Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

werkafstand canon 100 mm macro als portretlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• werkafstand canon 100 mm macro als portretlens

In de nabije toekomst ben ik van plan een macrolens aan te schaffen omdat mijn voorkeur oa.uitgaat naar het fotograferen nan bloemen/ insecten.
    Ik zou diezelfde lens ook willen gebruiken om (zelf)portretten te nemen.

Ik heb al heel wat gelezen over verschillende macrolenzen, en mijn voorkeur gaat uit naar de canon 100mm f/2.8 lens.

Binnenshuis heb ik echter weinig ruimte om zelfportretten te maken, dus ik vroeg mij af wat de werkafstand ongeveer is voor 100mm? Is deze niet te lang?

Ik heb ook al zitten denken om bv. een langere lens voor macrowerk te kopen, en dan de 50mm f/1.8 voor binnenshuis. Maar één lens voor beiden is natuurlijk makkelijker én goedkoper.

Ik prefereer dus de 100mm, maar is dit een haalbare optie voor hetgeen ik wil?

Re: werkafstand canon 100 mm macro als portretlens

hou rekening met je crop factor maar zowel een 100 als 50 mm zijn haalbaar als portret.

ideaal is eerder een 85 mm
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

De 100 mm macro is een reuzelens.
      Uiteraard kan die prima makro aan maar ik vind (who am I) dat deze lens ook een prima portretlens is.
      Ik ben "gene artist" in het posten van foto's, maar ik ka u verzekeren dat mijn beste (kleinkinder) close-ups met deze lens werden gemaakt.
      Scherp, snel en betrouwbaar.
      Veel Suc6
      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
        hou rekening met je crop factor maar zowel een 100 als 50 mm zijn haalbaar als portret.

ideaal is eerder een 85 mm
        Ja; was ik vergeten vermelden....mijn camera heeft cropfactor 1,6.

Comment

I.d.d. hier 1.6 crop en het resultat blijft mij verbluffen. Niet dat ik zo'n enorm goede foto's maak, maar dat dat die lens zo flexibel is.
          Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Ik heb zelf de 100mm macro. t' Is een zeer goede macro lens waar ook perfect portretjes mee te maken zijn, maar voor een hoofd-en-schouders portret is toch snel een werkafstand van 3-4 meter nodig.
            www.elwee.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elwee Bekijk bericht
              Ik heb zelf de 100mm macro. t' Is een zeer goede macro lens waar ook perfect portretjes mee te maken zijn, maar voor een hoofd-en-schouders portret is toch snel een werkafstand van 3-4 meter nodig.
              Hmmm, daar vreesde ik al voor Ik heb hooguit 2 meter.....

Comment

Een beetje lang op een crop voor portretten, zeker binnen, maar 2.8 is wel redelijk lichtsterk
                Haarscherpe lens voor zijn geld

Comment

Sorry,
                  2 meter zal wel voldoende zijn, niet ?
                  En als je houdt van ogen en neus is 1.5 à 2 meter zeker te doen.
                  Wil absoluut niet koppig doen !

Comment

Voor portretten zal het niet zoveel uitmaken of je met een 85mm of een 100mm werkt, het verschil in werkafstand zal niet zo bijzonder groot zijn.

Voor insecten die stil blijven zitten (als het nog te koud is bijvoorbeeld) is een 100mm macrolens lang genoeg. Voor de meer actieve beestjes heb je over het algemeen een langere macrolens nodig, omdat je anders niet dicht genoeg zal kunnen geraken zonder ze weg te jagen.
                    Bij modellen heb je dat probleem gewoonlijk niet.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                      Sorry,
                      2 meter zal wel voldoende zijn, niet ?
                      En als je houdt van ogen en neus is 1.5 à 2 meter zeker te doen.
                      Wil absoluut niet koppig doen !
                      Twee meter is inderdaad zowat de afstand objectief-model (en dus inderdaad de werkafstand). Echter, ik ga ervan uit dat je ook nog achter 't toestel/statief moet kunnen, en dat je je model niet helemaal tegen de muur wil zetten, vandaar dat een metertje of 3-4 mij de minimale ruimte lijkt die je nodig hebt.
                      www.elwee.net

Comment

Ik ben absoluut geen studio, statief fotograaf, je kan eventueel gelijk hebben.
                        Maar toch is de 100 mm macro een uitstekende lens , na !

Comment

Met een 100 mm lensje en een objectafstand van 2 meter, een sensor die een lens 1,6x langer doet lijken, zijn de afmetingen op het scherpstelvlak circa 42 x 28 centimeter, daar past een zeer grote kop in.
                          Op 1,5 meter zullen de afmetingen op het scherpstelvlak circa 31,5 x 21 centimeter zijn, dan begint het krap te worden.

Toevoeging.
                          Op 4 meter moet je rekenen op afmetingen op het scherpstelvlak van 88 x 58,5 cm, dan heb je kop en schouders te pakken.

Dus.. op een afstand van 4000 millimeter (4 meter!) en een brandpuntsafstand van 100 millimeter, is de afbeeldingsmaatstaf 4000 : 100 = 40.
                          Vermenigvuldig deze factor met de hoogte van de sensor (in portretstand!) dan krijg je 40 x 22,2 mm, dan krijg je 88,8 cm, trek daar de niet effectieve pixels van af, dan kom je uit op 88 centimeter, zo simpel is het.
                          Last edited by ViewFinder; 6 juli 2010, 22:36.

Comment

I.d.d. hier 1.6 crop en het resultat blijft mij verbluffen. Niet dat ik zo'n enorm goede foto's maak, maar dat dat die lens zo flexibel is.
                            En het verbluft mij weer dat iemand verbluft is door de "flexibiliteit" van een 100mm lensje....

Comment

Ik ben absoluut geen studio, statief fotograaf, je kan eventueel gelijk hebben.
                              Maar toch is de 100 mm macro een uitstekende lens , na !
                              Daar zijn we het dan helemaal over eens . De 100mm macro is een prachtige lens, zeker voor macro's, maar ze blijft onbruikbaar voor (zelf)portretfotografie in een ruimte die twee maar meter lang is...
                              www.elwee.net

Comment

Working...
                              X