Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

echte beginnersvraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• echte beginnersvraag

Ik heb een nikon d90 met een 18-105lens.
    Nu ben ik aan het uitkijken om een groothoeklens en telelens aan te schaffen. Echter ik begrijp iets niet volledig...

De breedhoeklens die ik wil aanschaffen is een nikkor 10-24.
    Mijn huidige lens gaat dus van 18° to 105° dus in feite zit ik toch ook al met een breedhoeklens...of mis ik iets. Maw 24°ligt toch ook in het bereik van mijn lens (18-105).

Waar ligt het verschil met zo een dure breedhoeklens zoals een 10-24 van nikkor dan?

Re: echte beginnersvraag

met je 18-105 mm moet je rekenen houden met een cropfactor van 1.5 op je d90 aangezien het een dx camera is.dit wil dus zeggen dat je eigenlijk met een 27-157.5 mm zit.
    dus die 10-24 is dan eigenlijk een 15-36 mm.die 24mm(36mm op je d90) zit dan idd al in je bereik van je 18-105(27-157.5mm op je d90) maar dit is dan gewoon extra zoom.wat eerder belangrijk is,is die 10mm(15mm op je d90) en dat is een serieus verschil buiten 18mm(27mm op je d90).

ik hoop dat je dit wat snapt.

grtz tim
    “The Earth is Art, The Photographer is only a Witness ”

Comment

Je gaat van WA lens naar UWA lens((Ultra) Wide Angle) er gaat een wereld van verschil voor je open met zo'n UWA, maar het heeft wat oefening nodig om zo'n lens. Kijk ook eens naar een Sigma 10-20 35-5.6 stuk goedkoper een ook goede kwaliteit. Ik was er altijd zeer tevreden over tot de D700 verscheen. Ook een cursus camera rechthouden is zeer aanbevolen bij zo'n lens.
      Voorbeeldjes van de beeldhoek(Sigma 15-30 op een D700)

Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt voor de antwoorden. Blijkbaar is er dan een zeer groot verschil tussen 10mm(15mm) en mijn 18mm(27mm).
        Ik had wel een vermoeden dat er een verschil ging zijn maar niet dat dat kleine verschil zoveel verschil kan uitmaken.

En dan nog zoiets een macrolens van 60mm f2.8. Hoe komt het dan dat dat ook een lens is die speciaal ontworpen is voor macrofotografie. 60mm kan ik toch zonder probleem nemen met mijn 18-105...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sparkling Bekijk bericht
          Ik heb een nikon d90 met een 18-105lens.
          Nu ben ik aan het uitkijken om een groothoeklens en telelens aan te schaffen. Echter ik begrijp iets niet volledig...
          Als ik je inleiding lees, raad ik aan om niet honderden euro's op te doen en met je lens te leren werken. 18-105 is heel veelzijdig. Extreme-breedhoek is nog niet aan de orde.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sparkling Bekijk bericht

En dan nog zoiets een macrolens van 60mm f2.8. Hoe komt het dan dat dat ook een lens is die speciaal ontworpen is voor macrofotografie. 60mm kan ik toch zonder probleem nemen met mijn 18-105...
            Even een paar misverstandjes ophelderen:
            Bij een macrolens is niet zozeer de brandpuntsafstand van belang , als wel de kortste scherpstelafstand.

Die 60mm macrolens kan veel dichterbij nog scherpstellen dan die 18-105 en haalt daarmee een grotere afbeeldingsmaatstaf dan de 18-105.

Afbeeldingsmaatstaf: hoe groot wordt iets afgebeeld op de beeldsensor.
            Wordt een voorwerp even groot afgebeeld op de sensor als het werkelijk is, dan is de maatstaf 1:1
            Wordt het half zo groot, dan is de maatstaf 1: 2

Comment

18mm is ook niet gelijk aan 18° hoor dat is niet juist het is zelfs omgekeerd hoe minder mm hoe meer je kan zien dus hoe groter je hoek (maar dat heeft niks met die 18-105mm te maken).
              En je zit dan ook nog met je cropfactor dus je 18mm word 27mm op de D90 dus als je een 24mm wilt moet je een lens hebben van 16mm.
              Je moet dus als je geen fullframe sensor hebt (zoals de D700/D3/D3x/D3s)moet je je lens altijd vergroten met 1.5 om de echt waarde te weten.

Comment

Zo te horen ben je echt aan je eerste toestel bezig.
                Ik raad je aan om eerst je toestel met je 18-105 te leren kennen. Gebruik hem met je handleiding erbij, of kijk eerst eens naar een cursus basisfotografie, welke hier op internet makkelijk te vinden zijn.
                Als je alle basisbegrippen kent, zoals diafragma, sluitertijden, sensorgevoeligheid (ISO) spotmeting, matrixmeting, .... leer je je toestel ten volle gebruiken. Loop je dan tegen enkele beperkingen aan, zoals wat meer breedhoek gewenst, kan je eens uitkijken naar een bijkomende lens. Je 18-105 lens is een kitlens, maar deze is meer dan behoorlijk en zeker niet de minste om mee te leren werken. Ik gebruik hem zelf nog dagelijks en staat er bijna altijd op.
                Dus goeie raad: Leer eerst je toestel met je huidige lens onder de knie te krijgen.

PS een goeie breedhoek: Tokina 11-16 mm f2.8....zou een droom van een lenske zijn

Grtz
                Piet
                Piet Cosaert
                http://kepsfotografie.wordpress.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keps Bekijk bericht
                  Zo te horen ben je echt aan je eerste toestel bezig.
                  Ik raad je aan om eerst je toestel met je 18-105 te leren kennen. Gebruik hem met je handleiding erbij, of kijk eerst eens naar een cursus basisfotografie.
                  Dus goeie raad: Leer eerst je toestel met je huidige lens onder de knie te krijgen.
                  helemaal met Piet eens.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                    18mm is ook niet gelijk aan 18° hoor dat is niet juist het is zelfs omgekeerd hoe minder mm hoe meer je kan zien dus hoe groter je hoek (maar dat heeft niks met die 18-105mm te maken).
                    En je zit dan ook nog met je cropfactor dus je 18mm word 27mm op de D90 dus als je een 24mm wilt moet je een lens hebben van 16mm.
                    Je moet dus als je geen fullframe sensor hebt (zoals de D700/D3/D3x/D3s)moet je je lens altijd vergroten met 1.5 om de echt waarde te weten.
                    Ik noem dit verwarring stichten.
                    De moddereters zouden keihard moeten ingrijpen

Comment

???
                      Ik leg het gewoon uit, als ie denkt dat 18mm=18° dan zit ie heel fout.

Comment

???
                        Ik leg het gewoon uit, als ie denkt dat 18mm=18° dan zit ie heel fout.
                        Nee, dan zit ie goed.

Comment

18° is helemaal niet 18mm wat zeg je nou, 18mm op een D90 is 66° (in de breedte as).
                          je lengte van je lens is niet gelijk aan je kijkbreedte.

Comment

18° is helemaal niet 18mm wat zeg je nou, 18mm op een D90 is 66° (in de breedte as).
                            je lengte van je lens is niet gelijk aan je kijkbreedte.
                            18mm is en blijft 18mm
                            De lengte van een lens wordt uitgedrukt in mm en daar verandert niets aan.

Comment

18° = 18 graden - dit geeft een HOEK aan
                              18 mm = idd 18 milimeter - dit geeft de brandpuntAFSTAND van de lens aan
                              "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Working...
                              X