Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Vogelspotting heb je altijd mm's te kort, dus zit je zowiezo altijd aan de lange zijde te werken (400mm)
Zoomlenzen zijn net op hun zwakste (optisch) aan de lange zijde, dus een ideaal compromis is het voor mij niet. Weinig echte kwaliteit over om nog wat te croppen.
De eerste beste prime 300 met 1.4x teleconvertor of 400mm is een stuk beter geschikt daarvoor. En Canon heeft daarvoor en hele mooie, de 400mm 5.6 L, ik denk zelfs dat er eentje redelijk goedkoop op aangeboden staat.
Je verliest het "zoomen", maar je wint aan kwaliteit.
't zou moeten lukken!
hou wel rekening dat op 500mm een monopod wel handig zal zijn.
Als je die lens nieuw voor 650 kan vinden, dan doe je in elk geval geen slechte zaak vind ik.
Naast het nut van wat steun (monopod of zo) is het enige waar je tegenaan kan lopen een gebrek aan licht op niet zo heldere dagen. Om mooi scherpe beelden te maken, kan je best een stop of meer dichtknijpen bij deze lens. Aan jou de beslissing of je deze beperking erbij wil nemen of niet. Indien niet, dan moet je naar oplossingen zoals hierboven vermeld: lichtsterkere primes die je niet hoeft dicht te knijpen voor scherpte, of duurdere zooms.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Vogelspotting heb je altijd mm's te kort, dus zit je zowiezo altijd aan de lange zijde te werken (400mm)
Zoomlenzen zijn net op hun zwakste (optisch) aan de lange zijde, dus een ideaal compromis is het voor mij niet. Weinig echte kwaliteit over om nog wat te croppen.
De eerste beste prime 300 met 1.4x teleconvertor of 400mm is een stuk beter geschikt daarvoor. En Canon heeft daarvoor en hele mooie, de 400mm 5.6 L, ik denk zelfs dat er eentje redelijk goedkoop op aangeboden staat.
Je verliest het "zoomen", maar je wint aan kwaliteit.
200% mee akkoord.
Misschien in warme landen met veel zon dat die bigma het goed doet, maar hier in het meestal droevig-weer-belgenland vond ik persoonlijk die niet-lichtsterke bigma maar niks.
De 400 f5.6 weet je wat je hebt; een snelle AF met superscherpe foto's.
Alles wat beter is kost een pak meer geld... (onder de 4000 euro heb je niks beters)
400 F4 IS
500 F4 IS
enz
Comment