Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe lens voor Nikon, welke?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe lens voor Nikon, welke?

Ik heb sinds kort een Nikon D3000 met lens 18-55 VR, ben ik zeer tevreden mee maar wil met de tijd toch kijken voor een betere lens.
    Gisteren een wandeling met de hondjes gedaan en vergelijk mijn foto eens met die van iemand die een foto nam met een Canon en betere lens ... die met de Canon is veel mooier van kleur en belichting, veel scherper ook en een rustigere achtergrond!
    Nu vraag ik me af welke lens voor mij geschikt zou zijn, voor op een Nikon dus.

Mijn foto (je ziet de andere die goeie foto nemen):

Foto met Canon en betere lens (je ziet mij op de achtergrond):
    Bietje http://bt.webklik.nl

Re: Nieuwe lens voor Nikon, welke?

In mijn ogen is er weinig verschil, alleen dat je collega wat meer achtergrond (en minder overbelichte lucht) laat zien. Hierdoor is het contrast al hoger en komen de kleuren beter uit. Je collega fotografeert ook met meer tele denk ik, dus de DOF (scherpte-diepte) is kleiner.

Tis dus gewoon een goede telelens die je nodig hebt en voor de rest wat techniek.

ps: ik ben ook maar een beginner, dus spreek me tegen als ik fout ben.

groeten en succes
    Nikon D7000 en wat lenzen.
    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

ik ga u enkele vragen moeten bijstellen:

Welke brandpunt zoek je?
      Wat is je budget?
      ...

primes zijn scherper, dan zooms
      Als je toch meer scherpte wil in de zooms, moet je naar de duurdere reeksen gaan.
      Alhoewel de kit 18-55 van NIKKOR wel degelijk een goede lens is prijs kwaliteit

Dat terzijde even off-topic:
      De rustigere achtergrond die hij heeft hangt af vande volgende factoren: Diafragmakeuze, de gebuikte brandspunstafstand, en voornamelijk de Compositie, meer struiken in de achtergrond.
      De Beter kleuren is subjectief alhoewel in dit geval is de oorzaak van uw fletse kleuren, het neemn van de Foto in tegenlicht.

Dus algemeen besluit, eerst nog oefenen voordat je nieuw materiaal koopt
      Oefining baart kunst (ook voor mij trouwens)

groeten
      Steven
      "You never fail because you made a mistake
      You only win because you try"
      - Marcus Hilton (bekend danser)
      FLICKR

Comment

Het gras is altijd groener aan de andere zijde he

On topic: De foto die jij probeert te maken is ten eerste volgens mij met tegenlicht, ook je standpunt is anders.
        Wat je hebt is dat je veel licht op de achtergrond hebt op je foto, hiermee gaat de camera (afh van instelling) een gemiddelde waarde nemen van belichting, waardoor de honden iets onderbelicht zijn.
        Wat is een mogelijkheid: compo iets aanpassen (andere hoek waardoor je minder wolken = licht, etc hebt) en flitsen om je onderwerp goed belicht te krijgen bij tegenlicht of langs de andere kant gaan staan.

De andere persoon heeft deze problemen niet.
        Geen tegenlicht, en hiermee zijn de honden goed belicht. Ook de achtergrond is groen, waardoor je een beter contrast krijgt.

Ligt niet aan lens en camera hoor. Hiermee wil ik niet zeggen dat er geen betere lenzen bestaan.
        Maar u probleem ligt volgens mij vooral gebrek aan kennis.
        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Jouw foto is 180graden gedraaid van de andere genomen en daarom is die andere beter.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Zelfde oordeel als de vorige posters.
            Ook heb jij misschien een kitlens van €150 en op de Conon zat er misschien een van €1200 (ik zeg maar wat).
            Het voornaamste verschil zit hem omdat jij tegen licht en de Canon zon in de rug had.
            + Jij bent een beginneling en aan de naam op de canon foto te zien is dat iemand met ervaring.
            Last edited by Sus; 17 mei 2010, 16:47.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Toen ik als kind van mijn oom die fotograaf is, een oud halfkleinbeeld formaat toestelletje kreeg wist ik niets over lenzen, sluitertijden, diafragma's laat staan autofocus.
              Ik kreeg alleen 1 tip: als je buiten fotografeert altijd met je rug naar de zon staan. Geen enkele mislukte foto mee gemaakt.
              Soms levert een beetje kijken naar de lichtinval, het standpunt, storende elementen in beeld, een veel beter plaatje op dan een paar honderd euro neertellen voor een nieuwe lens. Met tegenlicht maak je het jezelf altijd moeilijk.

Wat voor lens wil je eigenlijk? Een betere, lichtsterke in de de range van je huidige lens, of eerder een tele(zoom) als aanvulling op je 18-55? Wat voor foto's wil je er mee maken?

Comment

als ik het zo zie denk ik dat de Nikkor 70-300mm VR wel moet volstaan ( heb het hier al 1001 keer gelezen als uitbreiding op Nikon) , kan je toch al aardig mooie beeldjes met een redelijk bereik mee maken. je kan natuurlijk ook voor sigma of tamron opteren, maar denk dat die nooit kunnen tippen aan originele objectieven.
                Nikon D7000 en wat lenzen.
                http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Bedankt voor al jullie reacties!

Mijn collega had idd een telelens!
                  Kost natuurlijk een hoop ...

Steven, het brandpuntsafstand is uiteraard altijd verschillend maar tijdens bijv. zo'n wandelingen die ik toch wel vaak doe is een 55mm te klein...
                  Daarom wil ik graag sparen voor een andere lens (tot 200 of 300mm).

Het is wel fijn om al die tips te lezen, ik zal er de volgende keer zeker op letten en ik moet idd nog heel veel leren!
                  Die tip van altijd met je rug naar de zon zitten zal ik goed onthouden!
                  Fotografie is geen gemakkelijke kunst!

Ik denk dat ik ga sparen voor een 70-300mm VR (staat nu voor 375 euro bij konijnenberg dus valt nog goed mee van prijs vind ik)... én inmiddels nog veel oefenen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bietje Bekijk bericht
                    Bedankt voor al jullie reacties!

Mijn collega had idd een telelens!
                    Kost natuurlijk een hoop ...

Steven, het brandpuntsafstand is uiteraard altijd verschillend maar tijdens bijv. zo'n wandelingen die ik toch wel vaak doe is een 55mm te klein...
                    Daarom wil ik graag sparen voor een andere lens (tot 200 of 300mm).

Het is wel fijn om al die tips te lezen, ik zal er de volgende keer zeker op letten en ik moet idd nog heel veel leren!
                    Die tip van altijd met je rug naar de zon zitten zal ik goed onthouden!
                    Fotografie is geen gemakkelijke kunst!

Ik denk dat ik ga sparen voor een 70-300mm VR (staat nu voor 375 euro bij konijnenberg dus valt nog goed mee van prijs vind ik)... én inmiddels nog veel oefenen!
                    ik heb van in het begin een 18-200VR Nikkor en da's een HEEL goede lens voor ons beginnelingen ipv een 70-300

ik DENK dat je een 18-200 meer en beter gaat gebruiken dan een 70-300?
                    Nikon D80/Nikkor 50mm/Sigma 10-20mm/Nikkor 18-200VR/ Nikon SB900
                    http://kodefoto.webs.com/
                    http://flandriens.webs.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen70 Bekijk bericht
                      ik heb van in het begin een 18-200VR Nikkor en da's een HEEL goede lens voor ons beginnelingen ipv een 70-300

ik DENK dat je een 18-200 meer en beter gaat gebruiken dan een 70-300?
                      Ja mss wel...
                      Ik neem veel foto's van kindjes en personen en alleen tijdens de wandelingen met onze hond(en) die wel zéér beweeglijk en snel zijn (borders).
                      Met een 18-200 VR zou ik wel geen lenzen moeten wisselen... gebruik jij dan nog die 18-55? Nee zeker?
                      Kan hem eventueel verkopen en daarmee dan een 18-200 kopen (lens is nog maar 2 maanden oud).

Comment

Ja mss wel...
                        Ik neem veel foto's van kindjes en personen en alleen tijdens de wandelingen met onze hond(en) die wel zéér beweeglijk en snel zijn (borders).
                        Met een 18-200 VR zou ik wel geen lenzen moeten wisselen... gebruik jij dan nog die 18-55? Nee zeker?
                        Kan hem eventueel verkopen en daarmee dan een 18-200 kopen (lens is nog maar 2 maanden oud).
                        Een 18-200 is wel veel duurder dan een 70-300...

Comment

Ja mss wel...
                          heb geen 18-55 gekocht, onmiddelijk body D80+18-200VR gekocht

die 18-55 zal niet veel opbrengen voor de aankoop van de 18-200
                          18-200 kostte meer dan m'n body maar geen € spijt of teveel betaald

kleinkinderen en huisdieren heb ik ook voldoende, lens is daar heel geschikt voor

vergeet niet dat als je de 18-55 houd en daar een goedkopere 70-300 bijkoopt je ook telkens moet wisselen...

ik heb toen ook geleerd uit commentaar hier op BD...beter 1 GOEDE lens dan 3 halve...

m'n Sigma 10-20 gebruik ik zelden (aankoopprijs redelijk)
                          m'n Nikkor 50 bijna nooit (aankoopprijs heel redelijk)
                          een 200-400 koop ik misschien maar alleen voor specifieke doeleinden

Comment

Een 18-200 is wel veel duurder dan een 70-300...
                            jah..

Comment

Ik ben er ook niet zo voor om lenzen te verwisselen dus ik ga sparen voor een 18-200 VR, is toch niet voor meteen, heb nog maar 2 maanden mijn Nikon dus kan voor 't moment nog zo veel oefenen, maar kan wel al beginnen sparen.
                              Bedankt voor al deze nuttige tips!

Comment

Working...
                              X