Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leica Noctilux - m 50mm F1.0

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Leica Noctilux - m 50mm F1.0

Hallo,

ik ben nieuw op dit forum, maar niet nieuw in de fotografie.
    Kunnen jullie me zeggen wat de gangbare marktprijs (tweedehands) is voor een Leica Noctilux-M 50mm met F1, dus 'oude' noctilux (ivm de nieuwere f0.95 versie). In goede staat welliswaar.

Zijn er trouwens grote prijs/kwaliteitsverschillen tussen de verschillende versies, want dit objectief gaat ook al ee tijdje mee dus veel verschillende modellen.
    + Waar moet je naar kijken bij het aanschaffen, want Leica's kunnen behoorlijk stroef draaien zeker?

alvast bedankt voor jullie reactie!

Inc.

Re: Leica Noctilux - m 50mm F1.0

voor wat het waard is...

op e-bay staat er wel es eentje, maar je kunt er van uit gaan, dat ook een gebruikte noctilux een zeer stevig prijskaartje zal hebben..

op leica-fora zul je wellicht meer gebruikers-ervaringen tegenkomen..het leica user forum bv.

stroeve leica/lenzen begrijp ik niet helemaal.. heb zelf enkele leica-lenzen, en die zijn nietstroef, maar draaien als een klokje.. als ze al stroef zijn, dan ligt het wellicht aan het feit, dat ze lang niet gebruikt zijn, of splinternieuw.. het zijn MF lenzen, en naarmate je ze meer gebruikt, des te 'losser' ze worden..

mijn leica-spul had meer dan 30 jaar op de plank gelegen, zonder gebruikt te zijn geweest (van een verzamelaar) en na 1 weekje kwam de boel lekker los.. alles draait lekker 'smeuiig, en dit soort lensjes zijn een genot om mee te werken..icm en heldere zoeker met microprisma's en de precieze scherpstelling is alles zowat spot-on, en retescherp te noemen..
    en noctilux is wellicht wat groot voor op een M-series, en je zit wel lekker te kijken tegen je eigen lens.. lijkt me moeilijk fotograferen zo..

eigenlijk is het meer een gadget, die noctilux, en het is ontzettend moeilijk om met zo'n ding te werken..mooi voor de 'heb' maar er zijn goedkopere en makkelijker te hanteren lenzen voor leica te koop..

groeten, Alex.
    Last edited by Sjinouck; 21 maart 2010, 21:48.

Comment

Owkido, alvast bedankt voor de nuttige info.
      Ik kijk nog even verder en hou ook m'n ogen open voor een betaalbaar alternatief.

groeten,

Inc

PS: Mocht er iemand een snelle lens op overschot hebben die ik op m'n micro 4/3 toestel kan zetten dmv adapter, graag een berichtje

Comment

als ik het goed begrijp, wil je leica lenzen zoeken voor op een micro 4/3 camera?

groeten, Alex!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
          als ik het goed begrijp, wil je leica lenzen zoeken voor op een micro 4/3 camera?

groeten, Alex!
          ik denk eerder dat lichtsterkte belangrijker is
          deze hier bijvoorbeeld
          5DmkIII en wat glas

Comment

Hallo,

inderdaad, zoals Matthias zegt, ben ik eerder op zoek naar de 'snelste' lens om te kunnen spelen met die bokeh en toch maar niet die flits te moeten gebruiken.
            Een noctilux zou mooi geweest zijn, maar jammer genoeg lukt dit financieel niet, daarom ben ik op zoek naar een waardig alternatief.
            Een cosina voigtlander nokton50mm f1.1, die olympus 55mmf1.2 ...

iemand tips als het aankomt met zulke lenzen?
            Cijfertjes zijn leuk, maar zijn de resultaten mt volledig open diafragma acceptabel? Of verlies je enorm veel scherpte, contrast ... ?

alvast bedankt,

Inc.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Inc Bekijk bericht
              Hallo,

inderdaad, zoals Matthias zegt, ben ik eerder op zoek naar de 'snelste' lens om te kunnen spelen met die bokeh en toch maar niet die flits te moeten gebruiken.
              Een noctilux zou mooi geweest zijn, maar jammer genoeg lukt dit financieel niet, daarom ben ik op zoek naar een waardig alternatief.

Cijfertjes zijn leuk, maar zijn de resultaten mt volledig open diafragma acceptabel? Of verlies je enorm veel scherpte, contrast ... ?

alvast bedankt,

Inc.
              ik denk dat je daar meer succes mee gaat hebben via google dan hier op het forum
              5DmkIII en wat glas

Comment

De resultaten van de Leica noctilux zijn zeer goed (nieuwere versie) maar op welk toestel wil je het gebruiken? De lens past natuurlijk niet op elk toestel.
                De voigtlander nokton is niet zo scherp in de hoeken als de leica. Als je voor SLR een goeie zoekt dan moet je naar de Canon 50mm f/1.2, maar ik waarschuw je al, veel succes met de zoektocht

Groeten
                Mipstoo

Comment

Ik dacht dat er ook adapters zijn voor Canon FD lenzen naar micro 4/3, die hebben enkele heel goede 1.2 lenzen gehad, 55 en 50 mm.
                  Eigenlijk kunnen bijna alle lenzen van spiegelreflexcamera's in principe op micro 4/3 gezet worden met een mechanische adapter, vermits de afstand "achterste lenselement - sensor" veel kleiner is bij de eigen micro 4/3 lenzen en je dus enkel meer afstand moet creëren.

Ik heb zelf sinds kort een Minolta MC Rokkor 58 1.2 waar ik heel tevreden over ben en die me slechts 161 euro heeft gekost. Ik heb die lens wel moeten converteren naar EF mount, maar mss bestaan er wel adapters van Minolta MD - 4/3.

Ze is op 1.2 wel wat minder scherp en heeft wat lager contrast, maar het detail blijft indrukwekkend, tot in de uiterste hoeken van mijn cropsensor. Perfect in orde te krijgen in nabewerking, of zo te laten voor iets dromeriger beeld
                  Vanaf 2.8 is ze van hoek tot hoek zo scherp en met zo'n goed contrast en echte kleuren dat je de foto's eigenlijk amper nog kunt verbeteren in PS (en ik hou wel van scherpte en stevig contrast)

Ik kan een paar voorbeeldjes laten zien, maar wel in lage facebook-kwaliteit:

Deze is ook op f/1.2, maar wat bewerkt en op grote afstand en sterk verkleind beeld merk je niet veel van dat grote diafragma, hier een 100% cropje uit het dat beeld (in verre van ideale omstandigheden om op zo'n diafragma te werken)

En nog een (niet bewerkt) voorbeeldje van de flare resistance van deze oude lens (op 2.8 of 4 denk ik) met de zon midden in beeld
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Inc Bekijk bericht
                    Hallo,

alvast bedankt,

Inc.
                    was even in de war gebracht door de noctilux, en de vraag omtrent leica-objectieven, maar het is me inmiddels helder geworden..

ultra/lichtsterke lenzen dus..

wellicht op e-bay, dat er eea te vinden is..?

groeten, Alex!

Comment

bedankt voor de reacties!

Ik ben al even aan het zoeken naar een snelle lens (dwz f1.4 of beter).
                      Maar de prijzen zijn zodanig hoog dat het belachelijk wordt. Van een noctilux kan ik dit gerust begrijpen, maar de compatibiliteit van de micro 4/3 toestellen met praktisch eender welke lens heeft voor 'n ware stormloop gezorgd.

Nuja, ik ben in 't bezit van een olympus e-p1 me dubbele lens kit, maar heb ook nog 'n heleboel OM spullen liggen, dus begin ik eerst met het aanschaffen van een OM - Micro 4/3 adapter, kan ik die 50mmf1.8 al een digitaal bewonderen ;-)

groeten,

Inc.

Comment

Het is anders de moment om een koopje te doen !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Karreaux Bekijk bericht
                          Het is anders de moment om een koopje te doen !

http://www.l-camera-forum.com/leica-..._50mm_F10.html
                          mooie prijs! ben wel benieuwd, wat een FF lens op een micro 4/3 gaat doen, zeker op F/1..

ik verwacht flinterdunne DOF, en scherpstellen zal niet eenvoudig worden.. focuspunt zal enorm gevoelig liggen, en 1mm beweging zal ervoor zorgen dat het focuspunt OF voor, dan wel ACHTER hetgeen zal liggen, wat je in focus wilde hebben..

lijkt me wel hartstikke interessant om zo'n combi es uit te kunnen proberen...

Comment

volg ook de occasies op www.summilux.net:

Comment

Comment

Working...
                              X