Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro lens canon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macro lens canon

Ik ben van plan in't kort een macro lens aan te schaffen maar twijfel tussen de Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM en de Canon EF 100mm f/2,8L Macro IS USM
    Ga ik de IS veel gebruiken mss bij vlinders anders??? Ik denk het meest vanop statief, heb geen macro ervaring daarom vraag ik jullie mening .En is deze zoveel optisch dan zoveel beter?
    Graag hoor ik jullie meningen...
    alvast bedankt
    grtz
    http://www.pbase.com/doxkes
    Nog in opbouw

Re: macro lens canon

Ik heb de Nikkor 105 2.8 VR en ik zou het niet zonder willen. Ten eerste voor gebruik als korte tele en ook bij macro's vlak bij de grond, lager als mijn statief kan, dus moet het dan uit de hand.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doxke Bekijk bericht
      Ga ik de IS veel gebruiken mss bij vlinders anders??? Ik denk het meest vanop statief, heb geen macro ervaring daarom vraag ik jullie mening .En is deze zoveel optisch dan zoveel beter?
      Geen IS van op statief, een aantallenze van de laatste generatie qschakelt dan IS uit (de 100 zal daar wel bij zijn). Dan is de 'gewone' 100 macro voor jou al voldoende.

Nog straffer, in macro zal je meestal MF ipv AF gebruiken.

Comment

Canon lenzen zijn best goed, maar zeker in macro zijn er even goede alternatieven. Misschien de moeite om ze eens te proberen... scheelt een stuk in je budget.
        (ik gebruik de 150mm macro van Sigma)
        It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

Ik heb mijn niet IS ingeruild voor de nieuwere IS versie.

Optisch gaan die twee elkaar niet veel ontlopen, met een klein voordeel voor de IS-versie.
          (kan zijn dat dit wishful thinking is ze is toch een paar honderd euro duurder)

Nu is deze IS-versie ook een L-lens, hetgeen zich toch wel vertaalt in een betere bouwkwaliteit en een stof/waterdichtheid en dit kan soms wel belangrijk zijn als je tussen de natte struiken zit

IS gebruik ik weinig voor macro, maar bij gelegenheid heb ik toch al wel een aantal geslaagde macro-fotos gemaakt dankzij de IS, maar als je deze lens ook voor andere doeleinden gebruikt, zoals bvb portretten, zal de IS zeker zijn nut bewijzen.

Ik ben nog steeds verbaasd hoe scherp deze lens is, veel scherper als een goede zoom.

Je gaat hier zeker geen spijt van krijgen
          Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

Comment

Ik heb de 100mm VR (Nikon). Dit is de enige lens die bij mij VR hoeft.
            Een lange tele moet van mij geen VR hebben maar mijn macro wel.
            Je zal zien dat een statief niet zo handig is bij vlinders en of libellen.
            Samen met een (ring) invulflits heb je meer bewegingsvrijheid en dan is die VR zalig

Johan

Comment

Ik heb ook mijn 100mm macro verruild voor de nieuwe 100L macro. Ik schiet vrijwel al m'n macro's uit de hand en kan dus alle stabilisatiehulp gebruiken die ik kan krijgen. Hoe goed de hybrid macro écht werkt bij 1:1 shots weet ik eerlijk gezegd nog niet, nog geen echte ervaring mee. Toch ben ik sowieso al blij met mijn switch. De bouw van de L is toch nog net even beter (vooral de focusring vind ik beter) en IS is in ieder geval zeer bruikbaar bij gebruik als korte telelens
              www.indetailfotografie.nl

Comment

Ik heb mij (eveneens als beginnend macrofotograaf) de canon 100mm USM IS gekocht en ben er héél tevreden over. Voor die kleine meerprijs kan je de IS immers niet weg laten. Wanneer je ze inderdaad als portretlens gaat gebruiken is de IS wél goed bruikbaar, en je kan hem altijd naar wens aan- en uitschakelen.
                De begrenzer in 3 standen voor de autofocus voorkomt het langdurig "hunting" naar scherpte, en je kan altijd manueel bijstellen ZONDER de AF uit te hoeven schakelen.
                De lens is een L-reeks lens wat garant staat voor een duidelijk betere afwerking, beter bestand tegen weersinvloeden en spatvocht (niet onbelangrijk toch wanneer je gaat liggen in, onder, tussen of op struiken en ander plantsoen) en bovenal de lens is zowel geschikt voor cropfactor- én FF camera's!! Als in de (nabije) toekomst FF's wat betaalbaarder en bijgevolg toegankelijker worden voor iedereen dan ben je reeds in bezit van een geschikte toplens!!

Comment

Hallo Wim,

Over de IS versie kan ik niet oordelen, maar ik gebruik de Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM.
                  Ik vind dit een prachtig objectief dat goede resultaten geeft.
                  Ik gebruik deze dan ook hoofdzakelijk op statief.

Maar als het gaat om vlinders en dergelijke te fotograferen, dan zou ik gaan voor een lens die je iets meer ruimte en een grotere werkafstand geeft zoals de Sigma 180mm F3.5 EX DG Macro 1:1 Canon.
                  Deze laatste ga ik mij trouwens eerdaags aanschaffen.

Zodra ik de Sigma heb, kan je, indien je dit wil, mijn Canon even uitproberen.
                  Ik breng ze dan wel even mee.
                  Laat me iets weten, eventueel via PM!

Danny
                  SeALbe

Comment

Working...
                  X