Ik heb me onlangs een smc pentax -da tele 50-200mm. aangeschaft voor mijn Pentax k100d super, maar ik heb nogal wat problemen met autom. scherpstellen, vooral bij minder licht. Zou het kunnen liggen aan de manier van scherpstellen, ik heb de keuze op mijn toestel tussen 3 manieren; Auto,-Selecteren of -Midden. Wanneer wat het beste is staat niet zo duidelijk in de gebruiksaanwijzing, en al zeker niet voor tele- lenzen. Weet iemand daar meer over????
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Pentax tele 50-200
Collapse
X
-
-
-
Re: Pentax tele 50-200
Probleem is niet dat het een tele-objectief betreft, maar eerder omdat het een objectief betreft dat relatief duister is. Zeker aan 200mm is je opening maar f/5.6, wat in principe de kleinste opening is waar het Pentax AF mee wordt verondersteld te kunnen werken. Zeker in duistere omstandigheden merk je dat f/5.6 op de grens zit.
Je kan inderdaad AF performantie ietwat beïnvloeden door je keuze van scherpstelmodus, maar ook daar moet je geen mirakels verwachten. Het beste scherpstelpunt is in principe het centrale punt, dus als je Midden kiest zal je iets meer kans op succes hebben. Wel moet je dan je scherpstelling vasthouden, herkaderen en dan pas afdrukken, wat niet in alle omstandigheden een makkelijke werkwijze is... Belangrijk detail mocht je tot nu de Auto modus gewoon zijn.
hth, WimLife's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)
-
In duistere omstamdigheden en 5.6 best een AFZ flister op en het hulpinstellicht gebruiken( rode lamp in die flits).
Ik doe dat met de flits 540 AFZ op een K20.
Zoals hierboven aangehaald is de centrale sensor wat gevoeliger.
mvg
Franky
Comment
-
Of zou ook bv.handmatig scherpstellen een goed alternatief zijn? , deden we vroeger toch altijd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door willytje65 Bekijk berichtOf zou ook bv.handmatig scherpstellen een goed alternatief zijn? , deden we vroeger toch altijd.
Allez, 't hangt een beetje van je zicht af, maar 't is inderdaad doenbaar.
WimLife's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)
Comment
Comment