Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spoedje: Wel/geen UV-filter op f/1.8 lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Spoedje: Wel/geen UV-filter op f/1.8 lens?

Ik ga zo mijn nieuwe Canon 85mm. f/1.8 lens ophalen.
    Dan zullen ze wel weer vragen: "UV/protectie-filtertje erbij?"
    Ik vind dat zo zonde van het licht, juist met een f/1.8.
    Hoeveel stops licht neemt zo'n filter weg: 1 hele?
    Ik weet niet hoe goed gecoat deze lens is maar dan zou je er toch minstens een goed gecoat filter bij moeten kopen van Hoya/B+W of niet? Kost al gauw 45,-.

Gaarne advies!

Re: Spoedje: Wel/geen UV-filter op f/1.8 lens?

Neem een zonnekap en let een beetje op wat je doet in extreme buitenomstandigheden.

Een zonnekap beschermt ook als stootrand en de frontlens is echt niet van peperkoek. Als er zand opzit als je buiten aan het werk bent gewoon laten zitten als het door de zoeker niet zichtbaar is. En dan thuis heel voorzichtig verwijderen.
    Groetjes, KC
    www.sportbeelden.com

Comment

zoveel licht neemt een UV filter niet weg hoor, da's marginaal. Toch zou ik geen UV filter erop zetten. Een goed filter is niet goedkoop en het voegt feitelijk niks toe. Je beeldkwaliteit zal er sowieso nooit beter op worden en het geeft meer kans op ongewenste reflecties. 't Is dus hooguit voor bescherming van je frontlens en daarvoor kun je net zo goed alleen een zonnekap gebruiken. Ik gebruik dan ook op geen enkele van mijn lenzen een UV filter.... De enige uitzondering die ik daar heel enkel nog eens op maak is wanneer ik aan het strand ben en het stuift....
      www.indetailfotografie.nl

Comment

Inderdaad; een UV/protectiefilter neemt als het goed is niet veel licht weg.
        Ik ben in de war met mijn pol. en grijsfilters.

Is een zonnekap uitwisselbaar? Heb nog er nog een met dezelfde diameter liggen van een Sigma-objectief.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hou-dr-van Bekijk bericht
          Inderdaad; een UV/protectiefilter neemt als het goed is niet veel licht weg.
          Ik ben in de war met mijn pol. en grijsfilters.

Is een zonnekap uitwisselbaar? Heb nog er nog een met dezelfde diameter liggen van een Sigma-objectief.
          neen, zelfs de zonnekap van de 50mm 1.4 (zelfde filtermaat als 85mm 1.8) past niet op de 85mm f1.8
          5DmkIII en wat glas

Comment

Ik heb op alle objectieven een uv-filter.
            De een is voor, de ander is tegen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
              neen, zelfs de zonnekap van de 50mm 1.4 (zelfde filtermaat als 85mm 1.8) past niet op de 85mm f1.8
              En dat is niet voor niks.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Een UV-filter is gebruikelijk in de analoge fotografie en bij een overstap naar digitaal is niet meer nodig om UV te blokkeren. Er is een AA-filter voor de sensor geplaatst, dat zorgt dat een Canon digitale EOS-camera niet gevoelig is voor UV. 400nm is ongeveer de "afsnijfrequentie. Als ik me dit goed heb kunnen herineren.

Wel zou ik een goed filter gebruiken in wat meer ruwe omstandigheden (zandstorm, regen, modder), anders lekker zonnekap ;-)

Comment

OK dat UV-filters geen nut hebben tenzij ter bescherming... maar heeft een echte protector filter zoals de Hoya Pro1digital of de Sony-Zeiss MC of de Nikon NC of ... dan ook mogelijk nadelige bijwerkingen ? (tenzij de prijs )
                  Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sony63 Bekijk bericht
                    OK dat UV-filters geen nut hebben tenzij ter bescherming... maar heeft een echte protector filter zoals de Hoya Pro1digital of de Sony-Zeiss MC of de Nikon NC of ... dan ook mogelijk nadelige bijwerkingen ? (tenzij de prijs )
                    Ja.... Precies hetzelfde als met UV filters. Meer kans op ongewenste reflecties (flare) en scherpteverlies.... Met een echt goed filter zal het scherpteverlies wel meevallen en goede filters zijn ook wel gecoat om reflecties tegen te gaan. Toch is het grotere risico op reflecties nooit helemaal weg te nemen.
                    www.indetailfotografie.nl

Comment

En wat is nu een goede UV-filter ?

Bij Konijn zie je meestal pakketjes met Tiffen UV-filters. Heb me indertijd voor m'n 18-200 een B+W laten aansmeren maar zijn die werkelijk zoveel beter ? Ze kosten tenslotte dubbel zoveel als een Tiffen...
                      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                        En wat is nu een goede UV-filter ?

Bij Konijn zie je meestal pakketjes met Tiffen UV-filters. Heb me indertijd voor m'n 18-200 een B+W laten aansmeren maar zijn die werkelijk zoveel beter ? Ze kosten tenslotte dubbel zoveel als een Tiffen...
                        Voor wat het waard is, hierbij een overzichtstest die wel wat inzicht verschaft in de werking van filters: http://www.lenstip.com/113.4-article...d_summary.html

(Hier bengelt Tiffen helemaal onderaan terwijl B+W redelijk scoort )
                        Nikon NC-filters zijn trouwens nog een stuk duurder, maar ik vermoed dat die coating toch nog iets beter is
                        Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
                          Ik heb op alle objectieven een uv-filter.
                          De een is voor, de ander is tegen....
                          De vraag is bescherming tegen wat ? Rondvliegend glas ? Zandstormen ?
                          Goeie reclame techniek, thats' all.

Nerdi
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Met een UV of een Protectiefilter is de kans op flare of derglijke altijd groter.
                            Een dergelijk filter op een Digitaale camera heeft alleen nut als mogelijke bescherming zie http://www.youtube.com/watch?v=cT6wBQR7iqE

Comment

Conclusie: UV-filters zijn voor watjes
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
                              X