Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenskeuze (Sony 17-55 & Minolta 28-85 of Sigma 17-70)?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lenskeuze (Sony 17-55 & Minolta 28-85 of Sigma 17-70)?

Hallo,

Ik wil graag de mening van jullie over het volgende. Ik shiet nu twee jaar foto's met mijn a200 en 18-70 kitlens en minolta 50mm en minolta 70-210.

Ik kom nou steeds vaker de beperkingen tegen van de kitlens en wil deze vervangen.

Ik loop tegen de volgende keuzes aan:
    Combinatie van:
    - Sony 18-55 (f3.5-5.6) (de nieuwe veel betere kitlens) voor (41 euro)
    Eventueel vervangen voor Tamron 17-55 in de toekomst.
    - Minolta 28-85 (f3.5-4.5) voor (100 euro)

Of de Sigma 17-70 (f2.8-4.5) voor (175,- euro)

Wat zouden jullie doen? Ik vindt het niet erg om te moeten wisselen

Re: Lenskeuze (Sony 17-55 & Minolta 28-85 of Sigma 17-70)?

Als ik in jouw plaats was, zou het gaan tussen de sigma en de sony zelf...
    De Minolta begint pas vanaf 28mm...wat wel al niet erg breed is.

De sigma is een goeie lens, heeft een interessanter bereik, maar vaak is sigma een hit of een miss, en 175 euro zou ik er ook niet aan willen geven wetende dat je een nieuwe Sony 18-55 kunt kopen voor nog geen 50 euro

Dat lensje gebruik ik met zeer veel plezier...Het verschil met de 18-70 is echt wel groot, had er vorig jaar eens een vergelijkende test van gemaakt...maar dat was overbodig want je ziet het gewoon zo al

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
      Als ik in jouw plaats was, zou het gaan tussen de sigma en de sony zelf...
      De Minolta begint pas vanaf 28mm...wat wel al niet erg breed is.

De sigma is een goeie lens, heeft een interessanter bereik, maar vaak is sigma een hit of een miss, en 175 euro zou ik er ook niet aan willen geven wetende dat je een nieuwe Sony 18-55 kunt kopen voor nog geen 50 euro

Dat lensje gebruik ik met zeer veel plezier...Het verschil met de 18-70 is echt wel groot, had er vorig jaar eens een vergelijkende test van gemaakt...maar dat was overbodig want je ziet het gewoon zo al
      Daarom lijkt mij de combinatie 18-55 sony met de minolta 28-85 zo mooi ten opzichte van de sigma 17-70.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fantagon Bekijk bericht
        Daarom lijkt mij de combinatie 18-55 sony met de minolta 28-85 zo mooi ten opzichte van de sigma 17-70.
        De 28-85 is niet zo'n spectaculair goede lens, iets lichtsterker en 30mm meer langs de tele zijde...Natuurlijk kan je de 18-55 combineren met een 28-85, maar in de praktijk ga je merken dat je op de duur één van beide thuis laat, ik gok dat het de 28-85 wordt die meestal thuis blijft

Ik (en dat is zeer persoonlijk) zou gaan voor:
        1) 18-55
        2) 17-70
        3) 18-55+28-85

ps: het kan ook helpen als je beschrijft wat je bedoelt met "beperkingen van de kitlens" Als dat scherpte is dan zit je met de nieuwe kitlens goed, als dat al de rest is, dan niet

Comment

Als je tegen de beperkingen loopt van de oude kitlens, weet ik niet als je beter af gaat zijn met de nieuwe kitlens..

Misschien wat beter in beeldkwaliteit, maar minder tele.

Wat zijn die beperkingen eigenlijk? Te weinig breedhoek/tele, diafragma dat je niet meer dan openzetten?
          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
          500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
            Als je tegen de beperkingen loopt van de oude kitlens, weet ik niet als je beter af gaat zijn met de nieuwe kitlens..

Misschien wat beter in beeldkwaliteit, maar minder tele.

Wat zijn die beperkingen eigenlijk? Te weinig breedhoek/tele, diafragma dat je niet meer dan openzetten?
            Ik heb voornamelijk last van de onscherpte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
              De 28-85 is niet zo'n spectaculair goede lens, iets lichtsterker en 30mm meer langs de tele zijde...Natuurlijk kan je de 18-55 combineren met een 28-85, maar in de praktijk ga je merken dat je op de duur één van beide thuis laat, ik gok dat het de 28-85 wordt die meestal thuis blijft

Ik (en dat is zeer persoonlijk) zou gaan voor:
              1) 18-55
              2) 17-70
              3) 18-55+28-85

ps: het kan ook helpen als je beschrijft wat je bedoelt met "beperkingen van de kitlens" Als dat scherpte is dan zit je met de nieuwe kitlens goed, als dat al de rest is, dan niet

Toch lees ik op dyxum wel hele goede verhalen over de 28-85. Wat vindt jij minder aan de lens?

Comment

Zijn er nog ander lenzen die jullie aanraden, die niet te prijzig zijn.
                Of kan ik beter doorsparen voor een tamron 17-55 (bijvoorbeeld), of minolta 17-35mm in combo met ...?

Comment

De Tamron 17-50 2.8 is een buitengewoon goede lens (ZEER scherp).
                  Je vindt deze tweedehands voor circa 250 €.

Groeten,

Mark

Comment

Ik heb voornamelijk last van de onscherpte.
                    Kan het niet zijn dat dit eerder aan verkeerde instellingen van de camera ligt?

Tenzij je het hebt over foto's die met minder licht getrokken zijn, zodat je geen korte sluitertijd kan halen? Dan ga je ook niet veel hebben aan de voorgestelde objectieven, maar ga je meer moeten kijken naar een lichtsterke zoom of prime.

De Tamron 17-50 F2.8 of 50mm 1.4 of 1.8 etc
                    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                    500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
                      Kan het niet zijn dat dit eerder aan verkeerde instellingen van de camera ligt?
                      Met de 18-70 heb ik er helemaal geen moeite mee om aan te nemen dat het aan de lens ligt hoor .
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Portmixus heeft wat mij betreft de meest interessante keuze al vermeld :
                        1) 18-55
                        2) 17-70

of als je aanzienlijk meer kwijt wil: CZ16-80.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Toch lees ik op dyxum wel hele goede verhalen over de 28-85. Wat vindt jij minder aan de lens?
                          Tja...dat is in zekere zin "ervaring"
                          Ik draai nu toch al wel wat jaartje mee met Minolta/Sony om van buiten te weten wat de goeie lenzen zijn en wat niet :-)

Je moet ook "opletten" met dyxum, die scores zijn zeer subjectief é, iemand die een 28-85 een "5/5" geeft voor scherpte, wat moet die doen als die bv een 135mm F1.8 zeiss in zijn handen krijgt? De ene is wat strenger, de andere heeft wat meer lenzen om zijn scores aan te relateren, etc...Nuttiger zijn de persoonlijke reviews van mensen als ze rechtstreeks met een lens vergelijken, in de tekst zelf dan (en niet bij "compared to" want daar staan vaak zoveel lenzen in van de meest uiteenlopende categorieën... )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                            Met de 18-70 heb ik er helemaal geen moeite mee om aan te nemen dat het aan de lens ligt hoor .
                            Mja, om dat pas na 2 jaar te zien? Ofwel is er iets stuk in de lens...
                            500px

Comment

Waar ik net aan denk: als je tweedehands wil gaan, dan zijn er natuurlijk nog wel mogelijkheden.
                              Bv. een KM 24-105D is tegenwoordig af te toe voor heel goeie prijzen te vinden.

Comment

Working...
                              X