Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke macro lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke macro lens

Hallo,

Daar ik weer tijd heb ben ik dagelijks bezig met fotografie.
    Nu heb ik wel zeer veel interesse voor macro fotografie, het ligt me.

De lens die ik nu gebruik is een Canon Macro EF-S 60mm f/2.8 usm.
    Dit vind ik een geweldig scherp lensje maar om insecten te fotograferen is ze misschien niet echt geschikt. Om een insect tot detail mooi vast te leggen moet ik er echt zeer kort bij kunnen wat dus het problemen geeft.

Nu had ik gedacht om een Canon EF 100f/2.8 Macro aan te schaffen, maar heb de vraag of dit wel voldoende is om wat meer afstand te kunnen houden. Daarom ben ik nu in twijfel met de Sigma 180 mm 3.5 EX Apo macro lens met apo tele converter 1.4 EX.

Wat zouden jullie mij aanraden als lens?

Re: Welke macro lens

Wij hebben onlangs de Canon EF 100f/2.8 IS macrolens aangeschaft . We hebben al een aantal proefopnames gemaakt en zijn hier toch wel tevreden over, al zijn we ook nog groentjes in de macro-fotografie , er zijn hier zeker forumleden die wat dat betreft veel meer ervaring en kennis hebben om je raad te geven.
    Wat er wel opvalt is dat je toch wel heel dichtbij moet komen, wat bloemen betreft is dit niet zo erg maar als het je bedoeling is om vooral insekten te fotograferen denk ik dat je toch beter af bent met een 150 of 180 mm lens.
    Grts Myriam

Comment

Ik heb al een tijdje de sigma 150mm en ben daar best tevreden over.
      Ik denk trouwens dat de categorie van de macro lenzen één van de weinige is waar je weinig of geen slechte lenzen aantreft.
      De 150mm is redelijk van prijs en prima bruikbaar voor insecten, libellen en andere beestjes.
      Ik heb er al wat foto's van gepost in het "macro" forum.
      http://forum.belgiumdigital.com/f74/...es-311988.html
      http://forum.belgiumdigital.com/f74/...ie-314133.html
      http://forum.belgiumdigital.com/f43/...es-314122.html
      http://forum.belgiumdigital.com/f74/vliegje-310530.html
      http://forum.belgiumdigital.com/f43/...ml#post2658548

Volgens mij een prima lens met een mooie werkafstand, die hier op het forum intussen al wat aanhangers heeft denk ik.
      Met de 180mm heb ik geen ervaring. Ik vrees alleen dat het gebruik van een converter een beetje afbreuk zou kunnen doen aan de kwaliteit van de lens. Mijn advies is meestal hetzelfde: trek eens naar een grote fotozaak waar je een paar verschillende types kan uitproberen!
      It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

ik zou eens de zoekfunctie gebruiken, lopen hier al tal van topic's met steeds dezelfde uitleg

een voorbeeldje
        nikon stuff

Comment

180mm macro werkt prima met de 1,4TC, maar zelfs zonder TC is het verschil in werkafstand met een 60mm macrolens enorm.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Ik heb hier het forum nog eens doorzocht en lees zeer veel positiefs van de sigma 180mm en de 150mm. Daar ik nog een 60mm macro heb en zeer veel positiefs lees van de 180mm ga ik voor deze gaan. Door mijn zoektocht heb ik ook van iemand een 180mm aangeboden gekregen met converter 1.4x voor 389 euro. Het is wel de oudere versie zonder DG en heb hier gelezen dat non DG toch ook super scherpe beelden geeft.

Denk dat ik voor deze prijs geen verkeerde aankoop kan doen.

Comment

Test hem toch maar eens goed. Kijk ook of alles stevig vast zit als de lens op je body gemonteerd is. Die prijs is inderdaad zéér laag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                Test hem toch maar eens goed. Kijk ook of alles stevig vast zit als de lens op je body gemonteerd is. Die prijs is inderdaad zéér laag.
                Straks ga ik er naar zien.
                Ik vind het inderdaad ook goedkoop, maar het is wel eentje non DG
                Buiten stof in de lens en los zittende delen is er nog iets waar ik moet naar kijken?

Denk als ze ok is dat ik een goeie zaak doe, het aankoopbewijs is er ook bij dus zal het niet gaan om een gestolen lens.

Comment

De non-DG presteert evengoed als de DG versie, dat is geen probleem.
                  Als er niets mis mee is dan is het inderdaad een ferm koopje

Comment

Let zeker ook op het diafragma. Neem eens veel opnamen snel na elkaar met het diafragma redelijk gesloten, en kijk of het telkens normaal open en toe gaat. Richt de lens dus naar je gezicht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
                      Let zeker ook op het diafragma. Neem eens veel opnamen snel na elkaar met het diafragma redelijk gesloten, en kijk of het telkens normaal open en toe gaat. Richt de lens dus naar je gezicht.
                      Thx voor de tip van het diafragma, wist ik niet. Heb het getest en werkt perfect.
                      De lens en de extender van 1.4x is niet te onderscheiden van nieuw.

Heb ze nu in mijn bezit en heb ze al eventjes getest, een zeer groot verschil met mijn 60mm. Nu kan ik tenminste voldoende afstand houden, eveneens zijn de beelden ook zeer scherp. Vind zelf iets scherper dan mijn Canon 60mm, maar dat kan ook aan mij liggen want moet nog veel oefenen.

De hsm werkt zeer goed, ik vind het een zeer snelle AF scherpstelling en geruisloos.
                      Heb daar thans hier en daar over gelezen dat ze traag zou zijn, voor mij is het snel.

Thx voor jullie info en hulp

Nb: nog even een vraag, ik heb hier ergens gelezen in een topic dat de laatste non-DG versies toch gemonteerd zijn met de DG glazen. Aan wat of hoe kan ik dit zien?
                      De lens dat ik ben gaan halen daar schijnen de glazen blauwachtig van.
                      Last edited by Deverfre; 22 juni 2010, 20:37.

Comment

Proficiat
                        Ik zou me van het al-dan-niet DG zijn niet te veel aantrekken, denk ook niet dat je het kunt zien. Het invoeren van de DG-coating was vooral een reden voor Sigma om de prijs van de lens op te drijven omdat ze anders teveel concurreerde met de 150mm. Meer marketing dan iets anders dus (mijn gedacht hé).

Comment

Working...
                        X