Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EF lens op crop body

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• EF lens op crop body

Wat ik me nu net afvraag: in de EXIF van een foto staat normaal de brandpuntsafstand vermeld waarmee de foto genomen werd.

Wordt bij een EF lens op een crop body de brandpuntsafstand automatisch maal de cropfactor gedaan of niet? Dus als je op 50mm fotografeert, wat komt in de EXIF?
    50mm of 80mm?

Re: EF lens op crop body

Hangt af met wat je de gegevens opvraagd, ik heb al gezien dat ze de brandpunt afstand van de lens geven en heb er al gezien waar ze de gecorigeerde afstand geven. Misschien ook afhangkelijk van welk programma je gebruikt om ze te converteren naar jpg.
    Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
    Nu nog de kennis en het vakmanschap

Comment

Standaard geven ze gewoon het gebruikte brandpuntsafstand aan zonder rekening te houden met een cropfactor. Da's logisch ook want ondanks de cropfactor blijft het feitelijke brandpuntsafstand van een objectief natuurlijk hetzelfde alleen is je beelduitsnede anders dan op een FF camera, of op een middenformaat of welk ander formaat dan ook...

Ik weet wel dat je ExposurePlot rekening kunt laten houden met een eventuele cropfactor.
      www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alca Bekijk bericht
        Hangt af met wat je de gegevens opvraagT, ik heb al gezien dat ze en heb er al gezien waar ze de gecorigeerde afstand geven. .
        Heb ik nog nimer gezien.

Comment

Een goed programma geeft ze gewoon beide weer.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
          X