Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is lichtsterker altijd beter?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Is lichtsterker altijd beter?

thx, meer kans kwissen te winnen nu!
    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ik denk dat het gaat om het film oppevlak, hoe groter het filmopervlak ,hoe groter de lens , daarom zijn de lenzen van de sony nex ook zo groot , anders hadden ze de verhouding lens camera kunnen aanhouden , een bronica of hasselblad heeft ook grotere lenzen
      Last edited by koen1950; 6 augustus 2010, 22:50.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
        Registerafstand en brandpuntsafstand bepalen de beeldcirkel, laten we het daar dan over eens zijn.
        Ik ben het daar absoluut niet over eens.
        De registerafstand is slechts een montagemaat en heeft geen relatie met optische eigenschappen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Karek Bekijk bericht
          Een beginnersvraag van mij die er een beetje aanleunt...
          waarom hebben macrolenzen zo'n grote lichtsterkte? Je hebt al zo'n kleine dof dus je moet toch steeds het diafragma verkleinen?
          Het zijn primes, dus lichtsterkte is qua constructie geen probleem.
          Verder maakt het een lens bruikbaarder voor andere doeleinden en heeft autofocus er baat bij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            De registerafstand is slechts een montagemaat en heeft geen relatie met optische eigenschappen.
            dacht ik ook aangezien lensknutselaars die zelf tilt shift lenzen knutselen middenformaat lenzen gekruiken omwille van de grotere beeldcirkel. anders zou die bij tilt en shift bewegingen naast de sensor vallen.

maar over de lichtsterkte discussie: ik denk dat de sigma 20 f/1.8 bewijst dat lichtsterker niet altjd beter is, tenzij de labo tests niet relevant zijn voor echte fotografie.

Comment

De meeste lensfouten doen zich voor bij een maximale lensopening. Voor lichtsterke lenzen heb je dus voor hetzelfde licht minder fouten, aangezien die nog een stukje verder open kunnen. (in theorie)

Ik zou het interessant vinden om eens twee identieke foto's te zien van een onderwerp dat niet zo donker is en waarop veel meer detail zichtbaar is. Met die stoel kan je echt weinig zeggen over de scherpte imo...

Kijk eens onderaan op deze pagina (die ik eerlijkheidshalve gepikt heb uit een ander topic).

Op dergelijke foto kan je goed vergelijken.

Comment

maar lensfouten kan je op verschillend gebied hebben , ik toonde hier een kleur afwijking groen werd blauw , alhoewel het hier om erg donkergroen gaat , maar hij gaf wel de juiste kleur weer vol open en toegedraait tot 16 gaf hij blauw weer , duidelijk te zien op de foto , en wat de scherpte aangaat kan je wel duidelijk zien dat die stoel scherp is
                Last edited by koen1950; 6 augustus 2010, 22:52.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                  Schrijf jij lekker de definitie van de register afstand maar eens op zonder het woord beeldcirkel te gebruiken, of andersom.
                  Ik wens je er veel plezier bij en zal de neiging het antwoord te lezen met het grootste gemak kunnen onderdrukken.

Comment

Schrijf jij lekker de definitie van de register afstand maar eens op zonder het woord beeldcirkel te gebruiken, of andersom.
                    Ik wens je er veel plezier bij en zal de neiging het antwoord te lezen met het grootste gemak kunnen onderdrukken.
                    ik heb registerafstand gevonden als afstand van het achterste lensvlak tot het sensorvlak/filmvlak

Comment

Ook wel flensafstand genoemd, daar kun je maar beter niet op goegelen

Comment

Ook wel flensafstand genoemd, daar kun je maar beter niet op goegelen
                        maar daar is toch geen beeldcirkel voor nodig of is dat niet de definitie van registerafstand?

Comment

Arrogante kwast, te goed om een antwoord te lezen.
                          Dat komt omdat je bang bent er naast te zitten.
                          Voor de anderen:
                          De registerafstand is domweg de montagemaat van een lens/cameracombinatie, in de praktijk uiteraard vaak plm. de afstand van de achterlens tot de sensor/film, maar dat is dus NIET de definitie....
                          Heeft met de beeldcirkel op zich niets te maken, er is geen wiskundige samenhang.

Een voorbeeldje:
                          De Sony Nexen hebben een relatief kleine registerafstand., een "normale" APS C sensor en 18-55 kitlens , zoals ook op hele series reflexen met register 42 tot 46 worden aangetroffen, en dus ook gewoon een beeldcirkel die niet kleiner is dan van al die kitlenzen voor lang register.
                          Dat bewijst al dat de optische constructie/maatvoering de beeldcirkel bepaalt en het register daarin geen bepalende rol heeft.
                          Last edited by Keeskanon; 6 augustus 2010, 19:52.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                            maar lensfouten kan je op verschillend gebied hebben , ik toonde hier een kleur afwijking groen werd blauw , alhoewel het hier om erg donkergroen gaat , maar hij gaf wel de juiste kleur weer vol open en toegedraait tot 16 gaf hij blauw weer , duidelijk te zien op de foto , en wat de scherpte aangaat kan je wel duidelijk dat die stoel scherp is
                            uiteraard.

Het licht is ook wel helemaal anders tussen die twee foto's uit die post.
                            Kan je dit nog eens overdoen met twee foto's die onmiddelijk na elkaar genomen zijn?
                            Ben benieuwd of het dan ook zo zichtbaar is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              ik heb registerafstand gevonden als afstand van het achterste lensvlak tot het sensorvlak/filmvlak
                              Dat is het ook gewoon

Daarom kan je geen Canon FD lenzen op een EOS mount zetten (maar wel Nikon lenzen bv)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JoFramboos Bekijk bericht
                                uiteraard.

Het licht is ook wel helemaal anders tussen die twee foto's uit die post.
                                Kan je dit nog eens overdoen met twee foto's die onmiddelijk na elkaar genomen zijn?
                                Ben benieuwd of het dan ook zo zichtbaar is
                                die foto,s zijn net na elkaar genomen , maar daar gaat het niet om, want ik heb met de twee lenzen op 3.5 na elkaar de foto's genomen en ze hadden dan nog het zelfde kleur groen , maar toen heb ik weer met de twee lenzen de foto's op 16f genomen en dan waren ze op alle twee blauw , de twee lenzen hadden dat zelfde (probleem)

Comment

Working...
                                X