Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 50mm 1.4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon 50mm 1.4

Hoi,

AF-D 50mm 1.4 of AF-S 50mm 1.4 G?

Veel gevraagde vraag maar ik beschik over een nikon D300, de AF-s zou in principe niet echt van toepassing zijn gezien ik toch reeds een scherpstelmotor in mijn camera heb.

Toch zou deze iets kwalitatiever zijn... wat raden jullie me aan?

Groetjes
    Nikon D300

Re: Nikon 50mm 1.4

Da AF van de AF-D is iets sneller dan de AF-S maar de AF-S is optisch toch iets beter. Vol open is de AF-S zeker scherper en de onscherpte (bokeh) van de AF-S is mooier.

Ik heb zelf de AF-D maar moest ik nog een 50 moeten kopen dan zou het zeker de AF-S zijn.
    mijn website

Comment

De AF van de AF-D is véél sneller dan de AF-S. De beeldkwaliteit van de AF-S is naar mijn mening wel veel beter, vooral bij grote diafragmaopeningen. Ik zou zeker voor de AF-S-lens gaan.
      http://www.flickr.com/jonasla

Comment

Waarom komt die "tragere" AFS telkens ter sprake? Willen we misschien het aantal perfect gefocuste shots eens naast mekaar leggen?

Comment

Omdat ie ten opzichte van z'n AF-D broers gewoonweg traag focust. Het zal waarschijnlijk niet voor iedereen een probleem zijn, maar soms merk je het gewoon. Dat ie zeer acuraat is klopt overigens ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jonas123 Bekijk bericht
            Omdat ie ten opzichte van z'n AF-D broers gewoonweg traag focust. Het zal waarschijnlijk niet voor iedereen een probleem zijn, maar soms merk je het gewoon. Dat ie zeer acuraat is klopt overigens ook.
            Wat je merkt is de grotere afstand die de focus schaal moet overbruggen van dichtbij naar oneindig en omgekeerd. Volg daarentegen bv eens een onderwerp in continu AF met een AF-D en een AF-S waarbij veel minimale AF correcties moeten uitgevoerd worden. Dan merk je ineens dat die AF-S wel een stuk vinniger reageert

Comment

Klopt als een bus, Frank!
              [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Dus in de praktijk is de AF-S versie beter dan de D versie, stelt ze fijner scherp en ontloopt de snelheid niet zoveel.
                Het is meer als je de tijd neemt over heel het scherpstelgebied dat de D sneller is dus.
                Ik zou ook voor de AF-S versie gaan als ik er een zou kopen.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Dat is inderdaad een juiste conclusie ja

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
                    Klopt als een bus, Frank!
                    en ook als het niet klopt lijkt mij het heel groot verschil eerder als het verschil tussen razend snel en supersnel. waarin het nog maar de vraag is of razend dan wel super de grootste snelheid aanduid.
                    The Knight That Says Ni...kon

Comment

[I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Bij een eerste gebruik van de AF-S versie heb je inderdaad het gevoel dat de AF hier traag is, maar dan ga je over het algemeen je af laten draaien van heel dichtbij tot oneindig, waar de lens dan een indruk geeft van traag te zijn, dat komt (zoals Frank zegt) door de grote schaal die de scherpselring moet verdraaien, ruim 200° van een toer.

Maar de correcte focus van dat objectief maakt alles meer dan goed, het objectief geeft dus wel de indruk traag te zijn, maar ik heb er nog nooit iets door gemist, naar mijn gedacht nog steeds de beste 50mm uit het Nikon gamma, mooi aangepast voor de huidige digitale toestellen van Nikon, lekker licht, lichtsterk en met een zèèr mooi bokeh. Kortom een toppertje

één ding vind ik wel jammer, en dat is dat Nikon hier afstapt van de gewoonlijke filtermaat, persoonlijk had ik hier liever een 62mm gezien inplaats van 58mm.

Comment

Zijn er mensen die de 1.4 hebben en ooit ook de 1.8 gebruikt hebben?

Ik heb me laten wijsmaken dat de scherpe van de 1.4 nog een pak beter is (vooral bij grote openingen dan).
                          Anderen zeggen dan weer dat het kwaliteitsverschil gering is, in tegenstelling tot het prijsverschil...

Ik overweeg een upgrade van de 1.8 naar de 1.4

Wat ik jullie mening?

Comment

Ik had de 50mm 1.8 en heb nu de nieuwe 50mm 1.4. Bij grote openingen is de 50mm 1.4 inderdaad veel beter. De bokeh van de nieuwe is mooier naar mijn mening. Voor mij was het de update waard.

Comment

Ik had de 50mm 1.8 en heb nu de nieuwe 50mm 1.4. Bij grote openingen is de 50mm 1.4 inderdaad veel beter. De bokeh van de nieuwe is mooier naar mijn mening. Voor mij was het de update waard.
                              De AFS 50mm f/1.4G is vooral gelijkmatig scherp over zijn hele bereik, zowel op DX als FX. De AF 50mm f/1.8D is op de grootste diafragma's relatief scherp in een heel nauw centrum, maar daarentegen wel soft (DX) tot heel soft (FX) in de hoeken. Vanaf f/4-5.6 wordt ie daarentegen scherper dan de AFS 50mm f/1.4G, maar daar koop ik uiteraard zo'n lens niet voor Bokeh heb ik niet vergeleken, wel de kleur: die is bij de AFS warmer.

Comment

Working...
                              X