Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 70-300 IS USM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon EF 70-300 IS USM

Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
    Ja weet dat het geen zoom is, even verkeerd uitgedrukt Ben nog gewoon van de compact camera's...

Tom
    Met een 210mm op een EOS cropcamera heb je ongeveer 330mm omgerekend voor kleinbeeld , misschien dat het voor je oude camera ook is opgegeven, dan heb je een idee

Comment

die 70 300 is usm is een zeer mooie lens( goede kleuren, weinig vervorming, etc ), maar relatief traag doordat de autofocus met een traag motertje gebeurd in de lens zelf. USM is hier beetje bedriegelijk omdat het geen RING-USM moter is (die ring-usm moters zijn veel sneller) Het is met die lens ONMOGELIJK om op automatische scherpstelling een racemoter te schieten die op je af komt. Sweepen gaat nog net als je op de lens het IS knopje op mode 2 zet.

Maar los van dat kan je op een motorace wel zeer goede fotos maken met die lens op de ouderwetse manier!
      Veel mensen hier gaan het controversieel vinden, maar het werkt wel !!!
      Zo heb ik met succes al veel autoraces, raleys en motoraces geschoten.

Ten eerste zal je wel de ISO waarde wat hoog moeten zetten (minstens ISO 400 bij volle zon en ISO 800 of zelfs 1600 bij bewolkt) en dus een beetje ruis hebben naargelang de ISO hoger is.

Dan is de trick vooral om een goede locatie te kiezen. Ga NIET noodzakelijk zo dicht mogelijk gaan staan, soms is het beter 10 meter meer achteruit te gaan. (de reden is meer scherptediepte)

Zelf vind ik scherpe bochten waar ze uit komen ideaal omdat je dan meer duel kansen hebt als ze elkaar proberen te couperen. Ook is de snelheid van de machines daar veel lager.

Dan gebruik je volgende trick:

- Stel je zoom zo in dat je een mooi maar ruim werkkader hebt.
      - Zet je lens op MF (manuele focus ), en stel manueel scherp op een object waar je de motoren verwacht (bv op een wegmarkering in de bocht)
      - Werk in A mode, en stel je diafragma zo groot mogelijk in naar wat je lens aankan (bv F 4) en keer dan 1 stop terug (F 5,6)
      - Druk half in, en kijk welke sluitertijd je nu over hebt, is die redelijk hoog dan kan je zelfs nog een stop verder gaan (F 8 bv)

Dan is het gewoon wachten tot de motoren "van om de hoek komen" zeg maar.
      En je drukt af net voor ze op de plaats gaan komen waar je scherp had gesteld.
      Dat is het idee.

Doordat je iets meer afstand hebt genomen van je locatie, zal je scherptediepte toch nog voldoende zijn ook al zit je met een groot diafragma.

Neem wel een paar fotos van je "kader" voor de race en evalueer tot waar je scherpte goed zit.
      Kijk naar bv grassprietjes in de berm of markeringen or whatever of die scherp zijn, en stel eventueel je focus bij.

Tijdens de opwarm of oefenrondes herhaal je dit tot je voelt dat het goed zit.

Nadeel is dat je vast zit aan die "opstelling".

Nu gaan er hier al een paar waarschijnlijk al hun pijlen / messen aan het slijpen zijn om mij tegen te spreken vooral omdat ik start vanuit de A mode!! en NIET de T(of S) mode zoals alle boekjes het voorschrijven.

De reden dat ik je vanuit de A mode laat werken is dat je zo een vaste scherptediepte zal hebben en je toestel de sluitertijd zal aanpassen naar gelang HET WEER !!
      Normaal moet je sluitertijden halen van 1/250 of sneller, en die zijn ook nodig anders zit je met bewogen fotos. Dus controleer dat ook in je zoeker of je die snelle waarden krijgt, indien niet, moet je de ISO hoger instellen of eventueel ook het diafragma wat gaan opendraaien maar dat laatste zal je kosten in scherptediepte.

Indien je zoals in de boekjes omschreven zou vertrekken vanuit de T(of S) mode, dan zal je camera de belichting vooral compenseren met voor jou het diafragma aan te passen, en dus je focus (scherptediepte) ver******. En dat is nu net wat je niet nodig had!

Fotografie is vooral nadenken en plannen ook maar soms ook foefelen (noem het creatief gebruik )

Maar los van heel dit verhaal moet ik je wel zeggen dat die snelle L USM-ring lenzen echt wel een GROOT verschil maken in gebruiksgemak.

Voor de mensen die het allemaal zever vinden wat ik zeg, moeten eens nadenken hoe het 100 jaar geleden was, toen was er nog niet zoiets als autofocus en ze namen ook fotos op die manier van autoraces.

Soms is het net extra leuk om NIET die zeer dure lenzen te hebben en te moeten doen met wat je hebt. Het brengt de creativiteit in de fotograaf naar boven.
      Het is een uitdaging maar zeker doenbaar.

Comment

Goh...bedankt voor de uitleg! Een hele boterham voor een noob Je kan dan de motoren ook niet volgen met deze methode? Je moet ze echt, als ze op je gekozen punt komen, vastleggen.
        We zitten inet kort bij het circuit in Assen. We zitten er zo'n 15-20m vanaf denk ik. En het is in een bocht, maar niet echt een trage bocht.

Welke lens, kan dit dan wel aan? Die twee duurdere wat hierboven al beschreven zijn weet ik, maar zijn er ook nog andere oplossingen qua lenzen?

Tom
        Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
        Mijn Website

Comment

http://www.cameranu.nl/artikel/32/Ca...2.8_L_USM.html

Deze lens heeft geen IS dacht ik he? Is het dan niet moeilijker om scherpe foto's te trekken?

Tom
          Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
          Mijn Website

Comment

Deze lens heeft geen IS dacht ik he? Is het dan niet moeilijker om scherpe foto's te trekken?

Tom
            Voor die motoren heb je allereerst een snelle sluitertijd nodig zoals in het heel goede uitgebreide verhaal van xafke hierboven is te lezen en dat kan optimaal met die lens....
            IS is daarmee overbodig.
            Verder is het gewoon toegepaste techniek en beetje nadenken wat je doet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              die 70 300 is usm is een zeer mooie lens( goede kleuren, weinig vervorming, etc ), maar relatief traag doordat de autofocus met een traag motertje gebeurd in de lens zelf. USM is hier beetje bedriegelijk omdat het geen RING-USM moter is (die ring-usm moters zijn veel sneller) Het is met die lens ONMOGELIJK om op automatische scherpstelling een racemoter te schieten die op je af komt. Sweepen gaat nog net als je op de lens het IS knopje op mode 2 zet.

Maar los van dat kan je op een motorace wel zeer goede fotos maken met die lens op de ouderwetse manier!
              Veel mensen hier gaan het controversieel vinden, maar het werkt wel !!!
              Zo heb ik met succes al veel autoraces, raleys en motoraces geschoten.

Ten eerste zal je wel de ISO waarde wat hoog moeten zetten (minstens ISO 400 bij volle zon en ISO 800 of zelfs 1600 bij bewolkt) en dus een beetje ruis hebben naargelang de ISO hoger is.

Dan is de trick vooral om een goede locatie te kiezen. Ga NIET noodzakelijk zo dicht mogelijk gaan staan, soms is het beter 10 meter meer achteruit te gaan. (de reden is meer scherptediepte)

Zelf vind ik scherpe bochten waar ze uit komen ideaal omdat je dan meer duel kansen hebt als ze elkaar proberen te couperen. Ook is de snelheid van de machines daar veel lager.

Dan gebruik je volgende trick:

- Stel je zoom zo in dat je een mooi maar ruim werkkader hebt.
              - Zet je lens op MF (manuele focus ), en stel manueel scherp op een object waar je de motoren verwacht (bv op een wegmarkering in de bocht)
              - Werk in A mode, en stel je diafragma zo groot mogelijk in naar wat je lens aankan (bv F 4) en keer dan 1 stop terug (F 5,6)
              - Druk half in, en kijk welke sluitertijd je nu over hebt, is die redelijk hoog dan kan je zelfs nog een stop verder gaan (F 8 bv)

Dan is het gewoon wachten tot de motoren "van om de hoek komen" zeg maar.
              En je drukt af net voor ze op de plaats gaan komen waar je scherp had gesteld.
              Dat is het idee.

Doordat je iets meer afstand hebt genomen van je locatie, zal je scherptediepte toch nog voldoende zijn ook al zit je met een groot diafragma.

Neem wel een paar fotos van je "kader" voor de race en evalueer tot waar je scherpte goed zit.
              Kijk naar bv grassprietjes in de berm of markeringen or whatever of die scherp zijn, en stel eventueel je focus bij.

Tijdens de opwarm of oefenrondes herhaal je dit tot je voelt dat het goed zit.

Nadeel is dat je vast zit aan die "opstelling".

Nu gaan er hier al een paar waarschijnlijk al hun pijlen / messen aan het slijpen zijn om mij tegen te spreken vooral omdat ik start vanuit de A mode!! en NIET de T(of S) mode zoals alle boekjes het voorschrijven.

De reden dat ik je vanuit de A mode laat werken is dat je zo een vaste scherptediepte zal hebben en je toestel de sluitertijd zal aanpassen naar gelang HET WEER !!
              Normaal moet je sluitertijden halen van 1/250 of sneller, en die zijn ook nodig anders zit je met bewogen fotos. Dus controleer dat ook in je zoeker of je die snelle waarden krijgt, indien niet, moet je de ISO hoger instellen of eventueel ook het diafragma wat gaan opendraaien maar dat laatste zal je kosten in scherptediepte.

Indien je zoals in de boekjes omschreven zou vertrekken vanuit de T(of S) mode, dan zal je camera de belichting vooral compenseren met voor jou het diafragma aan te passen, en dus je focus (scherptediepte) ver******. En dat is nu net wat je niet nodig had!

Fotografie is vooral nadenken en plannen ook maar soms ook foefelen (noem het creatief gebruik )

Maar los van heel dit verhaal moet ik je wel zeggen dat die snelle L USM-ring lenzen echt wel een GROOT verschil maken in gebruiksgemak.

Voor de mensen die het allemaal zever vinden wat ik zeg, moeten eens nadenken hoe het 100 jaar geleden was, toen was er nog niet zoiets als autofocus en ze namen ook fotos op die manier van autoraces.

Soms is het net extra leuk om NIET die zeer dure lenzen te hebben en te moeten doen met wat je hebt. Het brengt de creativiteit in de fotograaf naar boven.
              Het is een uitdaging maar zeker doenbaar.

klopt helemaal , ik werk met dezelfde gedachtengang..
              Ik schakel zelfs dikwijls de IS uit , en zeker op statief ..
              En de AF doe ik ook dikwijls manueel .. het is een gewoonte , van vroeger..
              We zijn te verwend met al onze moderne snuisterijen ..
              Wel heb ik graag een lichtsterke lens..
              grts Peter
              BD1754BE / Body & glass

Comment

Met die techniek wat hierboven beschreven staat kan je je object dan niet volgen, aangezien je moet scherpstellen op dat ene punt...?Of begrijp ik dit verkeerd?

En van die techniek dat klopt, maar net dat heb je niet als beginner...
                Ik wil gewoon vermijden dat ik nu geld geef aan een lens die dan toch weer niet voldoet aan de verwachtingen...

Tom
                Last edited by Tom M; 31 oktober 2010, 22:34.
                Mijn Website

Comment

Met die techniek wat hierboven beschreven staat kan je je object dan niet volgen, aangezien je moet scherpstellen op dat ene punt...?Of begrijp ik dit verkeerd?

En van die techniek dat klopt, maar net dat heb je niet als beginner...
                  Ik wil gewoon vermijden dat ik nu geld geef aan een lens die dan toch weer niet voldoet aan de verwachtingen...

Tom
                  Veel belangrijker dan die lens is je eigen inbreng in de vorm van kennis en ervaring.
                  Je moet gewoon iets hebben om ervaring op te doen en dan is bijvoorbeeld een 70-200 F4 L of een 70-300 IS USM nooit weggegooid geld , want die raak je zonder veel verlies weer kwijt.

In 1 keer de goeie spullen kopen berust op een illusie...

Comment

Zou er ook een alternatief zijn voor deze canon-lensen?

of deze

http://www.digicamshop.be/product/10...6l-is-usm.html

Maar dan bv van een ander merk ofzo?

Tom
                    Mijn Website

Comment

Hallo,
                      Zelf heb ik een 70/300 en ben daar zeer tevreden mee .
                      Soms ga ik rally fotograferen wat wel vergelijkbaar is met motoGP, met hondenfotografie heb ik geen ervaring.
                      Hieronder een foto genomen tijdens mijn eerste uitstap met de 70/300 de auto komt uit een zeer snelle bocht en de camera (EOS450) stond op de stand sport.

Mvg: LFR.

Comment

In mijn ogen toch een goed foto... Heel mooi zelfs.
                        Bedankt voor de reactie!

Ik denk toch ook dat het bij deze lens gaat blijven. Ik weet nog niet genoeg van fotografie af om al direct zo'n dure lens van 1000euro of meer te kopen...

Tom
                        Mijn Website

Comment

Je doet er zeker geen miskoop mee Tom.
                          Voordeel van deze lens is trouwens ook dat em niet zo heel zwaar is, dus minder sleuren als je eens een uitstapje doet naar een dierenpark, de zee, het bos,....

Em is zeer goed allround inzetbaar en voor die prijs een zeer goede kwaliteit van fotos ook.
                          Zo heb ik paar weken geleden een panorama van Wenduine stad (nabij Blankenberge) genomen vanop een afstand van een slordige 5 a 6 km in de boerebuiten met die lens.

Toen ik thuiskwam zag ik --bij het vergroten-- dat ik het telefoonnummer die op een torenkraan stond (in Wenduine zelf) perfect kon lezen en dit ZONDER chromatische abberatie te zien (soort kleurvervorming)

Ik bedoel maar, het is echt geen brol.

Comment

Bedankt!
                            Goed om te horen. Ik was al wanhopig na het zien van al die dure prijzen van de lenzen.
                            Panorama maken vanop 5-6 km... Knap werk zou ik zo zeggen. Die zu ik wel eens willen zine die foto.

Tom
                            Mijn Website

Comment

Panorama is een groot woord zun .... lees verder ...

Ik was al aan het zoeken bij mijn vorige post of ik eventueel de fotos van die dag nog had, maar heelaas

Nu komt de uitleg...

De reden is dat ik die dag een vergelijkingstest heb gedaan tussen de canon en de sigma alle twee 70-300 omdat een vriend en ik daar wat discussie over hadden.

Ik had een goede locatie gezocht in de buiten waar ik veel diepte had om zo te zien hoe de lenzen presteerden met verschillende diafragma waarden en dit op een paar verschillende brandpuntafstanden en dan nog eens met 4 verschillende scherpstelpunten uit het landschap (wel getest op de zelfde body natuurlijk, vaste witballans en volledig manuele mode op statief).
                              Dus ...

Thuisgekomen en beginnen vergelijken...
                              Resultaat was meer dan 250 fotos van steeds het zelfde onderwerp en een paar gigabyte minder op mijn harde schijf.

Na de vergelijking was het verdict behoorlijk duidelijk (canon beats sigma, no doubt!!)

Vooral de chromatische abberatie was echt een gigantisch verschil, daarom dat ik dat voorbeeld aanhaalde.
                              Je kon zelfs mooi de ramen zien van de appartementen en zo, schoorstenen, het raamwerk van die torenkraan ook.
                              Ale we zijn echt wel in detail gegaan als echte freaks LOL

Na de test heb ik al die fotos weggesmeten omdat ze artistiek/inhoudelijk eigenlijk totaal waardeloos waren.

Comment

Kan weinig toevoegen aan het bovenstaande. Ik heb de lens ook ( was mijn eerste tele) en heb daarnaast ook een 70-200 L. Deze laatste is inderdaad sneller, maar de beeldkwaliteit van de 70-300 is ook bijzonder fijn en de lens weegt weinig.

Wel heb ik ondervonden zat ze qua focussnelheid beter functioneert op mijn 50D dan op mijn vroegere 400D. Op de 550D heb ik ze nog niet uitgetest. het verschil is duidelijk te merken als je een Spitfire volgt met AF servo. Met de 400D quasi geen scherpe foto's, met de 50D wel.
                                Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Working...
                                X