Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

stof onder lensglas?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• stof onder lensglas?

Hey,

ik heb net een Canon 17-55 f/2.8 aangekocht en toen ik mijn lens geleverd kreeg, merkte ik een wit stofje onder het lensglas (??), dus niet op het front element, gewoon eronder. Is dit normaal voor een nieuwe lens? Bij verschillende tests zie ik een spot, tis heel weinig maar toch, bij een nieuwe lens? (test met f/22 en egale achtergrond). Is het de moeite waard om ze terug te sturen voor een stofvrij exemplaar? Of bespaar ik me de moeite?

foto's stofje/

Groeten
    Last edited by jonasdg; 21 mei 2010, 16:00.
    http://www.jonasdegent.be/

Re: stof onder lensglas?

Stof in de lens is normaal en wat je ziet is stof op de sensor.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Stof in de lens is normaal en wat je ziet is stof op de sensor.
      Sluit ik me bij aan, stof op of in de lens heb ik nog nooit teruggezien in mijn foto's.
      about.me/stijnv

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jonasdg Bekijk bericht
        Hey,

ik heb net een Canon 17-55 f/2.8 aangekocht en toen ik mijn lens geleverd kreeg, merkte ik een wit stofje onder het lensglas (??), dus niet op het front element, gewoon eronder. Is dit normaal voor een nieuwe lens? Bij verschillende tests zie ik een spot, tis heel weinig maar toch, bij een nieuwe lens? (test met f/22 en egale achtergrond). Is het de moeite waard om ze terug te sturen voor een stofvrij exemplaar? Of bespaar ik me de moeite?

foto's stofje/

Groeten
        De spot die je ziet op de foto's is zeker en vast stof je sensor. Stof in je lens zie je niet op de foto. Dus je zal je sensor even moeten laten reinigen of zelf reinigen.

Voor een splinternieuwe lens vind ik dat het niet kan. Ik zou hier zeker en vast mee teruggaan!
        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
          Voor een splinternieuwe lens vind ik dat het niet kan. Ik zou hier zeker en vast mee teruggaan!
          Bij een Nikkor 28-70 of 85 1.8, zo maar 2 uit je rijtje, kan niemand ooit voorkomen dat er stof in komt. Dus is het zo erg als er één stofje in zit bij aanschaf?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dat kan geen kwaad als het tenminste niet echt een stofnest is he.
            Bij Nikon had je zo ook luchtbelletjes in het glas wat ook onschadelijk is, volgens het Nikon boek waren die luchtbelletjes een garantie voor de kwaliteit van het glas.
            Ik heb zelf zo nog een 28mm en het Nikon boek heb ik ook nog als je het niet geloofd.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Net m'n nieuwe lens gekregen. Deden er niet moeilijk over en hebben meteen mijn nieuwe lens opgestuurd. Het gaat 'm mij om het principe ook een beetje. Je betaalt tenslotte 800 euro. Deze lens is op eerste gezicht in topconditie :-)
              http://www.jonasdegent.be/

Comment

Wat ik me afvraag: dat het kleinste stofje op je sensor al duidelijk wordt, dat is logisch. Maar je zou toch hetzelfde verwachten bij een lens?
                Waarom is stof, of zelfs kleine krasjes op de lens zelf, niet zichtbaar op de foto?

Comment

Je ziet kleine beschadigingen aan een lens niet, omdat die ver achter het scherpstelvlak liggen en dus in het bokeh verdwijnen, vuil op je sens is gewoon de slagschaduw van een stofje.

Comment

Edit: zie http://forum.belgiumdigital.com/f35/...-449643-2.html
                    Last edited by kdk; 14 maart 2013, 23:52.

Comment

Working...
                    X