Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor Pentax: Adobe Lightroom Lens Correction Profiles

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voor Pentax: Adobe Lightroom Lens Correction Profiles

Adobe laat het momenteel na voor Pentax standaard lens correction profiles te voorzien. Voor alle Sigma's evenals de courante objectieven van Canon en Nikon (geen idee dewelke juist) hebben ze de profielen al gemaakt... Eigenaars van de andere merken moeten zelf de eigen boontjes doppen. Allez, nog een geluk dat Adobe er tenminste de software voor ter beschikking stelt.

Ik stel voor hier alvast de links te verzamelen naar de door eindgebruikers gemaakte profielen. Ik zal alvast met enkele reeds op 't net beschikbare profielen starten, evenals het profiel dat ik zelf al aanmaakte.

Mss kunnen eigenaars van andere merken een apart draadje starten om profielen voor genegeerde objectieven van hun eigen merk te verzamelen?

hth, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Re: Voor Pentax: Adobe Lightroom Lens Correction Profiles

Door mezelf aangemaakte profiel voor de DA*16-50/2.8:
    PENTAX K-7 (smc PENTAX-DA 16-50mm F2.8 ED AL [IF] SDM) - RAW.lcp

Brandpunten: 16mm, 20mm, 28mm, 35mm, 50mm
    Diafragma's: f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, f/22
    Scherpstelafstand: +/- 35cm

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Anderen her en der op 't net:
      PENTAX K-7 (smc PENTAX-DA 12-24mm F4 ED AL [IF]) - RAW.lcp
      PENTAX-DA 10-17mm (zip file)
      PENTAX_K-7_smc_PENTAX-DA_16-50mm_F2.8_ED_AL_IF_SDM.zip (deze is gemaakt aan de hand van veel minder samples dan het profiel dat ikzelf maakte, en het is intss bevestigd dat het mindere resultaten geeft, o.a. slechts 1 diafragma)
      PENTAX_K-7_smc_PENTAX-DA_50-135mm_F2.8_ED_IF_SDM.zip (zelfde leverancier als vorige)
      PENTAX_K-7_smc_PENTAX-DA_18-55mm_kit_lens.zip (weerom zelfde leverancier)

Ik garandeer de kwaliteit van deze profielen niet. Ze lijken me nogal snel aangemaakt op basis van niet al te veel beelden als input, met als gevolg dat de modellen niet noodzakelijk alomvattend zullen zijn. Maar ze zijn beter dan niets om te beginnen...

Vooral voor de DA*16-50/2.8 raad ik aan het profiel uit de vorige post aan. Maar ik geef het mindere profiel hier toch mee voor de volledigheid.

Wim
      Last edited by ishpuini; 21 juni 2010, 14:12.

Comment

Nog eentje, daarnet door mezelf aangemaakt, voor Pentax's ideale objectief voor straatfotografie, de DA21/3.2 limited:
        PENTAX K-7 (smc PENTAX-DA 21mm F3.2 AL Limited) - RAW

Brandpunt: 21mm
        Diafragma's: f/3.2, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, f/22
        Scherpstelafstanden: 38cm en 80cm

Wim

Comment

In PS zit mijn camera er ook niet bij ( wel de A700 en 900) , en bij de lenzen zijn het allemaal van Sigma, dus daar ben ik ook niks mee.
          Maar met mijn 70-300 lens heb ik lenscorrectie zowiezo niet nodig.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
            In PS zit mijn camera er ook niet bij ( wel de A700 en 900) , en bij de lenzen zijn het allemaal van Sigma, dus daar ben ik ook niks mee.
            Maar met mijn 70-300 lens heb ik lenscorrectie zowiezo niet nodig.
            Geometrische vervorming zal bij tele meestal nog meevallen inderdaad (vandaar dat mijn eerste bekommernis de breedhoekkant is), maar je zou er van opkijken dat er meestal toch nog wat verbetering mogelijk is. En zeker objectieven type 70-300 kunnen m.i. ietwat profiteren. Natuurlijk hangt alles in sterke mate af van de onderwerpen die je met dergelijke objectieven fotografeert, als 't natuur is ga je geometrische vervorming niet opmerken. Maar de winst zit bij dergelijk glas vooral in het vignettering-model dat in een profiel wordt opgemaakt. De lens corrections slagen erin de verdonkering van de hoeken compleet weg te halen. Ik beeld me in dat dat volopen op 300mm wel verschil kan maken.

Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
              Door mezelf aangemaakte profiel voor de DA*16-50/2.8:
              PENTAX K-7 (smc PENTAX-DA 16-50mm F2.8 ED AL [IF] SDM) - RAW.lcp
              Brandpunten: 16mm, 20mm, 28mm, 35mm, 50mm
              Diafragma's: f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, f/22
              Scherpstelafstand: +/- 35cm
              Wim
              Jawadde. Zo'n lijst met parameters voor één lenske!
              Is zo'n lcp-bestand alleen bruikbaar in Lightroom of ook eventueel in Photoshop CS3?
              Eigenaardig vind ik bovendien dat een camera-model (K-7) wordt opgegeven. Zou een lens zich anders gedragen op een andere body van Pentax?
              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                Jawadde. Zo'n lijst met parameters voor één lenske!
                Is zo'n lcp-bestand alleen bruikbaar in Lightroom of ook eventueel in Photoshop CS3?
                Helaas enkel in Lightroom 3 en in Adobe Camera RAW 6 (bij Photoshop CS5). Upgraden naar de meest recente versie is dus vereist. Persoonlijk vond ik dat in geval van Lightroom in elk geval wel de kost waard, maar Photoshop zelf blijft natuurlijk een dure dans...

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                Eigenaardig vind ik bovendien dat een camera-model (K-7) wordt opgegeven. Zou een lens zich anders gedragen op een andere body van Pentax?
                Cameramodel wordt inderdaad in het profiel opgenomen, maar de software (LR3 of ACR6) kijkt enkel naar het objectief dat wordt vermeld. Er kunnen tussen bodies (sensoren) minuscule verschillen zijn betreffende vignettering en CA, maar deze zijn normaal verwaarloosbaar. Vervorming is gelijk voor alle bodies. Normaal raadt Adobe aan de profielen met het grootste sensorformaat beschikbaar te maken, en zou de software datzelfde profiel toch kunnen gebruiken voor dezelfde objectieven op kleinere sensorformaten, maar voor Pentax is dat natuurlijk niet van toepassing omdat daar vooralsnog maar één sensorformaat wordt gebruikt.

Conclusie: deze profielen kunnen voor alle Pentax DSLR worden aangewend.

Wim

Comment

Working...
                X