Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spoedje: Wel/geen UV-filter op f/1.8 lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Spoedje: Wel/geen UV-filter op f/1.8 lens?

Gistermorgen kloeg m'n vrouw van onscherpte met haar 100mm f/2.8 macrolens. Ik heb enkele foto's geschoten van waterdruppels op een blad, vanaf statief, bij verschillende diafragma-openingen, en zowel met als zonder de UV-filter. We merken absoluut geen verschil in scherpte, wel zien we dat de foto's met UV-filter ietsjes (maar o zo weinig) warmer lijken dan zonder.

Al onze objectieven zijn uitgerust met een UV-filter. Voor fotografie in de ministudio, zal ik vrij makkelijk de filter verwijderen van mijn vrouw haar macrolens, maar buiten (tussen de takjes, sprietjes en blaadjes) heb ik liefst de lens beschermd met een filter.

Vooral bij avondfotografie heb ik gemerkt dat flare kan optreden. In zo'n geval gaat de UV-filter d'er onverbiddelijk af.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
      Conclusie: UV-filters zijn voor watjes
      Ik ben een watje, en daar ben ik fier op !
      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        maar buiten (tussen de takjes, sprietjes en blaadjes) heb ik liefst de lens beschermd met een filter.
        Wat zouden die nu beschadigen aan de coating van je lens?
        Dit doortrekken naar de werkelijke werld: hoe kun je eigenlijk na een jaar nog door de voorruit van je auto kijken? Dit is waarschijnlijk één van de wreedst behandelde stukjes glas, die er zijn.....
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

We kennen jouw standpunt, HJ, net zoals jij de mijne kent.
          Er zijn, wat UV-filters betreft, twee kampen die niet te verzoenen zijn.

Ik heb het wellicht al eerder verteld, maar bij een fotoshoot vorig jaar in het park kreeg de voorzitter van onze fotoclub een tak door z'n filter. Die tak had anders het voorste element van zijn 28-70 f/2.8 geraakt.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Dit doortrekken naar de werkelijke werld: hoe kun je eigenlijk na een jaar nog door de voorruit van je auto kijken? Dit is waarschijnlijk één van de wreedst behandelde stukjes glas, die er zijn.....
            Dit is inderdaad een hele goeie vergelijking: op 3,5 jaar tijd ben ik aan mijn 3de voorruit toe en ook deze zit vol met putjes en krassen.. Nog een geluk dat ik niet telkens mijn gehele auto moet vervangen
            Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

@hjanssen
              Op een bepaald moment in jouw fotocarrière ben je van gedachte veranderd, niet? Ik moet wel terug naar een "Aangeboden" post van 2007 (KLIK), maar daar staat duidelijk "uv filter" vermeld. Tweemaal zelfs.

Of was het alleen omdat zo'n "beschermd" objectief beter verkoopt?

Comment

met dank aan Carglass!

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Wat zouden die nu beschadigen aan de coating van je lens?
                Canon 50D

Comment

Ik heb het wellicht al eerder verteld, maar bij een fotoshoot vorig jaar in het park kreeg de voorzitter van onze fotoclub een tak door z'n filter. Die tak had anders het voorste element van zijn 28-70 f/2.8 geraakt.
                  Scherven van zo'n UV-filter zou ik toch ook liever niet in de buurt van m'n frontlens hebben

Ik heb me er vroeger ook altijd aan laten vangen. De eerste 3 lenzen die ik had heb ik van een UV filter voorzien. Daarna niet meer.
                  Na ondertussen ongeveer een kleine 7 jaar met fotografie bezig te zijn heb ik nog nooit een voordeel van zo'n filter ervaren. In alle eerlijkheid: nadelen ook niet, maar voor iets dat zoveel geld kost...
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

je mag je daar niet aan laten vangen koop nooit een uv filter erbij das alleen goed voor hun bankrekening

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                      En wat is nu een goede UV-filter ?
                      De glasloze variant.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Volhouden, hé, HJ!
                        (en als er geen nieuwe topic is met als onderwerp UV-filter, herhaal je standpunt in het huidige draadje! )

Comment

@hjanssen
                          Op een bepaald moment in jouw fotocarrière ben je van gedachte veranderd, niet? Ik moet wel terug naar een "Aangeboden" post van 2007 (KLIK), maar daar staat duidelijk "uv filter" vermeld. Tweemaal zelfs.

Of was het alleen omdat zo'n "beschermd" objectief beter verkoopt?

Meen je dat nu? Je gaat op iemand zijn naam specifiek zoeken naar posts omtrent UV filters....jeetje

Comment

Die tak had anders het voorste element van zijn 28-70 f/2.8 geraakt.
                            En dan had er een vlek op dat element gezeten en die poets je eraf.

Comment

@hjanssen
                              Op een bepaald moment in jouw fotocarrière ben je van gedachte veranderd, niet?
                              Dat heet voortschreidend inzicht. Na een avondfoto, waarbij ik was vergeten het filter eraf te halen erg geschrokken van het resultaat en dat staat dan ook op normale foto's, je ziet het misschien niet zo duidelijk, maar het zal er zijn. Ik heb voor elke filtermaat ook en UV, maar dan alleen voor erg hardvochtige omstandigheden, windkracht 10 op strand ed, lassen, slijpen ed..

Comment

De twee kampen kan je vergelijken met ,1 zet zijn auto alledagen in de garage en 2 laat zijn auto altijd buiten staan ,en ze hebben alletwee gelijk he het zijn immers hun spullen ,daar moet je zelf de keuze in maken, heeft niet veel met fotografie te maken , maar met zuinig op je spullen te zijn of over bezorgt, maar ik redeneer altijd zo ik wil een plaat vast leggen , je moet je afvragen zal die foto nu mooier zijn met filter of zonder

Comment

Working...
                                X