Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
De registerafstand is domweg de montagemaat van een lens/cameracombinatie, in de praktijk uiteraard vaak plm. de afstand van de achterlens tot de sensor/film, maar dat is dus NIET de definitie....
Hier staat de definitie.
Heeft dus niets te maken met de achterlens of andere lenzen in het objectief.
Een lens werpt een cirkelvormig beeld op de sensor. De term beeldcirkel verwijst naar dit fenomeen. De beeldcirkel van een objectief moet minstens een beeldcirkel hebben die het gehele oppervlak van de film of sensor beslaat (van hoek tot hoek). Een deel van het beeld dat door een lens gevormd wordt, zal dus in feite niet gebruikt worden. We hebben nu eenmaal rechthoekige foto's, en geen cirkels.
Als het objectief een te kleine beeldcirkel werpt, zodat de film of de sensor aan de uiteinden niet of minder belicht wordt, treedt vignettering op (lichtafval aan de hoeken). Dit kan ook optreden als een te dik filter of een verkeerde zonnekap gemonteerd wordt. Deze beïnvloedt dan de beeldcirkel
Maar wat dat te maken heeft met de vraag weet ik niet , is me nog niet duidelijk , maar kunnen we ook wat van op steken
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
Voor zo'n grote negatieven heb je dan ook héél grote lenselementen nodig als je een grotere diafragma-opening wil dan f2,8.
Ik denk dat iedereen het eens is over:
max diafragma=brandpuntsafastand/diameter intredepupil
ik heb nooit gehoord dat de beeldcirkel die de lens moet beschrijven daar een rol in speelt. Dat zou natuurlijk wel kunnen en dat die formule dan ook anders is voor andere formaten.
BB spreekt niet over beeldcirkels. Wat hij zegt klopt wel. De diameters van de lenzen zijn zowat de belangrijkste factoren die bepalen hoe lichtsterk een objectief is. Die bepalen ook de potentiële beeldcirkel. Als je een grotere beelcirkel kunt verkrijgen is daarvan gewoonlijk meer vrij van storende lensfouten. Denk daarbij aan FF-objectieven op een cropframe camera. Een objectief wordt echter gewoonlijk ontworpen voor een bepaald frameformaat en een veel te grote beeldcirkel kan alleen maar storend werken door het veroorzaken van reflecties. De potentiële beeldcirkel zal dan wellicht beperkt worden door de keuze van de laatste objectieflenzen en de behuizing van het objectief.
Comment