Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

werkafstand canon 100 mm macro als portretlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: werkafstand canon 100 mm macro als portretlens

heb de nikon 105 op d90 (1.5 crop)
    ferm content van, prima lens voor portret!
    net als met de 100 macro ven canon heb je toch een serieuze afstand tussen u en uw onderwerp.
    portret is meestal doenbaar, full body is soms moeilijker.
    daarom niet onmogelijk. zou zeggen test dit in de winkel es bij aankoop!
    jij zelf weet het best hoeveel ruimte je hebt, wat de mogelijkheden zijn.

mvg
    david
    nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elwee Bekijk bericht
      Daar zijn we het dan helemaal over eens . De 100mm macro is een prachtige lens, zeker voor macro's, maar ze blijft onbruikbaar voor (zelf)portretfotografie in een ruimte die twee maar meter lang is...
      hoeveel heb je in de breedte?

En als je je portretten nu eens buiten zou maken? Buiten is redelijk veel ruimte!
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Dat de 100mm een prachtige lens is twijfel ik niet aan. Ik heb reeds vele goede reviews gelezen en foto´s gezien die met deze lens genomen zijn Vandaar ook mijn voorkeur voor deze lens.

Maar ze zal idd te lang zijn voor portretten. Deze moet ik noemen op mijn slaapkamer, tussen het bed, de kleerkast, nachtkast en bureau is Heel minieme ruimtes dus
        Op andere plaatsen in huis is er onvoldoende licht (alhoewel het met die f/2.8 misschien nog kan meevallen, ik heb nu een f/3.5-5.6)

Ik denk dat ik sowieso voor de canon 100mm zal gaan. Merk ik na enkele ´portretexperimentjes´ dat het toch niet lukt, kan ik eventueel de 50mm f/1.8 bijkopen. Deze kost ongeveer 100 euro en krijgt goede kritieken qua beeldkwaliteit. Ik denk niet dat ik hiermee een miskoop kan doen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door framboosje Bekijk bericht
          ...Merk ik na enkele ´portretexperimentjes´ dat het toch niet lukt, kan ik eventueel de 50mm f/1.8 bijkopen. Deze kost ongeveer 100 euro en krijgt goede kritieken qua beeldkwaliteit. Ik denk niet dat ik hiermee een miskoop kan doen....
          Klopt... ik wilde net deze lens vernoemen, en je doet het zelf! Men noemt 'm niet voor niks de "fantastic plastic". Hoewel ik 'm nog nauwelijks gebruik (zal eer naar m'n 85mm f/1.8 grijpen), denk ik er toch niet aan dit objectief van de hand te doen.
          Last edited by LesC; 7 juli 2010, 16:11.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            En het verbluft mij weer dat iemand verbluft is door de "flexibiliteit" van een 100mm lensje....
            Telekees, ik denk niet dat je opmerking denigrerend bedoeld was, maar ja ik sta steeds versteld van de mogelijkheden van deze lens ( geen lensje)
            De ene minuut een (kinder)gezichtje, de andere minuut de "Predator-look" van een Libel.
            Als kers op de taart dan nog een driestapsysteem waardoor de AF nog sneller werkt.
            Je kan ook nog manueel scherpstellen zonder de AF af te zetten, toch mooi niet ?
            Of ben je zo blasé ?
            Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
              Telekees, ik denk niet dat je opmerking denigrerend bedoeld was, maar ja ik sta steeds versteld van de mogelijkheden van deze lens ( geen lensje)
              De ene minuut een (kinder)gezichtje, de andere minuut de "Predator-look" van een Libel.
              Als kers op de taart dan nog een driestapsysteem waardoor de AF nog sneller werkt.
              Je kan ook nog manueel scherpstellen zonder de AF af te zetten, toch mooi niet ?
              Of ben je zo blasé ?

jij hebt het over de flexibiliteit van de gebruiker. Gelukkig is de 100mm macro niet flexibel en blijft die in al die omstandigheden gewoon doen wat hij doet: naargelang van hoe jij of de AF scherpsteld een beeld op sensor projecteren. En altijd net hetzelfde doen lijkt mij het tegenovergestelde van flexibel zijn. Maar dat is een semantische discussie. Is er op BD een plaatsje om over semantiek te discussiëren?
              The Knight That Says Ni...kon

Comment

kan ik eventueel de 50mm f/1.8 bijkopen. Deze kost ongeveer 100 euro en krijgt goede kritieken qua beeldkwaliteit. Ik denk niet dat ik hiermee een miskoop kan doen....
                Sorry om iets negatiefs te zeggen over deze "phantastic" lens, maar ik vind dat ze heel slecht focust bij weinig licht, ze is ook niet scherp vol open.
                Het is mijn minst gebruikte lens.
                100 EUR hiervoor is weggegooid geld in verhouding met de 18-55 IS kitlens bv.
                Deze is m.i. even goed op f:5.6 en f:8, en als je toch moet diafragmeren om scherp te zijn ben je meer met de IS.
                Bovendien is het een zoom, je afstandprobleem is ook opgelost

Lichtsterke primes (zoals de 100 2.8 macro USM waarover het draadje gaat) zijn een zeer goede aanvulling voor zooms (zodat je niet de erg dure, grote en zware lichtsterke 2.8 versies moet kopen) maar ze moeten dan wel goed zijn vol open.
                Ik zou iets meer geven voor een 50 1.4 (van Canon of Sigma, maar dat is een ander verhaal).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                  Of ben je zo blasé ?
                  Het is zeker en vast een mooie lens ;
                  om ze echter te vergelijken met een echte portretlens .... ????
                  Gebruik zelf in 99% van mijn opnames de 85 1.2 van Canon en meestal op f2.8 of f2 .
                  Had voor de gelegenheid eens inplaats van de 85 de nieuwe 100 f2.8 macro van canon gebruikt bij mijn modelopnames ... ook weer op f2.8
                  Resultaat een zichtbare vermeerdering van onscherpe opnames (out of focus) en een veel minder fraaie achtergrondonscherpte.
                  Heb het ding dan maar snel terug in een hoekje van de kast geduwd tot nader order

Comment

Thx voor de vele reacties tot nu toe!

Ik heb echter nog een technisch vraagje:
                    Zoals eerder vermeld heeft mijn camera een cropfactor van 1,6.
                    Op mijn camera passen dus alle EF-S en EF lenzen.
                    EF-S lenzen zijn speciaal gemaakt voor cropcamera's en kunnen niet gebruikt worden op FF-camera's.
                    Nu vroeg ik mij af of je dan ook de cropfactor ook moet toepassen op de EF-S lenzen aangezien die speciaal gemaakt zijn voor cropcamera's?

Maw, is 50mm met een EF lens (wordt ongeveer 80 mm op mijn camera) gelijk aan 50 mm met een EF-S lens?

Comment

...is 50mm met een EF lens (wordt ongeveer 80 mm op mijn camera) gelijk aan 50 mm met een EF-S lens?
                      Jazeker!
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Thx voor de vele reacties tot nu toe!

1-Ik heb echter nog een technisch vraagje:
                        Zoals eerder vermeld heeft mijn camera een cropfactor van 1,6.
                        Op mijn camera passen dus alle EF-S en EF lenzen.

2-Maw, is 50mm met een EF lens (wordt ongeveer 80 mm op mijn camera) gelijk aan 50 mm met een EF-S lens?
                        1-Hiermee geeft u zelf al correct aan dat de CAMERA een cropfactor heeft

2-Hieruit trekt u zelf de juiste conclusie dat de camera bepalend is en 50mm altijd 50mm blijft.

Compliment hiervoor, u heeft zelf het goede spoor in deze heikel kwestie gevonden....

Comment

Working...
                        X