Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 70-200 onscherp

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma 70-200 onscherp

Hey,
    Ik heb een Sigma 70-200 APO DG HSM F2.8
    Is het normaal dat bijna al mijn fotos wat onscherp zijn of scheelt er iets aan mijn lens ?
    Ook op fotos heb ik soms een witte waas onderaan de foto.

Iemand enig idee ? Lens mss kapot ? of is ie over het algemeen niet haarscherp ?

Re: Sigma 70-200 onscherp

zoals je het omschrijft lijkt het een klassiek geval van front/backfocus

heb je een camera met liveview ? zoja neem dan eens een foto gebruik makende van de gewone autofocus, en daarna eentje waarop je zelf manueel scherpstelt gebruik makende van je live view (en inzoom op je beeld)
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

Comment

Witte waas zegt me niets, misschien flare?

Hier wel een voorbeeldje van mijn Sigma 70-200 APO DG HSM F2.8 net na calibratie...

Deze is volopen genomen en op de volle 200mm (niet het sterkste punt van de lens) en toch, voor mij prima acceptabele scherpte...

Geen crop, geen nabewerking...recht uit het doosje...

Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beatbrother Bekijk bericht
        Hey,
        Ik heb een Sigma 70-200 APO DG HSM F2.8
        Is het normaal dat bijna al mijn fotos wat onscherp zijn of scheelt er iets aan mijn lens ?

Iemand enig idee ? Lens mss kapot ? of is ie over het algemeen niet haarscherp ?
        Is er misschien sprake van schimmel of andere ongerechtigheden aan de binnenzijde van jouw objectief? Dit zou je snel moeten kunnen zien door tegen een lichte achtergrond door het objectief heen te kijken.

Comment

foutje
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Sorry dat ik even een plaatje op jouw topic zet maar ik weet anders niet hoe het te doen.
            dit hieronder is genomen met de Sigma 70-200 op 200 mm; f6.3; 1/640 sec.
            Is tot ongeveer 1/3 gecropt.
            Zo zou hij moeten zijn.

Ligt dus niet aan de 70-200 in het algemeen maar kan natuurlijk een exemplarisch probleem zijn.

Groeten, Bert
            Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
            www.bertofotografie.be

Comment

Thanks voor de suggesties.
              Ik ga het straks thuis eens bekijken en m eventueel binnendoen.
              Het is wel kl*te, want ik heb de lens occassie gekocht via een gekende fotozaak en ze zeiden dat m in orde was en dat m gebruikt was door een fotograaf die me gebruikte voor concertfotografie.
              Moest het nu dat probleem zijn met front & backfocus.
              Is dat iets wat te maken is ? of is ie gewoon klaar voor in de vuilbak dan ?

Comment

Kon niet reageren op je pm...dus even zo :P

Je hebt óf front óf backfocus...dit hoeft niet altijd aan de lens te liggen, bij mij lag het aan de camera (5mm backfocus, getest door Sigma)...zij hebben nu de lens aangepast op de camera...aangezien het voor mijn andere lenzen geen problemen oplevert (kortere brandpuntafstand en de ander minder lichtsterk)...

Nu lees ik dat je een eerste type 70-200 hebt...deze zijn niet allemaal te calibreren...de eerste series daarvan niet...dat zal Sigma je dus kunnen vertellen...

Het kan ook een combi van camera en lens zijn...beiden net binnen de marges...maar samen erover...

Post anders eens een foto met waar je op doelt?
                Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Als al een proefje wil tonen, dan eens een meetlat fotograferen met volledig open diafragma op bv 70mm - 135mm - 200mm.
                  Gebruik statief en draadontspanner of vertraagd ontspannen(2sec).
                  Je plaatst een meetlat onder een hoek van 45° tov je camera en stelt in de midden scherp met de centrale AF sensor.
                  bv op het streepje van 20cm.
                  Back focus: de echte scherpte zit enkele milimeter tot centimeter achter het streepje van 20cm
                  front focus: de echte scherpte zit enkele milimeter tot centimeter voor het streepje van de 20cm.
                  Stel ook eens manueel scherp en doe de oefening opnieuw.
                  Bekijk wel de opnamen in 100 of 200%.
                  Zie je het probleem, dan de handleiding van de camera gebruiken: mogelijks kun je voor enkele lenzen de focusafstand zelf aanpassen.

Ik heb een 70 - 200/2.8 EX Macro HSM.
                  Is iets minder scherp op vol diafragma maar vanaf 4.5 toch heeeel scherp.
                  Enkel op 200mm iets minder dan tussen 70 en 180mm. Maar dan nog heel scherp.

mvg

franky

Comment

zelf nog nooit een enkel probleempje gekend met de sigma 70-200 EX DG APO HSM II 2.8..(wat een lange naam zeg... pffff! )

Comment

Zijn de foto's vrij soft als je op f2,8 werkt?
                      Dat is niet echt abnormaal voor een Sigma 70-200 f2,8 (dat is zelfs zo bij de Canon 70-200 f2,8 L IS, maar die is op f2,8 toch wel wat beter dan de Sigma).
                      Op f4 zouden de foto's wel scherp moeten zijn, als de sluitertijd kort genoeg is natuurlijk (op hoge iso en een kleinere diafragma-opening dan f16 worden de foto's ook zichtbaar minder scherp).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

op f/2.8 issie idd wat soft, daarboven levert het dingetje lekker scherpe plaatjes..

de hsm vind ik soms wel wat zenuwachtig, en soms zit ie er gewoon net ff naast onder bepaalde omstandigheden....(maar goed, ik schiet bijna altijd met continue AF aan, dus dat is wellicht ook een van de oorzaken..)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door berto Bekijk bericht
                          op 200 mm; f6.3; 1/640 sec.

Zo zou hij moeten zijn.
                          Met f/6.3 mag je dat inderdaad wel verwachten... maar met f/2.8 is het met die lens een heel ander verhaal vind ik, zeker op korte afstand van het onderwerp.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Moest het nu dat probleem zijn met front & backfocus.
                            Is dat iets wat te maken is ? of is ie gewoon klaar voor in de vuilbak dan ?
                            Gewoon even testen, zoals Franky hierboven al zei: foto's met f/2.8 onder een hoek van 45° maken, bv. van een grasveld, of een oprit met kiezel. Of foto's van een reeks batterijen of dobbelstenen op gelijke afstanden na elkaar geplaatst.
                            Het punt waarop je scherp stelt, moet op je foto ook scherp zijn. Als het perfect scherpe punt voor of achter de plaats ligt waarop je scherp stelde, is er iets mis met de lens.
                            Gewoon je lens (evt. samen met body) laten nakijken.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Geen idee wat dat kan zijn...

Comment

Working...
                              X