Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon-lens EF-S 17-85mm F4.0-5.6 IS USM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• canon-lens EF-S 17-85mm F4.0-5.6 IS USM

kheb ff lensjes gaan uitproberen ie fotozaak.
    hier op het forum wordt mij nl aangeraden om mijn kitlens EF-S 18-55mm zonder IS, te vervangen door een IS-versie.
    ik werd ook verwezen naar de EF-S 17-85mm F4.0-5.6 IS USM, een prijsklasse hoger en door de camera kijkend zag ik al gelijk het verschil.
    de testfoto's zijn ook n stuk scherper, ook al leende de fotozaak er zich niet echt toe.
    tss de testfoto's met mijn eigen kitlens en de IS-versie zie ik jammer genoeg geen enkel verschil, maar nog es dat kan door bovenstaande komen...

doe ik daar n goeie koop aan ?

wie is weer zo bereid om mij wat méér duidelijkheid te bieden ?
    we vertrekken volgende maand op vakantie en ik heb vooral "problemen" met onscherpe opnames van uitzichten/landschappen.

Re: canon-lens EF-S 17-85mm F4.0-5.6 IS USM

Onscherp heeft zoveel oorzaken.

Dit gezegd zijnde, de 17-85 IS is wel degelijk een goede beginnerslens, betaalbaar en buiten de tonvorming op 17mm best bruikbaar als wandellens (heb er zelf veel mee gewerkt op de 400D). Gek genoeg zal ze meteen ook afgebroken worden, want er is wel degelijk veel beter, maar niet voor dat budget. Je zal ze regelmatig tegenkomen in de aangeboden sectie voor 250€ ongeveer, niet twijfelen als je van een 18-50 zonder IS komt, je gaat vooruit, en voor die prijs is dat best te doen.

Comment

Ik ken alle drie en hier mijn mening:

De 18-55 IS is aan de korte kant beter dan de 17-85 en aan de lange kant is het andersom.
      Bovendien is 85 mm en USM ook nooit weg, de 17-85 heeft wat meer mogelijkheden , maar schiet op 18mm te kort.
      Je mag zelf bepalen wat voor jou het belangrijkste is....
      Gezien het belang van landschappen zou ik zelf de 18-55 IS nemen, heb ik zelf talloze landschapjes mee gedaan en nooit teleurgesteld, onder de 24mm doet de 17-85 het gewoon niet goed.
      Je moet er ook wat geluk mee hebben, zelfs bij veel duurdere komen slechte exemplaren voor....

PS, door een zoeker kijkend kan je een lens niet beoordelen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door san39be Bekijk bericht
        kheb ff lensjes gaan uitproberen ie fotozaak.
        hier op het forum wordt mij nl aangeraden om mijn kitlens EF-S 18-55mm zonder IS, te vervangen door een IS-versie.
        ik werd ook verwezen naar de EF-S 17-85mm F4.0-5.6 IS USM, een prijsklasse hoger en door de camera kijkend zag ik al gelijk het verschil.
        de testfoto's zijn ook n stuk scherper, ook al leende de fotozaak er zich niet echt toe.
        tss de testfoto's met mijn eigen kitlens en de IS-versie zie ik jammer genoeg geen enkel verschil, maar nog es dat kan door bovenstaande komen...

doe ik daar n goeie koop aan ?

wie is weer zo bereid om mij wat méér duidelijkheid te bieden ?
        we vertrekken volgende maand op vakantie en ik heb vooral "problemen" met onscherpe opnames van uitzichten/landschappen.
        Fotograferen in de AV stand en een diafragma kiezen tussen 8 en 11 zal al scherpere foto's afleveren.
        Maar zoals Zappa vermeld, scherpte kan veel oorzaken hebben.
        De 18-55 IS is wel degelijk veel scherper dan de 18-55 zonder IS.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

na lang wikken & wegen en omdat ik eigenlijk het bos door de bomen niet meer zie (of is het omgekeerd), heb ik beslist dat ik toch voor de IS-versie ga van mijn eigen lens : de EF-S 18-55 mm.
          de investering valt reuze mee (tweedehands) en blijven oefenen is de boodschap.

ik fotografeer intss inderdaad op de AV-stand, werd mij n tijdje terug ook al door de fotozaak aangeraden trouwens.
          voor portretten diafragma 5.6, landschappen 14 maar ik probeer ook andere diafragma's hoor.
          tegenwoordig maak ik elke foto op verschillende standen (wel altijd met het centraal AF-punt) om het zo min of meer onder de knie te krijgen en in de toekomst maar 1 goeie maar vooral scherpe foto te kunnen maken

thanks voor alle reply

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door san39be Bekijk bericht
            na lang wikken & wegen en omdat ik eigenlijk het bos door de bomen niet meer zie (of is het omgekeerd), heb ik beslist dat ik toch voor de IS-versie ga van mijn eigen lens : de EF-S 18-55 mm.
            de investering valt reuze mee (tweedehands) en blijven oefenen is de boodschap.

ik fotografeer intss inderdaad op de AV-stand, werd mij n tijdje terug ook al door de fotozaak aangeraden trouwens.
            voor portretten diafragma 5.6, landschappen 14 maar ik probeer ook andere diafragma's hoor.
            tegenwoordig maak ik elke foto op verschillende standen (wel altijd met het centraal AF-punt) om het zo min of meer onder de knie te krijgen en in de toekomst maar 1 goeie maar vooral scherpe foto te kunnen maken

thanks voor alle reply
            Hoi San,
            Ook ik maakte eerst bijna niets anders dan onscherpe foto's. Ik verdacht ook mijn objectief ervan de dader te zijn, tot ik tot het besluit moest komen dat het wel degelijk het mannetje achter de camera was die de dader was .
            Ik ben niet te beroerd om het toe te geven, voor we discussie voeren over een lens moeten we leren fotograferen, door te oefenen en te blijven oefenen, daar steken we het meest van al van op.
            Veel plezier nog met de hobby en groetjes.

Comment

Working...
            X