Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spoedje: Wel/geen UV-filter op f/1.8 lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Spoedje: Wel/geen UV-filter op f/1.8 lens?

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Dat heet voortschrijdend inzicht. Na een avondfoto, waarbij ik was vergeten het filter eraf te halen erg geschrokken van het resultaat en dat staat dan ook op normale foto's, je ziet het misschien niet zo duidelijk, maar het zal er zijn. Ik heb voor elke filtermaat ook en UV, maar dan alleen voor erg hardvochtige omstandigheden, windkracht 10 op strand ed, lassen, slijpen ed..
    Dank voor dit antwoord: iedereen heeft recht op een mening, en ook het recht om van mening te veranderen. Had ik het boven al niet gezegd, specifiek bij avondfotografie heb ik ook al flare gemerkt, die je niet hebt bij het afnemen van de filter?

Trouwens steeds als ik iets "verdachts" merk, zal ik de filter tot de "usual suspects" rekenen, al was er (zoals ik boven beschreven heb) geen scherpteverschil tussen "met filter" en "zonder filter" voor mijn vrouw haar macro's, al waren (misschien?) de tinten iets warmer met filter.
    Ik denk dat Koen1950 het vrij aardig samenvat: hoe voorzichtig ga je met je spullen om en wat voor effect denk je -of vrees je- dat de filter zal hebben?
    Ik herhaal ook mezelf hoor: dat voorzichtig zijn zal zich later uiten in een eventueel "Aangeboden" post. Hoe vaak lees je niet: filter vanaf dag één?

Voor de rest zullen wij het niet eens worden, vrees ik. Enkel: we kennen je standpunt, en vertel het eventueel elke keer er een vraag komt over UV-filters, maar verwacht dan ook dat ik tegenargumenten zal leveren. Eén keer per thread is dan toch wel genoeg, niet?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
      1 zet zijn auto alledagen in de garage en 2 laat zijn auto altijd buiten staan
      Ik zet m'n auto elke dag in de garage. Ziet er na 4 jaar nog als nieuw uit, enkel aan de banden kan je zien dat er al mee gereden is (en aan de aan steenslag onderhevige voorruit ) . Met al de rest van m'n spullen gaat het net zo, ook zo met m'n dure reflex en lenzen. Better safe than sorry. Van sommige mensen ziet hun auto er na 6 maand al uit als een vuilbak (van binnen én van buiten)...

Heb al eens een paar foto's genomen zonder filter en daarna filter er terug op gezet. Ik zie geen verschil, en heb eens voor de gezelligheid "gepixelpeeped" in Photoshop. Wat mij betreft blijven de filters erop...
      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Wel of geen beschermfilter blijft een persoonlijke keuze; er zijn geen zwart-wit criteria. De fotograaf moet de eigenaardigheden van zijn/haar spullen kennen.
        Sommige lenzen kunnen in tegenlicht beroerd beeld leveren. Daarmee moet je rekening houden, bv een zonnekap.
        Een UV filter zal in veel gevallen geen kwaad kunnen.
        In sommige lichtcondities is het beter het eraf te halen.
        In sommige gebruiksomstandigheden is het beter het erop te laten zitten.
        De fotograaf moet de prioriteit vaststellen.

Het is lastig achteraf vast te stellen of de schade aan de lens is verhinderd dankzij of ondanks het filter. Soms is de lensschade anders, bv aan de lensvatting ipv de frontlens.
        Ik verwacht niet dat zo'n dun glasplaatje een kiezelsteen tegenhoudt.
        Ik verwacht wel dat de grens een beetje wordt opgeschoven. Met een tak ligt het anders dan met een stuk betonijzer.
        Is wel een stukje gewetensrust.

Groet Hans.

Comment

Working...
        X