Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lensadvies sony alpha 850

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lensadvies sony alpha 850

Hallo,
    ik ga overstappen van een alpha 100 naar 850 body.
    Ik heb nu een Sony Carl Zeiss 16-80mm ƒ3.5-4.5 DT ZA zoom. Deze is als cropped lens dus niet geschikt voor mijn 850.
    Kan ik deze lens toch nog gebruiken op de 850 en wat zijn de nadelen bij gebruik?
    Is de nieuwe sony 28-75 f 2.8 een goede lens als tijdelijk en betaalbaar alternatief of toch kwalitatief minder?
    De zeiss 24-70 ligt nu nog wat boven mijn budget maar hoop ik binnen een jaartje te kunnen aanschaffen.
    Bedankt voor advies
    A picture says more than a thousand words

Re: lensadvies sony alpha 850

Je can de CZ 16-80 nog blijven gebruiken, maar de A850 gaat dan automatisch over naar cropped modus, maw de A850 heeft dan met die lens nog 11MP's. (eigenlijk "win" je dus nog 1 MP tov je A100 )

Nadeel is dus dat je niet de volledige resolutie gebruikt + dat je zoeker donkere hoeken (zeg maar een zwarte kring) in de zoeker geeft. In tegenstelling tot bij nikon wordt het "niet benut deel" niet verdonkerd, maar blijft de zoeker zoals ze is. Er zijn wel lijntjes aangegeven wat je "crop gebied" is. Zie hier voor het "effect" van een crop lens op een Full Format body: http://www.dpreview.com/lensreviews/..._n15/page3.asp (kijk onder FX (full frame) coverage)

De Sony 28-75 is quasi dezelfde lens als de Tamron 28-75 = Minolta 28-75.
    Als je nieuw en goedkoop wil, koop je best de Tamron (bv: http://www.fotokonijnenberg.be/produ...r_di_sony.html ) kost dus 350 euro inclusief verzending.
    De Minolta 28-75 vind je enkel 2de hands voor zo'n 250 euro ongeveer. (beter QC)
    De Sony 28-75 is beetje buitenbeentje...optisch eigenlijk dezelfde lens met een paar verschillen: de minimale scherpstelafstand is 5cm groter (dus marginaal in je nadeel), en heeft een zogenoemde "SAM" motor. Verwar dit niet met de geruisloze SSM motoren van Sony, SSM is in zekere zin superieur MAAR...

Heb onlangs die 28-75 SAM getest en moet toegeven, was zeer aangenaam verrast! (gespeeld op de A850 trouwens). De AF is SNEL en STIL (verrassing!)! (niet SSM stil, maar duidelijk stiller dan de klassieke lenzen).

De Sony 28-75 kan je kopen bij cameranu.nl voor 650 euro (+6.5 euro verzending) -> winkel = aanrader

Dus mechanisch (en ook wegens betere quality control) kan je best kiezen voor de Sony, als je dezelfde lens optisch wil, kan je beter kiezen voor de Tamron...(het scheelt je bijna de helft in prijs)

Mocht je een filter willen kopen voor dergelijke lens, kijk dan naar de Hoya HD (of pro-1) reeks, of de B+W MRC filters!

Mocht de Sony 500euro kosten, dan vond ik de meerprijs ergens wel gerechtvaardigd...

ps: een ander (doch in mijn ogen "zwakker") alternatief is de Sigma 24-70 F2.8 HSM -> beter bereik, 700euro, optisch wat zwak op F2.8...
    Last edited by Portmixus; 29 maart 2010, 11:32.

Comment

Ja, de 28-75 (kan je die niet als kitlens krijgen voor de A850 ? Ja toch ? Staat toch zo op de website van Sony als ik het goed heb...) is een mooie, relatief goedkope vervanger voor de Sony Carl Zeiss 24-70. Op full-frame is hij breed genoeg, op APS-C helaas niet, anders zou ik 'm kopen in plaats van de 24-70 van Carl Zeiss.

Spijtig dat er nog niet veel reviews over bestaan - ik denk alleen bij Kurtmunger een paar vergelijkingen en een algemene review.
      Last edited by JorisVdB; 6 april 2010, 16:28.
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Je zou ook de nieuwe Sigma 24-70 HSM kunnen overwegen natuurlijk...
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Working...
        X