Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie van de drie? of alternatief?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wie van de drie? of alternatief?

een vraag die al vele malen is gesteld, maar wat ik in al mijn searches niet het gevonden is welke van deze de "beste" lens is. De ene bied meer zoombereik, de ander heeft de nieuwe VR...

ik zoek een all-rounder voor op de D90, mijn blik is gevallen op :

18-70 (tweedehands)
    18-105 VR
    16-85 VR

Deze vallen ook allen in mijn budget, met als voordeel dat ik met de 2 eerste nog iets bij kan kopen, maar ik wil vooral een goede basislens om mee te starten naast de 50 1.8...
    Nikon D90 - Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6 G ED VR

Re: Wie van de drie? of alternatief?

Denk dat optisch de 16 - 18 VR de betere is.
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Wel wat weinig zoom...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Wel wat weinig zoom...
        Inderdaad ik zou gaan voor de 18-105mm goede lens prijs/kwaliteit mischien wel het best van de 3...

grtz Templar
        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Helsen Bekijk bericht
          een vraag die al vele malen is gesteld, maar wat ik in al mijn searches niet het gevonden is welke van deze de "beste" lens is. De ene bied meer zoombereik, de ander heeft de nieuwe VR...

ik zoek een all-rounder voor op de D90, mijn blik is gevallen op :

18-70 (tweedehands)
          18-105 VR
          16-85 VR

Deze vallen ook allen in mijn budget, met als voordeel dat ik met de 2 eerste nog iets bij kan kopen, maar ik wil vooral een goede basislens om mee te starten naast de 50 1.8...

kwalitatief beste lens zou de 16-85mm zijn, en is een stuk wijder dan de andere twee

vervolgens komt de 18-70mm, kwalitatief ook erg goed en degelijk gebouwd

de 18-105mm vervolgens is een goede kitlens... kwalitatief ok, maar de bouw lijkt goedkoop.

persoonlijk zou ik of voor een 18-70mm + een 35mm f1.8 (zalig lensje) gaan
          of voor een 16-85mm....

en later sparen voor een 70-300mm VR...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

De optische kwaliteiten van de 18-105VR zijn minstens zo goed (misschien zelfs beter) dan die van de 18-70. De bouwkwaliteit is iets lichter, maar zeker niet slecht. Bovendien heb je een groter bereik én VR (stabilisatie). Persoonlijk zou ik dus voor de 18-105VR opteren boven de 18-70.

De 16-85VR staat daar nog iets boven (heeft bovendien een VR van de 2de generatie), maar ik zou er enkel voor opteren als je dat extra stukje groothoek belangrijk vindt.

Gr's, Wim
            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Ik was nooit tevreden over mijn 18-70.
              Heb wel al gewerkt met de 18-105 en deze blijkt toch een stuk scherper + VR.
              Maar de 16-85 zal waarschijnlijk wel de beste van de 3 zijn; tevens een vrij aantrekkelijk zoombereik.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Het zoombereik naar 16mm vind ik inderdaad ook wel een plus... en 85mm lijkt me voldoende voor binnenhuis, portret en reislens.

ik draag nog een 70-300mm mee, een budgetlens maar voorlopig nog voldoende voor wat ik doe.

Comment

Ben vandaag naar konijn gereden in Turnhout om beide lenzen even te bekijken...

En ben toch verschoten van het grote kwaliteitsverschil. Maar dat heeft me ook doen kiezen voor de 18-105...

Ik ben er nu van overtuigd dat ik volgend jaar zal investeren in een degelijke lichtsterke lens (2,8 misschien?), betaal ik misschien nog meer, maar denk dat het dan ook wel echt zijn geld waard is...

Wou nu vooral reislens voor een kleiner budget... en de eerste foto's vond ik best ok...

Comment

ik heb dezelfde combinatie, en ben er enorm tevreden van.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Wel wat weinig zoom...
                      Verschil in zoom tussen de 16-85 en 18-105 is nihil, 5,3 om 5,8.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Denk dat Telekees inspeelt op de typo in de post boven hem.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Helsen Bekijk bericht
                          Ben vandaag naar konijn gereden in Turnhout om beide lenzen even te bekijken...

En ben toch verschoten van het grote kwaliteitsverschil. Maar dat heeft me ook doen kiezen voor de 18-105...
                          Spreek je over beeldkwaliteit? Wat heeft je doen verschieten? Heb je de lenzen beoordeeld via het schermpje? of was het de verkoper?

Lijkt mij zeer vreemd om zo even snel 2 lenzen te vergelijken met elkaar en een resultaat te zien waarvan je verschiet Ik zou wellicht ook voor de 16-85 gegaan zijn, maar de 18-105 blijkt een prima lens te zijn!

Veel plezier ermee!

Comment

Neenee, beeldkwaliteit kan ik niet beoordelen!

Wel het gevoel, die 16-85 lag erg prettig in de hand, afwerking, de "look"...

En die verkopers neem ik met korreltje zout hoor...

Comment

Working...
                            X