Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen als toevoeging op de 18-55mm...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzen als toevoeging op de 18-55mm...?

    Hallo allemaal,

    ik heb onlangs een Nikon D5000 gekocht waar een standaard 18-55mm kitlens bij zat zonder VR.

    Nu ben ik mij aan het oriënteren welke lenzen ik er bij ga kopen.
    Ik ben er bijna zeker van om de Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED (met VR II) te kopen

    Nu blijft ik met de volgende vragen zitten en ik zou het absoluut waarderen als iemand mij kan helpen:

    vraag 1) is deze 70-300 mm lens geschikt voor mijn Nikon D5000? Als een andere lens met een vergelijkbaar bereik (kwalitatief) beter is dan hoor ik het graag!

    vraag 2) is als toevoeging op bovenstaande 70-300 mm lens een Nikon AF-S 18-55mm F/3.5-5.6G VR voldoende of is het toegevoegde waarde om hierbij een Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR lens te kopen?

    vraag 3) is het de kwaliteit in het bereik van 70-105mm op een 70-300mm lens net zo goed als op een 18-105mm lens of evt. een 55-200 lens?

    vraag 4) is de lichtsterkte bij de 70-300mm wel laag genoeg of kun je voor de kwaliteit van de foto's misschien beter een Nikon AF-S 18-200mm F/3.5-5.6G DX VR II kopen?

    vraag 5) heb je bij een 70-300mm lens veel last van schaduw op je foto's (van de lens) bij het gebruik van de ingebouwde flitser?

    Ik realiseer mij dat het inmiddels al vijf vragen zijn . ik zou het absoluut waarderen als iemand de moeite neemt mij te helpen

    Groeten van Dennis.

  • #2
    Re: Lenzen als toevoeging op de 18-55mm...?

    Hallo,

    Doordat jouw D5000 geen ingebouwde auto-focus-motor heeft, moet je lenzen kopen waarin een auto-focus-motor in de lens zit (tenzij je manueel wil focussen natuurlijk, maar als beginner zou ik dat afraden). Deze lenzen bij Nikon kun je herkennen aan de aanduiding AF-S. Een lens AF-D zal op jouw camera niet automatisch focussen.
    De 70-300 AF-S is een zeer goede lens, en past perfekt op jouw D5000. Deze lens zou (persoonlijk heb ik er geen ervaring mee) ook beter zijn (qua scherpte en autofocus) dan de 18-200 en de 55-200. Die laatste zou ik zeker afraden!
    Wat het gat tussen 55 en 70mm betreft, dit is m.i. niet zo'n groot probleem. Een beetje 'benenzoom' lost dat wel op. Het is natuurlijk handiger om een zekere overlapping te hebben, om niet altijd te moeten wisselen. Daarom is een 18-105 of evt. een 16-85 een goed alternatief.
    Maar wat ik persoonlijk zou aanraden is: koop die 70-300, daarmee kun je niet missen. Gebruik deze combinatie voor een paar duizend foto's, en dan kun je zelf bepalen welke weg je verder wil gaan.
    Nikon Df

    Comment


    • #3
      Re: Lenzen als toevoeging op de 18-55mm...?

      Bedankt voor je antwoorden Hagartje.

      nikon 70-300mm vr lens
      Uiteraard koop ik de Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G vooral om overdag bij redelijk tot goed licht mooie natuur/sportfoto's te maken.

      >>> Levert deze lens (lichtsterkte > 4,5) bij mindere lichtcondities - donker weer en 's avonds - ook (super) scherpe foto's of is een lens van bv 55-200 met een lichtsterkte van 3.5 kwalitatief dan beter? [2.8 lijkt geen optie gezien de erg hoge prijzen]

      nikon 18-55mm vr lens
      >>> Wat is jullie ervaring met foto's die je 's avonds neemt met de nikon 18-55mm met VR?

      Een evt. tamron 17-50mm f2.8 levert misschien betere foto's op in dit bereik, maar deze heb ik niet goekdoper kunnen vinden dan 330 euro. (als iemand evt. een andere lens weet met f 2.8 voor minder geld hoor ik het graag)

      Thanks again!

      Comment


      • #4
        Re: Lenzen als toevoeging op de 18-55mm...?

        Oorspronkelijk geplaatst door Gimmenikon Bekijk bericht
        Bedankt voor je antwoorden Hagartje.

        nikon 70-300mm vr lens
        Uiteraard koop ik de Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G vooral om overdag bij redelijk tot goed licht mooie natuur/sportfoto's te maken.

        >>> Levert deze lens (lichtsterkte > 4,5) bij mindere lichtcondities - donker weer en 's avonds - ook (super) scherpe foto's of is een lens van bv 55-200 met een lichtsterkte van 3.5 kwalitatief dan beter? [2.8 lijkt geen optie gezien de erg hoge prijzen]
        zolang je camera en onderwerp stil staan zal die scherpe beelden leveren. Zou kunnen dat ze boven 250mm wat minder scherp wordt. In tests kan men zien dat een boeing A380 geen looping kan maken maar dat is ook niet relevant voor dat toestel. Oeps wat schrijf ik nu. De tests zeggen dat die lens boven 200mm minder scherp is, maar ik denk niet dat dat relevant is voor echte fotografie.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Lenzen als toevoeging op de 18-55mm...?

          Oorspronkelijk geplaatst door Gimmenikon Bekijk bericht
          Bedankt voor je antwoorden Hagartje.

          nikon 70-300mm vr lens
          Uiteraard koop ik de Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G vooral om overdag bij redelijk tot goed licht mooie natuur/sportfoto's te maken.

          >>> Levert deze lens (lichtsterkte > 4,5) bij mindere lichtcondities - donker weer en 's avonds - ook (super) scherpe foto's of is een lens van bv 55-200 met een lichtsterkte van 3.5 kwalitatief dan beter? [2.8 lijkt geen optie gezien de erg hoge prijzen]

          nikon 18-55mm vr lens
          >>> Wat is jullie ervaring met foto's die je 's avonds neemt met de nikon 18-55mm met VR?

          Een evt. tamron 17-50mm f2.8 levert misschien betere foto's op in dit bereik, maar deze heb ik niet goekdoper kunnen vinden dan 330 euro. (als iemand evt. een andere lens weet met f 2.8 voor minder geld hoor ik het graag)

          Thanks again!
          Die vr doet wel wat voor wat donkerder licht, maar niet alles, je onderwerpen moeten alsnog stilstaan. Als avondfotografie een belangrijk punt is, kan je misschien eens kijken naar een sigma 70-200 f2.8 HSM? Die is wat goedkoper dan de nikon variant en is ook behoorlijk goed.

          Comment


          • #6
            Re: Lenzen als toevoeging op de 18-55mm...?

            Ik ga zo wie zo de Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR kopen.

            Hebben jullie ook ervaring met de Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX.
            Ik zit er aan te denken om deze erbij te kopen als vervanging van mijn Nikon AF-S 18-55mm F/3.5-5.6 ED II DX?
            Op deze manier heb ik het volledige bereik van 18 tot 300 met VR tot mijn beschikking.
            Ik hoor graag jullie mening!

            (p.s.: een F 2.8 met vergelijkbaar bereik of iets minder heb ik nergens goedkoper gezien dan 300 euro > zie ik iets over het hoofd?)

            Groet,
            Dennis

            Comment


            • #7
              Re: Lenzen als toevoeging op de 18-55mm...?

              Hallo

              Ik gebruik de 70-300VR al een tijdje. Ik heb ook de 18-55 en de 55-200VR gehad en kan eveneens vergelijken met de 70-200VRII die ik nu ook heb.

              Mijn antwoorden op jouw vragen:

              vraag 1) is deze 70-300 mm lens geschikt voor mijn Nikon D5000? Als een andere lens met een vergelijkbaar bereik (kwalitatief) beter is dan hoor ik het graag!
              Zonder twijfel geschikt, in deze prijscategorie is er geen beter objectief beschikbaar

              vraag 2) is als toevoeging op bovenstaande 70-300 mm lens een Nikon AF-S 18-55mm F/3.5-5.6G VR voldoende of is het toegevoegde waarde om hierbij een Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR lens te kopen?
              Ik zou de 18-55 enkel upgraden naar lichtsterker glas (een standaardzoom met een constant diafragma van f2.8 of een prime van 35mm met een diafragma van f1.8) Als lichtsterkte niet zo belangrijk is, is de 16-85 de beste niet-f2.8 die je kan kopen. Deze gaat scherper en beter gebouwd zijn dan je huidig objectief. De 18-105 brengt niet zo veel extra volgens mij.

              vraag 3) is het de kwaliteit in het bereik van 70-105mm op een 70-300mm lens net zo goed als op een 18-105mm lens of evt. een 55-200 lens?
              De kwaliteit is excellent in het bereik 70-200mm, ik kan ze niet van mijn 70-200VRII onderscheiden op dezelfde diafragma's. Vanaf 200mm wordt het iets softer, maar dat is nogaltijd super goed. Zonder twijfel een stuk beter als de 2 door jou genoemde objectieven

              vraag 4) is de lichtsterkte bij de 70-300mm wel laag genoeg of kun je voor de kwaliteit van de foto's misschien beter een Nikon AF-S 18-200mm F/3.5-5.6G DX VR II kopen?
              De 18-200VRII is enkel goed als je niet van objectief wil wisselen, optisch is de 70-300VR (enkel de VR versie!!!) superieur aan alle superzooms.

              vraag 5) heb je bij een 70-300mm lens veel last van schaduw op je foto's (van de lens) bij het gebruik van de ingebouwde flitser?
              Ja, dat ga je hebben als je (te) dichtbij werkt, maar dat is niet echt de bedoeling met zo'n tele. Jouw flitser zal ook niet krachtig genoeg zijn om ver weg voldoende bij te flitsen. Je gebruikt een tele als deze best overdag, of 's nachts op statief zonder de VR op... Flitsen doe je sowieso enkel in nood met de ingebouwde flitser. Een externe flitser is een goede investering, maar is ook niet zaligmakend, het is geen zon op batterijen hé

              Comment


              • #8
                Re: Lenzen als toevoeging op de 18-55mm...?

                Oorspronkelijk geplaatst door Gimmenikon Bekijk bericht
                (p.s.: een F 2.8 met vergelijkbaar bereik of iets minder heb ik nergens goedkoper gezien dan 300 euro > zie ik iets over het hoofd?)
                Al aan 2e hands gedacht? Ik kocht mijn Sigma 18-50 voor 200€ en ik ben er reuze tevreden mee... Het verschil tussen een 18-55 en een 18-105 is voor mij persoonlijk niet groot genoeg, zeker als je huidige combineert met die tele...

                Een 18-55 is misschien wat 'flimsy' gebouwd, maar ze is wel heel scherp hoor! Vooral op lichtsterkte en bouwkwaliteit kan je winnen. Scherpte en ook wel wat contrast slechts in meer beperkte mate...

                Comment


                • #9
                  Re: Lenzen als toevoeging op de 18-55mm...?

                  Die 70-300mm VR daar ga je zeker geen spijt van krijgen en is zelfs op een FX te gebruiken je moet maar eens kijken hoeveel D700 gebruikers ze ook hebben.
                  D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                  Comment

                  Working...
                  X