Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leica Noctilux - m 50mm F1.0

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Leica Noctilux - m 50mm F1.0

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
    mooie prijs! ben wel benieuwd, wat een FF lens op een micro 4/3 gaat doen, zeker op F/1..

ik verwacht flinterdunne DOF, en scherpstellen zal niet eenvoudig worden.. focuspunt zal enorm gevoelig liggen, en 1mm beweging zal ervoor zorgen dat het focuspunt OF voor, dan wel ACHTER hetgeen zal liggen, wat je in focus wilde hebben..

lijkt me wel hartstikke interessant om zo'n combi es uit te kunnen proberen...
    Een kleinbeeldformaat lens zal op een micro 4/3 camera precies doen wat voor de hand ligt.

Flinterdunne DOF? Ja.. dat is logisch!, maar minder dramatisch dan je denkt vanwege de grotere scherptediepte bij een micro 4/3 systeem.
    Scherpstellen valt best mee.. de sensor ontvangt namelijk een flinke bak licht.
    Focuspunt ligt niet gevoeliger dan anders.
    1 mm beweging zal absoluut geen zichtbare invloed hebben, zelfs niet bij de kortste scherpstelafstand.. je praat dan over een verschil van tienden van millimeters en bij grotere scherpstelafstanden van honderdsten tot duizendsten van millimeters.

Comment

Re: Leica Noctilux - m 50mm F1.0

geen vergelijk eigenlijk, daar dit niet met een 50mm getrokken is, maar met een 70-210 telezoom.. op f/4

fotografisch stelt het natuurlijk gen ene ruk voor, maar het blijft wel leuk..

beperkte dof,wat vreemd bokeh, wat CA, (het ouwe beessie kan er ook niets aan doen), maar wel dikke fun!

doe ook wel es wat op 50mm, maar dan volledig analoog.. wordt weer es eea uitproberen, daar ik nogal kan kicken op dit soort experimentjes..

interessant topic!! heb me er op geabonneerd, en zie uit naar de 1e resultaten van TS!! ben benieuwd wat de uiteindelijke lens geworden is, en vooral wat de resultaten zijn!!

groeten, alex!

edit:

toch nog eentje gevonden..

beperkte DOF met summicron-r 50mm op F/2....sorry voor de vlekjes en stofjes, deze had ik zelf nog ingescand met een crappy canoscan flutscannertje.. bokehtje van de summicron vind ik zelf wel lekker!! lekker uitgesmeerd.. jahoeh! (and no f.ckin flash!) met leica heb ik sowieso nog nooit behoefte aan een flash gehad, sterker nog, ik heb er geeneens een flash voor....!)

Last edited by Sjinouck; 27 maart 2010, 04:31.

Comment

Working...
      X