Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 16-85 of Nikkor 18-200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor 16-85 of Nikkor 18-200

Even de situatie schetsen. Ik ben iemand die aan reisfotografie tijdens wandelvakanties doet. In juni trek ik zo door de zuidelijke Cotswolds in Engeland. Zal 90% van de tijd mijn camera in automatisch gebruiken en werk niet graag met flits. Extreem zoomen intesseert me niet en bloemetjes komen ook zelden voor de lens. Maar vooral natuur en sfeerbeelden, gezellige oude dorpjes, de wandelgroep, binnen in typisch engelse cafétjes, ...

Mijn voorkeur gaat naar de Nikon D5000 (wegens licht en compact met een goede lichtsterke sensor) in combinatie met een Nikkor 35mm f/1,8

Maar ik twijfel nog tussen 2 andere lenzen.
    - Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX
    - Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX

Wat denken jullie? zal ik plezier hebben aan die 2mm extra groothoek en de zoom niet echt missen of zal ik meer profijt halen uit de all-round zoom lens? Is er een zichtbaar scherpte/kwaliteitsverschil tussen deze 2 lenzen? Of dient de 16-85mm eigenlijk alleen maar om gebruikt te worden in combinatie met een andere zoomlens? Is er een beter alternatief?

Alvast bedankt :-)
    “Photography, as we all know, is not real at all. It is an illusion of reality with which we create our own private world.”
    Nikon D5000 + Nikkor 16-85mm

Re: Nikkor 16-85 of Nikkor 18-200

De 16-85 zal volstaan voor het grootste deel van je behoeften en zal m.i. een kwaliteitsvoordeel bieden. De 2mm groothoek zijn altijd een bonus.
    Later kan je daar nog altijd de 75-300 VR aan toevoegen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Thx Vantje,

ik had ook al gelezen dat de fotokwaliteit van de 16-85mm lens erg goed is en scherpte gaat bij mij voor op zoommogelijkheden. Ik vroeg me alleen af of die 2mm wel enig verschil zou maken in groothoek en hoeveel het zoomverschil nu in werkelijkheid is ...

Ik vermoed dat ik voor de 16-85mm ga kiezen en er wat mee ga spelen. Eventueel kan ik vlak voor mijn reis alsnog een telezoom bijkopen wanneer ik merk dat ik toch wat zoom te kort kom ... Als ik er nog budget voor vind :-)
      “Photography, as we all know, is not real at all. It is an illusion of reality with which we create our own private world.”

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bartek Bekijk bericht
        Ik vroeg me alleen af of die 2mm wel enig verschil zou maken in groothoek en hoeveel het zoomverschil nu in werkelijkheid is ...
        2mm is best veel aan de groothoek kant... en de kwaliteit van de 18-200mm is niet zo denderend... (heb ze gehad en daarom verkocht) ik zou ook voor de 16-85mm gaan
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Heb ervaring met beide lenzen. De 16-85mm heb ik nog niet verkocht, hoewel ik nu een d700 heb... Het is de ideale reislens: goed bereik en goede kwaliteit, prijs/kwaliteit zeker een aanrader.
          :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

Comment

Ook hier niets dan lof voor de 16 - 85. Zeer scherp. Alleen wat last van CA, maar dat valt vrij eenvoudig weg te werken.
            Die 2 millimeter aan de brede kant extra is inderdaad mooi meegenomen. 16 mm wordt meer en meer de nieuwe 'standaard breedhoek' voor DX, net zoals 24 mm het meer en meer wordt voor FF.
            Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
            Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
            GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bartek Bekijk bericht
              ....een Nikkor 35mm f/1,8
              Deze lens lijkt me weinig nut te hebben voor hetgene je er wil mee doen. Noch wat betreft lichtsterkte, noch wat betreft brandpuntsafstand.

L.
              http://lievendevlaminck.wordpress.com/

Comment

Hi,

de 35 1.8 is soms wel nuttig als je panoramafoto's wilt maken, omdat ze absoluut geen vervorming heeft.
                Maar inderdaad, de 16-85 die ik ook heb, is voor reizen best wel ideaal.
                Ikzelf neem dan ook nog de 50 1.4 en/of de 85 1.8 mee voor portretjes onderweg, omdat je de achtergrond er wat flouer mee kunt krijgen en ze ook 's nachts goed bruikbaar zijn.

Greetz,

JD
                Last edited by remorfer; 2 april 2010, 10:29.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door remorfer Bekijk bericht
                  de 35 1.8 is soms wel nuttig als je panoramafoto's wilt maken, omdat ze absoluut geen vervorming heeft.
                  Niet echt een argument, ik heb ze gemaakt met een Fish-Eye en rectaliniaire 15mm, resultaat: vrijwel gelijk.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven De Vlaminck Bekijk bericht
                    Deze lens lijkt me weinig nut te hebben voor hetgene je er wil mee doen. Noch wat betreft lichtsterkte, noch wat betreft brandpuntsafstand.

L.
                    Dit vind ik wel interessant en aan de reacties van anderen te lezen geven ze je geen ongelijk. Ik wil die lens hebben om binnen bij natuurlijk licht foto's te kunnen schieten. Dus de lichtsterkte van deze 35mm lens leek me een goede reden.

(En uiteraard zeggen ze me in de fotozaak dat ik daar een goede zaak mee doe maar zij willen natuurlijk verkopen.)

Kan de 16-85mm lens me dezelfde kwaliteit leveren binnen als de 35mm lens? Aan de specificaties te lezen met de 35mm toch veel meer aankunnen? Of zijn er betere alternatieven? Geld speelt niet zo veel rol voor me.

Mijn besluit voor de 16-85mm is ondertussen genomen, bedankt voor de (vrijwel unanieme) reacties.
                    Last edited by bartek; 3 april 2010, 17:15. Reden: taalvout

Comment

de 16-85 lens levert zeker dezelfde kwaliteit dan de 35 mm , heb beide lenzen hier liggen, natuurlijk is de 35 mm een pak lichtsterker he,maar als je met beide lenzen dezelfde instellingen hebt zie je geen verschil
                      maar qua lichtsterkte is de prime wel in het voordeel natuurlijk,als je binnen wil fotograferen
                      http://www.jvs-photography.be/

Comment

Voot jouw reis lijkt me een groothoek best wel interessant. Mijn keuze zou zijn: een sigma 10-20 en een standaard 18-55vr'tje of 18-105vr, of 18-200vr, allemaal afhankelijk van je budget.

Comment

waar zit het hem verschil van 16-85 en 18-105 buiten bereik?
                          maw : prijsverschil = 200€ .. verantwoord of niet?
                          Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

Comment

de 18-105 heb ik bij gelegenheid eens kunnen lenen ,mooi bereik maar kwalitatief een stuk minder dan de 16-85 en al helemaal in zijn uiterste bereik
                            de scherpte van die lens is niet slecht maar ook hier weer hetzelfde , kan niet tippen aan de 16-85,

enkel mijn ondervinding he!
                            http://www.jvs-photography.be/

Comment

Ik gebruik de 18-200 op mijn D90 en ben daar op reis erg content van. In goeie lichtomstandigheden is ze echt outstanding en uiteindelijk ook handig (geen gedoe met lenswissels - gesleur met lenzen enz.): recente resultaten zie je op www.nolfinarium.be : luxor: alles daar met de 18-200. Daarnaast heb ik de Nikkor 35 mm 1.8 waarmee ik hier in Brugge op stap ga maar ook voor gekke dingen: zie op mijn website : rude roots in de versteende nacht: was een concertje vorige donderdag en alle foto's zonder flash genomen... Daarnaast heb ik nog de Nikkor 60 mm micro: die staat er nu op tijdens de jacht op lentebloesems (zie 'spring is in the air').

groetjes

groetjes,
                              nolfinarium, Nikon D90 + glaswerk (Nikkor 18-200/35/60 macro/70-300 + Tokina 11-16)
                              fotosite: www.nolfinarium.be

Comment

Working...
                              X