Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolens aanschaffen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macrolens aanschaffen

Geachte,

Ik fotografeer al enkele maanden met een canon EOS 500D en een 18-200 sigmalens en zou mij graag voor de verandering een macrolens aanschaffen.
    Ik studeer biologie, dus deze zou vooral dienen om detailfoto's van o.a. insecten en bloemen te maken.

Dus is mijn vraag, kan iemand mij een goede macrolens aanraden? En misschien kort even de voor en nadelen van de 2 types schetsen? (deze met korte en lange brandpuntafstand)

alvast bedankt
    mvg

Re: macrolens aanschaffen

lees dees es
    is een leerrijk topic

60mm -> onrustige achtergrond want,veel meer achtergrond in beeld wegens grotere beeldhoek
    100mm of meer -> rustigere achtergrond wegens kleine beeldhoek
    nikon stuff

Comment

Toevallig student in Leuven?

Comment

Buiten de hierboven genoemde voor- en nadelen, is het tevens ook meldenswaardig dat de macro-objectieven met langere brandpuntsafstand zeer vaak standaard zijn uitgerust met een statiefgondel.
        Hierdoor kan je zeer snel overschakelen van landschapsmodus naar portretmodus en vise versa, wanneer je een statief gebruikt (en macro-fotografie is toch voor 99% statief gebruiken). En zal je merken dat je body ook niet zo makkelijk in aanraking komt met het statief en je toch meer ruimte biedt. De kortere objectieven leveren ook statiefgondels, in optie welteverstaan, maar deze blijken toch niet zo effectief.

Indien je eerder geneigd bent om insecten te fotograferen zou ik persoonlijk voor een 150-180mm objectief gaan, zonder twijfel.
        Mvg, Tin_tin
        Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
          Toevallig student in Leuven?
          Neen, ik ben studente in Gent.

en qua prijs-kwaliteit heb ik al gehoord dat de canonlenzen voor macrofotografie beter zijn dan deze van bijvoorbeeld sigma. Klopt dit?

alvast bedankt

Comment

Hey,
            Iemand die sigma lenzen heeft, zal zijn Sigma's de hemel in prijzen en iemand die Canon lenzen heeft zal die de hemel in prijzen. Niemand houdt namelijk een slecht objectief

Zelf ben ik in bezit van twee Canon macro lenzen:

- Canon EF-S 60 2.8 USM
            - Canon EF 100 2.8 USM

Daar ik beide lenzen op een 500D (crop gebruik) wordt die laatste dus 160 mm.
            Het prijsverschil tussen deze beide is gering en dan zou ik toch kiezen voor de 100, omdat deze inderdaad bij 1:1 (of ongeveer 1:1) een veel rustigere achtergrond oplevert. Bij de 60 moet de afstand naar de achtergrond een stuk groter zijn om hetzelfde effect te bereiken.

Een nadeel van de 100 (160) is dat je dus 1/160s moet kunnen halen om uit de hand te schieten, dus als je budget hebt, ga voor de nieuwe 100 2.8 IS USM Macro! In principe schiet je macro's meestal wel van een statief, maar het is voor die keren dat je die net niet bij hebt (of gewoon geen zin hebt om dat eerst allemaal op te stellen).

De variant die ik heb is zonder IS en dus uit de hand schieten zit er meestal niet bij, toch niet bij 1:1.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door biologiestudent Bekijk bericht
              en qua prijs-kwaliteit heb ik al gehoord dat de canonlenzen voor macrofotografie beter zijn dan deze van bijvoorbeeld sigma. Klopt dit?
              Neen, het is net omgekeerd
              Verder kan ik mij 100% achter de adviezen van Tin_tin scharen.
              Last edited by ThierryM; 8 juni 2010, 10:02.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Inderdaad, ieder merk heeft zijn fervente aanhangers. Ik denk trouwens dat de categorie van de macro lenzen één van de weinige is waar je weinig of geen slechte lenzen aantreft.
                by the way: ik heb dus een sigma en ben daar best tevreden over.
                De 150mm is redelijk van prijs en prima bruikbaar voor insecten, libellen en andere beestjes.
                Ik heb er al wat foto's van gepost in het "macro" forum.
                http://forum.belgiumdigital.com/f74/...es-311988.html
                http://forum.belgiumdigital.com/f74/...ie-314133.html
                http://forum.belgiumdigital.com/f43/...es-314122.html
                http://forum.belgiumdigital.com/f74/vliegje-310530.html
                http://forum.belgiumdigital.com/f43/...ml#post2658548

Volgens mij een prima lens met een mooie werkafstand.
                It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luc.Reymen Bekijk bericht
                  De 150mm is redelijk van prijs en prima bruikbaar voor insecten, libellen en andere beestjes.
                  die foto's zijn super!

en een tamron 90mm bijvoorbeeld?
                  ik heb vernomen dat die iets minder stevig zijn qua bouw, maar de scherpte beter is dan deze van canon

Comment

Genomen met een Canon EF 100 2.8 USM Macro

http://album.eleanorcomputing.be/Nat...o/IMG_2806.jpg

http://album.eleanorcomputing.be/Nat...o/IMG_2846.jpg

http://album.eleanorcomputing.be/Nat...o/IMG_2901.jpg

Comment

Zal wel zijn, de Tamron 90mm is een haarscherpe lens, dat de lens minder stevig is qua bouw is nogal relatief als je er zorg voor draagt... Het is de ideale lens om macrofotografie mee te starten, de goedkoopste ook in zijn segment.

Comment

Het is ook allemaal een beetje kwestie van voorkeur natuurlijk. Hoe meer mm, hoe groter de minimale scherpstel afstand, dus hoe verder je van de beestjes af kan blijven, wat voor insecten niet onbelangrijk is. Maar zoals ik al zei, qua scherpte zijn er geen slechte macro lenzen denk ik. De 150 mm heeft interne scherpstelling, en wordt dus niet langer bij het scherpstellen.
                        Maar de Tamron en canon zijn ook prima lenzen veronderstel ik. ik heb ze nooit gebruikt, maar ik hoor er veel goeie commentaren over....

Mijn eeuwig advies: ga eens naar een grote fotozaak, en probeer een paar lenzen uit vooraleer je beslist.
                        It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

De Canon stelt ook intern scherp

Comment

Er is hoegenaamd niks mis met de macrolenzen van Canon (of Nikon for that matter), maar ze kosten gewoon gigantisch veel terwijl merken als Tokina, Sigma en Tamron kwalitatief even goed scoren en tegelijkertijd méér bieden voor minder geld.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Als de afstand van de voorzijde van de lens tot het 'zenuwachtige' insect van invloed is op het gedrag van dat diertje, iets waar ik zelden of nooit hinder van ondervind, dan zijn er een aantal dingen waar je op moet letten bij de aanschaf van een macro lens.

Een lens met interne scherpstelling is langer en de frontlens zit over het algemeen ook helemaal aan de voorzijde waardoor vaak het gebruik van een zonnekap (is extra lengte!) aan te bevelen is.
                              Bij een macro lens met externe scherpstelling zit vrijwel zonder uitzondering de frontlens vrij ver achter het voorste deel van het objectief. Dit bied een zekere bescherming en het gebruik van een zonnekap is vaak niet nodig.

Ga met bovenstaande in gedachten maar eens rekenen aan de lengte van al die objectieven, dan blijkt ineens dat de schijnbaar logische stelling dat interne scherpstelling beter is voor de rust van het insect, niet meer zo logisch is.
                              Uiteindelijk zul je bij een afbeeldingsmaatstaf in de buurt van '1' alleen nog maar scherpstellen door voor of achteruit te bewegen, en dan maakt ineens een paar centimeter verschil in lengte niets meer uit.
                              Last edited by ViewFinder; 8 juni 2010, 14:30.

Comment

Working...
                              X