Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ideale lens voor portret

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Ideale lens voor portret

    Of het 'de ideale lens' is voor portret weet ik niet, maar ik gebruik daarvoor vaak mijn 60mm macro-objectief en ben zeer tevreden van de resultaten.


    Guy
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #32
      Re: Ideale lens voor portret

      Wat is ideaal hé... voor sommigen niet lichtsterk genoeg, voor anderen te korte brandpuntsafstand, voor sommigen te zwaar, voor sommigen te wit , te opvallend, etc... iedereen z'n stijl en goesting...

      Stel je voor dat iedereen portretten maakt met min of meer dezelfde lenzen... boring...

      Comment


      • #33
        Re: Ideale lens voor portret

        Oorspronkelijk geplaatst door Vince_G Bekijk bericht
        Denk dat je hier veel forumleden mee tegen hun kar rijdt. Ik denk dat er maar heel weinig gevallen zijn waarin jij daadwerkelijk het verschil tussen een goede prime of zoom kan zien.
        Voor de ideale lens kijk je niet naar de overeenkomsten, maar naar de weinige verschillen. Daarvoor zijn er reviews. Ik kijk vervolgens in de krant, en zie daar helemaal geen kwaliteit die je met een zoom niet zou halen. Lagere eisen kan ik echt niet stellen.

        Comment


        • #34
          Re: Ideale lens voor portret

          Ik ben aan 't denken op de tamron 60mm f/2.0 macro 1:1 te gebruiken als portretlens. Iemand hier ervaring mee?

          Comment


          • #35
            Re: Ideale lens voor portret

            een zoom 50-150mm 2.8 kan perfect

            Comment


            • #36
              Re: Ideale lens voor portret

              Oorspronkelijk geplaatst door Vince_G Bekijk bericht
              Reageer niet vaak hier op het forum, maar van zo een opmerking kan ik het sch**t krijgen. Denk dat je hier veel forumleden mee tegen hun kar rijdt. Ik denk dat er maar heel weinig gevallen zijn waarin jij daadwerkelijk het verschil tussen een goede prime of zoom kan zien. Blijf vooral zelf met enkel primes fotograferen maar verpest voor anderen hun hobby niet met zulke uitspraken.
              Ja maar deze uitspraak klopt dan ook weer niet.
              Je ziet het verschil echt wel tussen een prime en een zoom.

              Als ik tijdens een shoot met mijn nikon 50mm 1.8 en 18-70mm heb gefotografeerd op bv f8, dan zijn al mijn foto's met mijn 50mm toch heel wat scherper en mooier van kleur hoor.
              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

              Comment


              • #37
                Re: Ideale lens voor portret

                Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                Ja maar deze uitspraak klopt dan ook weer niet.
                Je ziet het verschil echt wel tussen een prime en een zoom.

                Als ik tijdens een shoot met mijn nikon 50mm 1.8 en 18-70mm heb gefotografeerd op bv f8, dan zijn al mijn foto's met mijn 50mm toch heel wat scherper en mooier van kleur hoor.
                Hier praat je dan ook over goedkope instap objectiefjes.

                Off topic en helemaal geen portretlens, een voorbeeld, vergelijk maar eens de Nikon 14mm prime met de Nikon 14-24, deze zoom is stukken beter dan de prime.

                Voor mij is het beste portretobjectief nog steeds de 85mm f1.4.

                Comment


                • #38
                  Re: Ideale lens voor portret

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Hier praat je dan ook over goedkope instap objectiefjes.

                  Off topic en helemaal geen portretlens, een voorbeeld, vergelijk maar eens de Nikon 14mm prime met de Nikon 14-24, deze zoom is stukken beter dan de prime.

                  Voor mij is het beste portretobjectief nog steeds de 85mm f1.4.
                  Sla er maar wat reviews op na. Die 18-70 is een heel goede lens. Noem dan maar eens een betere zoom op..
                  Last edited by danielsl; 16 oktober 2010, 09:51.
                  D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                  Comment


                  • #39
                    Re: Ideale lens voor portret

                    Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                    Ja maar deze uitspraak klopt dan ook weer niet.
                    Je ziet het verschil echt wel tussen een prime en een zoom.

                    Als ik tijdens een shoot met mijn nikon 50mm 1.8 en 18-70mm heb gefotografeerd op bv f8, dan zijn al mijn foto's met mijn 50mm toch heel wat scherper en mooier van kleur hoor.
                    Dus als iemand u foto's laat zien, bewerkt of onbewerkt, kun jij met zekerheid zeggen of het met een prime of zoom gefotografeerd is. Ik dacht het niet hoor
                    Er zij echt wel andere factoren die ook meespelen dan enkel de lens.
                    Last edited by Vince_G; 16 oktober 2010, 10:33.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Ideale lens voor portret

                      Oorspronkelijk geplaatst door Vince_G Bekijk bericht
                      Dus als iemand u foto's laat zien, bewerkt of onbewerkt, kun jij met zekerheid zeggen of het met een prime of zoom gefotografeerd is. Ik dacht het niet hoor
                      Er zij echt wel andere factoren die ook meespelen dan enkel de lens.
                      misschien eerst leren lezen voordat je woorden gaat verdraaien

                      Ik zeg dat het verschil duidelijk te zien is bij MIJN foto's En ik heb naast de 18-70 ook de tamron 17-50, 28-75 en eentje van sigma gehad en die doen allemaal onder voor mijn prime. In dezelfde omstandigheden en met hetzelfde toestel , dus geen andere factoren
                      Last edited by danielsl; 16 oktober 2010, 11:04.
                      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                      Comment


                      • #41
                        Re: Ideale lens voor portret

                        Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                        misschien eerst leren lezen voordat je woorden gaat verdraaien

                        Ik zeg dat het verschil duidelijk te zien is bij MIJN foto's En ik heb naast de 18-70 ook de tamron 17-50, 28-75 en eentje van sigma gehad en die doen allemaal onder voor mijn prime. In dezelfde omstandigheden en met hetzelfde toestel , dus geen andere factoren
                        Oke ik zal een cursus volgen

                        Comment


                        • #42
                          Re: Ideale lens voor portret

                          Optiek is zeer belangrijk, maar om optiek te kunne beoordelen moet je het is gezien hebben, heb je het niet gezien, dan kan je het ook niet weten. Let op...., dit zien is niet zonder risico, de kans is groot dat, eens je het gezien hebt, er geen weg meer terug is, en dat je ook "die" lens wil, met alle financiële gevolgen der bij.

                          Héél vaak kom je hier de vraag vraag naar een goede lens tegen, en dan volgen er gelukkig nen hele boel antwoorden, maar.... als ik terug denk aan mijn beginperiode met de eerste digitale reflex in mijn bezit, en BD in zijn startblokken, met veel minder volk, dan stelde ik ooit deze vraag aan een zeer goede vriend van mij, die beroepshalve met fotografie bezig was. Het grote verschil met nu, ik vroeg het aan één man, en die zijn oordeel was voor mij voldoende om te kopen wat hij aanraadde.
                          Zo simpel was het, het vertrouwen in die persoon was zo groot, dat zijn raad nooit in twijfel werd getrokken, en tot op heden heb ik me dat nog nooit beklaagd.

                          Als ik vandaag het forum volg, dan kan ik me best voorstellen dat de TS problemen heeft met zijn keuze, mede door de antwoorden van de forumleden kan ik me best voorstellen dat die brave man het op den duur gewoon "niet meer weet" !

                          Wat mij ook opvalt is dat iedereen die raad geeft, er maar moeilijk tegen kan dat er een betere of een duurdere lens wordt aangeraden dan ze zelf in hun bezit hebben.
                          Aan de andere kant valt me ook héél vaak op dat de starters goede raad vragen, maar dat aan hun keuze tegelijk een budget vastzit, wat ik wel begrijp, maar wat ik persoonlijk niet echt een goede ingesteldheid vind om naar kwaliteit te zoeken.
                          Kwaliteit heeft zijn prijs, een speurtocht naar de beste lens moet vertrekken van kwaliteit, dan ga je zien wat die kwaliteit moet kosten, en dan pas in het derde stadium ga je zien hoe je die kwaliteit gaat kunne betalen. Maar tevreden zijn met minder is soms moeilijk, langer wachten is dan voor anderen weer moeilijk, dus kopen ze NU iets waar ze later spijt van hebben.

                          Dus nu concreet een antwoord op je vraag: wat de ideale lens voor portret ?

                          Voor fullframe een brandpunt van 85mm tot 135mm, en voor Cropsensor van 50mm tot 85 mm. Langer kan, maar is zeer lastig in een kleine studio, die we meestal allemaal hebben. Dus voor Canon de volgende toppers:

                          EF 50 mm F 1,4 USM
                          EF 85 mm F 1,8 USM
                          EF 85 mm F 1,2 L USM
                          EF 135 mm F 2 L USM
                          EF 70 200 mm F 2,8 L USM

                          Tot daar mijn selectie, als Nr 1 zou ik de 85mm f1,2 kiezen, kort gevolgd door de 85mm f1,8 wat budgettair gezien voor mij de beste koop is.

                          MVG, Jeff C.
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                          Comment


                          • #43
                            Re: Ideale lens voor portret

                            Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                            misschien eerst leren lezen voordat je woorden gaat verdraaien

                            Ik zeg dat het verschil duidelijk te zien is bij MIJN foto's En ik heb naast de 18-70 ook de tamron 17-50, 28-75 en eentje van sigma gehad en die doen allemaal onder voor mijn prime. In dezelfde omstandigheden en met hetzelfde toestel , dus geen andere factoren
                            Is dat ook zo duidelijk merkbaar op een A4 print, bekeken van op pakweg 50cm ? Zeg 'ns eerlijk ?!...

                            Dat zijn allemaal vergelijkingen zonder fond.

                            Een voorbeeld dat het jouwe tegenspreekt: mijn 17-55 2.8 doet in beeldkwaliteit nergens (op crop uiteraard) slechter dan mijn 45mm 2.8 ...
                            Gurdy

                            Comment


                            • #44
                              Re: Ideale lens voor portret

                              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                              Optiek is zeer belangrijk, maar om optiek te kunne beoordelen moet je het is gezien hebben, heb je het niet gezien, dan kan je het ook niet weten. Let op...., dit zien is niet zonder risico, de kans is groot dat, eens je het gezien hebt, er geen weg meer terug is, en dat je ook "die" lens wil, met alle financiële gevolgen der bij.

                              Héél vaak kom je hier de vraag vraag naar een goede lens tegen, en dan volgen er gelukkig nen hele boel antwoorden, maar.... als ik terug denk aan mijn beginperiode met de eerste digitale reflex in mijn bezit, en BD in zijn startblokken, met veel minder volk, dan stelde ik ooit deze vraag aan een zeer goede vriend van mij, die beroepshalve met fotografie bezig was. Het grote verschil met nu, ik vroeg het aan één man, en die zijn oordeel was voor mij voldoende om te kopen wat hij aanraadde.
                              Zo simpel was het, het vertrouwen in die persoon was zo groot, dat zijn raad nooit in twijfel werd getrokken, en tot op heden heb ik me dat nog nooit beklaagd.

                              Als ik vandaag het forum volg, dan kan ik me best voorstellen dat de TS problemen heeft met zijn keuze, mede door de antwoorden van de forumleden kan ik me best voorstellen dat die brave man het op den duur gewoon "niet meer weet" !

                              Wat mij ook opvalt is dat iedereen die raad geeft, er maar moeilijk tegen kan dat er een betere of een duurdere lens wordt aangeraden dan ze zelf in hun bezit hebben.
                              Aan de andere kant valt me ook héél vaak op dat de starters goede raad vragen, maar dat aan hun keuze tegelijk een budget vastzit, wat ik wel begrijp, maar wat ik persoonlijk niet echt een goede ingesteldheid vind om naar kwaliteit te zoeken.
                              Kwaliteit heeft zijn prijs, een speurtocht naar de beste lens moet vertrekken van kwaliteit, dan ga je zien wat die kwaliteit moet kosten, en dan pas in het derde stadium ga je zien hoe je die kwaliteit gaat kunne betalen. Maar tevreden zijn met minder is soms moeilijk, langer wachten is dan voor anderen weer moeilijk, dus kopen ze NU iets waar ze later spijt van hebben.

                              Dus nu concreet een antwoord op je vraag: wat de ideale lens voor portret ?

                              Voor fullframe een brandpunt van 85mm tot 135mm, en voor Cropsensor van 50mm tot 85 mm. Langer kan, maar is zeer lastig in een kleine studio, die we meestal allemaal hebben. Dus voor Canon de volgende toppers:

                              EF 50 mm F 1,4 USM
                              EF 85 mm F 1,8 USM
                              EF 85 mm F 1,2 L USM
                              EF 135 mm F 2 L USM
                              EF 70 200 mm F 2,8 L USM

                              Tot daar mijn selectie, als Nr 1 zou ik de 85mm f1,2 kiezen, kort gevolgd door de 85mm f1,8 wat budgettair gezien voor mij de beste koop is.

                              MVG, Jeff C.
                              Ik sluit me volledig hier bij aan .
                              Al is de 85mm 1.2 niet voor iedereen weggelegd hé. (+/-1900€)
                              Ik heb zelf de 85 1.8 en voor deze prijs heb je momenteel niks beters. (+/- 380€)
                              CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                              Comment


                              • #45
                                Re: Ideale lens voor portret

                                In de cursus portret gebruik ik in de studio meestal de 85mm f/1.8 en de 70-300VR van Nikon en ik kan (meestal f/8 f/11... ) niet echt veel verschil zien.
                                Flickr

                                Comment

                                Working...
                                X