Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

OS(IS) beter afzetten als je een vaste hand hebt??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• OS(IS) beter afzetten als je een vaste hand hebt??

't Is maar een bedenking hoor, maar zou ze kunnen waarheid zijn?
    Ik heb namelijk al meermaals ondervonden dat, als ik close-up's maak van bvb. bloemen, dat ik dan soms scherpere foto's heb als ik de OS afzet, dan dat ik ze aanzet.
    De lens die ik dan gebruik, is een Sigma 80-400.
    met de stabilisatie aan krijg ik dikwijls "wollige" randen, die ik erzonder niet heb...
    vreemd hé

Re: OS(IS) beter afzetten als je een vaste hand hebt??

Je hebt waarschijnlijk een ingebouwd statief.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

OS is bij close-ups sowieso altijd minder effectief, dus ik kan het me zeker voorstellen dat je ervaring klopt.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Op de Sigma MACRO lenzen (zoals de 150 mm 2.8) staat geen OS.
        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
        www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
          Op de Sigma MACRO lenzen (zoals de 150 mm 2.8) staat geen OS.
          Maar andere merken hebben wel vergelijkbare systemen op macro objectieven.
          Canon zou met de nieuwe 100mm IS macro een systeem hebben ontwikkeld dat ook dichtbij werkt. Nikon geeft over de 105mm VR lens aan dat het effect dichtbij gering is.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

2 delig antwoord:
            Ja als het een oude IS/VR/OS is maar dan bedoel ik wel echt de allereerste vorm.
            Maar de lenzen die nu os hebben zijn zo goed dat je geen verschil gaat zien.

Comment

Ja.... was mss. een wat korte reactie. Ik denk dat Sigma dat OS voor die MAcro's (dat iets aparts is) niet zo onder de knie heeft als Canon en Nikon (die 100 IS van Canon is ook geen oude lens overigens). Zonder OS werkt het ook (vaste hand / statief en sluitertijd in de gaten houden), en de Sigma 150 en 180 zijn beregoede Macrolenzen. Ik heb nu net een 70-200 2.8 IS, en ik zou eens moeten proberen wat dat geeft om "Macro" te halen. Close up dus, want echte macro lukt toch niet. Daarom ook dat mijn 150 mm zeker de deur niet uit gaat: twee vechtende bosmieren gaat echt niet lukken met de 70-200 vanop 1m20, wel met de veel goedkopere stekescherpe Sigma.
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                Ja.... was mss. een wat korte reactie. Ik denk dat Sigma dat OS voor die MAcro's (dat iets aparts is) niet zo onder de knie heeft als Canon en Nikon (die 100 IS van Canon is ook geen oude lens overigens). Zonder OS werkt het ook (vaste hand / statief en sluitertijd in de gaten houden), en de Sigma 150 en 180 zijn beregoede Macrolenzen. Ik heb nu net een 70-200 2.8 IS, en ik zou eens moeten proberen wat dat geeft om "Macro" te halen. Close up dus, want echte macro lukt toch niet. Daarom ook dat mijn 150 mm zeker de deur niet uit gaat: twee vechtende bosmieren gaat echt niet lukken met de 70-200 vanop 1m20, wel met de veel goedkopere stekescherpe Sigma.
                Het gaat mij om CLOSE-UP's hoor, geen Macro's

Comment

Working...
                X