Even de situatie schetsen. Ik ben iemand die aan reisfotografie tijdens wandelvakanties doet. In juni trek ik zo door de zuidelijke Cotswolds in Engeland. Zal 90% van de tijd mijn camera in automatisch gebruiken en werk niet graag met flits. Extreem zoomen intesseert me niet en bloemetjes komen ook zelden voor de lens. Maar vooral natuur en sfeerbeelden, gezellige oude dorpjes, de wandelgroep, binnen in typisch engelse cafétjes, ...
Mijn voorkeur gaat naar de Nikon D5000 (wegens licht en compact met een goede lichtsterke sensor) in combinatie met een Nikkor 35mm f/1,8
Maar ik twijfel nog tussen 2 andere lenzen.
- Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX
- Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX
Wat denken jullie? zal ik plezier hebben aan die 2mm extra groothoek en de zoom niet echt missen of zal ik meer profijt halen uit de all-round zoom lens? Is er een zichtbaar scherpte/kwaliteitsverschil tussen deze 2 lenzen? Of dient de 16-85mm eigenlijk alleen maar om gebruikt te worden in combinatie met een andere zoomlens? Is er een beter alternatief?
Alvast bedankt :-)
Mijn voorkeur gaat naar de Nikon D5000 (wegens licht en compact met een goede lichtsterke sensor) in combinatie met een Nikkor 35mm f/1,8
Maar ik twijfel nog tussen 2 andere lenzen.
- Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX
- Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX
Wat denken jullie? zal ik plezier hebben aan die 2mm extra groothoek en de zoom niet echt missen of zal ik meer profijt halen uit de all-round zoom lens? Is er een zichtbaar scherpte/kwaliteitsverschil tussen deze 2 lenzen? Of dient de 16-85mm eigenlijk alleen maar om gebruikt te worden in combinatie met een andere zoomlens? Is er een beter alternatief?
Alvast bedankt :-)
Comment