je sowieso aanraden tweedehands te gaan. Het lijkt vreemd, want ik kocht ook alles nieuw in't begin. (Body's nog steeds hoor). Maar voor die 900euro kan je nieuw één / 1,5 goede lens van kopen, tweedehands 2/3. Beslis zelf maar

                  Graag dus nog wat extra info over de vragen bovenaan...
                  Ik maak foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje portretlens

                    Iedereen bedankt voor de snelle reactie,was wel vergeten te vertelen dat
                    Ik een Nikon D90 heb.
                    Jullie hebben mij overtuigd voor een lens met een vast brandpunt
                    Dus het wordt een 85 mm 1.4 of 1.8 nogmaals iedereen bedankt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje portretlens

                      Pancho,
                      Caleido heeft een 85mm f1.8 in de verkoop staan.
                      Succes
                      Leo
                      lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje portretlens

                        Oorspronkelijk geplaatst door michphoto Bekijk bericht
                        Hm, hoeveel ervaring heb je? Wil je echt shoots doen met modellen, of portretten maken van "straatmensen" (op reis)?
                        Welke lenzen heb je al?
                        Heb je een DX of een FX toestel?
                        Zijn er nog dingen die je in de nabije toekomst wil aankopen? (flits, statief, belichtingsaccessoires zoals hierboven al werd gesuggereerd, ...)

                        Dit zijn toch allemaal dingen die je in je eerste post mag vermelden, je krijgt dan beter advies

                        Dat gezegd zijnde:
                        - Lichtsterk (2.8 en kleiner) is een must.

                        - Een 85mm 1.8 (of 1.4 is) een droom!

                        - 50 mm heb ik veel ervaring mee, maar voor gezicht-shots moet je erg dicht bij je "model" gaan staan. Hier een post van op m'n blog met de 50mm 1.8:

                        Ik stond nog geen armlengte van mijn model, NIET aangeraden dus als je met "vreemden" werkt.

                        - Al eens aan een lichtsterke zoom gedacht? Deze zijn een pak duurder, maar met 900 euro kom je al ver! Er zijn heel wat sublieme lichtsterke zooms te vinden:
                        70-200 2.8 van sigma of tamron, de nikon versie gaat een stuk boven jou budget, deze lenzen heb je voor een 5-600tal euro.
                        50-150 2.8 van sigma. Geen extra uitleg nodig, er zijn er vele van tevreden!

                        - Ik heb momenteel een Nikon 80-200 2.8. Droomkwaliteit, groot en zwaar (noem ik stabiel), tweedehands gekocht voor 350 euro. Ik zou je sowieso aanraden tweedehands te gaan. Het lijkt vreemd, want ik kocht ook alles nieuw in't begin. (Body's nog steeds hoor). Maar voor die 900euro kan je nieuw één / 1,5 goede lens van kopen, tweedehands 2/3. Beslis zelf maar

                        Graag dus nog wat extra info over de vragen bovenaan...
                        Hoi, ben in het bezit van een Nikon D90 met een kitlens 18-105 3.5 5.6
                        en een SB900, ik heb geen ervaring maar ik doe het Verschrikkelijk graag.
                        Vooral portreten, ook heb ik geen besef van sluitertijd en Diafragma en ISO
                        Maar ik hoop hier veel te leren en misschien een site te vinden die mij wat
                        Basis over de sluitertijd en Diafragma en ISO kan geven.
                        U hebt al wat reacties op mijn foto’s gegeven op de forum beginnershoek
                        Hiervoor mijn dank.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje portretlens

                          Al eens gedacht aan de Nikon 105mm AF-S VR macro, best bruikbaar voor portret als je wat afstand kan houden, sommigen zeggen dat deze te scherp is voor portret.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje portretlens

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Al eens gedacht aan de Nikon 105mm AF-S VR macro, best bruikbaar voor portret als je wat afstand kan houden, sommigen zeggen dat deze te scherp is voor portret.
                            dan zou ik eerder denken aan de 105 f/2.0 DC. Met een beetje oefening kan die defocus control naar t schijnt aardige bokehtoestanden opleveren.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagje portretlens

                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              dan zou ik eerder denken aan de 105 f/2.0 DC. Met een beetje oefening kan die defocus control naar t schijnt aardige bokehtoestanden opleveren.
                              Ik niet, ik heb deze gehad net als de 135 DC, formidabel op mijn F4 en F5, maar heel wat minder op digitaal, de 105 macro AF-S VR is een formidabel objectief, voorzien van de fameuse Nano Coating, en je hebt er ondertussen ook een Macro bij, enig bezwaar kan zijn dat deze wat lang is op het croptoestel van TS.

                              Comment

                              Working...
                              X