ik heb net een TAMRON 18-200 mm gekocht voor gemakkelijk gebruik op plaatsen waar lichtinval etc. niet te veeleisend zijn.
Ik wou even het verschil in kwaliteit nagaan tussen mijn nikkon lensen en deze tamron.
De 2 lenzen:
- Nikkor AF-S 55-200mm 4-5.6 DX
- Tamron AF-18-200mm f/3,5-6,3 LD aspherical (IF) Macro
Ik nam 2 foto's vanop statief, ingezoomd om 200mm focal length (beide lenzen op max bereik dus) en met dezelfde instellingen, vanop dezelfde plaats.
Het onderwerp van de foto's is redelijk saai, dus graag even geen opmerkingen over de compositie, het ging hem om een test.
Tamron lens:
nikkor lens:
Ik schrok redelijk van de foto's moet ik zeggen.
Dat de kwaliteit van de Tamron minder was dan die van de nikkor, dat wist ik, en daar had ik qua prijskaartje ook voor gekozen.
Waar ik echter van schrok was het verschil in zoom bereik.
De foto met nikkor lens is zichbaar meer ingezoomd.
Ik had verwacht om met 200mm vanop dezelfde plaats en met dezelfde instellingen ook dezelfde foto te kunnen maken (zelfde qua grootte dan)
Mijn vraag is dan ook: is dit normaal of niet? welk detail zie ik over het hoofd indien dit wel normaal is?
ik heb een nikkon D5000 met cropfactor 1.5
Ik wou even het verschil in kwaliteit nagaan tussen mijn nikkon lensen en deze tamron.
De 2 lenzen:
- Nikkor AF-S 55-200mm 4-5.6 DX
- Tamron AF-18-200mm f/3,5-6,3 LD aspherical (IF) Macro
Ik nam 2 foto's vanop statief, ingezoomd om 200mm focal length (beide lenzen op max bereik dus) en met dezelfde instellingen, vanop dezelfde plaats.
Het onderwerp van de foto's is redelijk saai, dus graag even geen opmerkingen over de compositie, het ging hem om een test.
Tamron lens:
nikkor lens:
Ik schrok redelijk van de foto's moet ik zeggen.
Dat de kwaliteit van de Tamron minder was dan die van de nikkor, dat wist ik, en daar had ik qua prijskaartje ook voor gekozen.
Waar ik echter van schrok was het verschil in zoom bereik.
De foto met nikkor lens is zichbaar meer ingezoomd.
Ik had verwacht om met 200mm vanop dezelfde plaats en met dezelfde instellingen ook dezelfde foto te kunnen maken (zelfde qua grootte dan)
Mijn vraag is dan ook: is dit normaal of niet? welk detail zie ik over het hoofd indien dit wel normaal is?
ik heb een nikkon D5000 met cropfactor 1.5
Comment