Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter en witbalans

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Polarisatiefilter en witbalans

Dat is nu nog eens uitgelegt ze , zo technisch ben ik nu ook weer niet , maar weet wel hoe je met een pola moet werken , hoe de keuren werken wist ik ook nog ,van op school he , maar van dat rechts of links dat zijn de richtlijnen van de fabrikant ,je kan het ook anders zeggen , je mag nooit de zon voor en achter je hebben.Maar het was ook om aan te tonen dat de witbalans niet veranderd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gurdy Bekijk bericht
      Metalen zijn de enige stoffen die alle licht weerkaatsen m.a.w. niks absorberen. En als een stof geen licht binnenlaat, kan het dat licht ook niet breken en heeft het dus ook geen brekingshoek.
      Jaja, zo zit dat...
      metalen geen licht absorberen? Jouw uitleg klopt als een bus, maar volgens mijn leraar natuurkunde (kon ook chemie zijn, zelfde leraar) is er niets dat niets absorbeert. Waarschijnlijk is dit miereneukerij en overschrijdt het wat in de praktijk van belang is.

Het is meer dan 15 jaar geleden dus ook niet meer zo fris. Het heeft te maken met iets als een complexe brekingsindex (heb geen zin om het te gaan goegelen). Theoretisch zou die complexiteit zo hoog kunnen zijn dat alle licht weerkaatst wordt, maar in de praktijk blijkt een spiegeloppervlak met een weerkaatisng van 80% (dus 20% absorbering) al heel mooi te zijn. Ik dacht dat de allerspiegelendste spiegel ooit iets van een 92% haalde, maar dat zou ik moeten checken.

Als in de praktijk pol filters niet werken op metalen (nooit geprobeerd, maar lijkt me heel logisch) zal er een drempel van weerkaatsing zijn waarboven een pol filter die als te hoog ervaart om nog invloed op te hebben.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Als een metalen oppervlak alles weerkaatst dan zal een pola wel degelijk werken daarop
        Last edited by koen1950; 31 juli 2010, 14:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
          Als een metalen opervlak alles weerkaatst dan zal een pola wel degelijk werken daarop
          ik heb toch al foto's gezien van motoren met een pol waarop de weerspiegeling in de tanks eruit gefilterd werd, maar niet die in het chroom. Dat kan ook aan andere zaken liggen, maar Gurdy's uitleg lijkt me in dat verband wel steek houden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            ik heb toch al foto's gezien van motoren met een pol waarop de weerspiegeling in de tanks eruit gefilterd werd, maar niet die in het chroom. Dat kan ook aan andere zaken liggen, maar Gurdy's uitleg lijkt me in dat verband wel steek houden.
            Als de glans uit die tanks of ander deel van koetswerk wordt gehaald, dan is dat uit de lak, niet uit het metaal dat eronder zit.

Probeer het maar eens met metalen, een polafilter zal er geen effect op hebben. En àls er al een effect optreedt, dan zal het zijn omdat er een onzichtbaar beschermlaagje op het metaal ligt of omdat er al een lichte vorm van oxidatie optrad.
            Dus wél proper, niet geoxideerd metaal. Een stukje lood bijvoorbeeld , velen denken dat dat een niet-glanzend metaal is...maar het krijgt gewoon heel gauw een oxidatielaagje en dat weerkaatst dan weer niet al het licht.
            Gurdy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              @ gurdy, ik had het over een heel summiere uitleg hé.

Grtz, RF
              Weet ik wel, 't was maar plagen
              Gurdy

Comment

Als de glans uit die tanks of ander deel van koetswerk wordt gehaald, dan is dat uit de lak, niet uit het metaal dat eronder zit.
                zover was ik mee

en hoe zit het dan met metalen die duidelijk een kleur hebben? Koper, goud,.. die moeten dan toch een aantal frequenties absorberen, anders zou er toch geen sprake van kleur kunnen zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  zover was ik mee

en hoe zit het dan met metalen die duidelijk een kleur hebben? Koper, goud,.. die moeten dan toch een aantal frequenties absorberen, anders zou er toch geen sprake van kleur kunnen zijn.
                  Zeer goeie vraag ! ... daar moet ik op passen. Ik ga het opzoeken.
                  Gurdy

Comment

Ontzettend leerzame theorie. Het gaat wel heel ver. Ik heb er alvast veel van opgestoken. Als ik de reactie (behalve die 1° natuurlijk) nog eens nalees begrijp ik dat de automatische witbalans op de camera mag blijven aanstaan ? Dit was mijn rechtstreekse vraag, maar werd slechts zijdelings beantwoord. Is het beter de WB vast te zetten, zoals KOEN1950 met zijn voorbeeld? Of is het een kwestie van bij elke situatie wat te experimenteren met de WB ?
                    NIKON D300s

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                      Als een metalen oppervlak alles weerkaatst dan zal een pola wel degelijk werken daarop
                      Naar mijn ervaring in ieder geval niet zichtbaar op de foto.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PatrickGro Bekijk bericht
                        Ontzettend leerzame theorie. Het gaat wel heel ver. Ik heb er alvast veel van opgestoken. Als ik de reactie (behalve die 1° natuurlijk) nog eens nalees begrijp ik dat de automatische witbalans op de camera mag blijven aanstaan ? Dit was mijn rechtstreekse vraag, maar werd slechts zijdelings beantwoord. Is het beter de WB vast te zetten, zoals KOEN1950 met zijn voorbeeld? Of is het een kwestie van bij elke situatie wat te experimenteren met de WB ?
                        ...áls er al een kleurverschuiving plaatsvindt door gebruik van een polarisatiefilter, dan zal die veelal zo beperkt blijven dat het zeer behoorlijk te corrigeren valt met wat nabewerking : wat warme of koele filter ...

Dus, concreet antwoord op uw initiële vraag : U mag uw witbalans op automatisch laten staan mits u achteraf de tijd neemt om eventuele kleurverschuivingen te corrigeren met photoshop of dergelijke.

Maar voor wie zich écht bekommert om de kleuren, meen ik dat
                        - het werken in raw een must blijft
                        - zoals hierboven aangehaald werd, de boodschap is: veel experimenteren met de filter. Een grijskaart is daarbij een nuttig accesoir.
                        - men moet beseffen dat door het gebruik van een polarisatiefilter een deel van het licht wordt weggenomen en dat er dus sowieso een ander beeld zal verschijnen dan hetgeen wij met het blote oog waarnemen. Is het dan nog wel relevant om persé de kleurweergave aan de realiteit te willen toetsen ? ...
                        Gurdy

Comment

- men moet beseffen dat door het gebruik van een polarisatiefilter een deel van het licht wordt weggenomen en dat er dus sowieso een ander beeld zal verschijnen dan hetgeen wij met het blote oog waarnemen.Is het dan nog wel relevant om persé de kleurweergave aan de realiteit te willen toetsen ? ...
                          absoluut niet, aangezien men een pol wil gebruiken om de kleurweergave te beïnvloeden. Ik zet toch ook niet een blauwfilter op mijn lens om dan digitaal het effect ervan proberen teniet te doen.

Comment

Working...
                          X