Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectief voor indoor sportfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Objectief voor indoor sportfotografie

Hallo,

Ik heb sinds enkele weken nu een Nikon D90 aangeschaft met de 18-105 VR kit.
    Al meerdere malen heb ik geprobeerd om indoor sport namelijk basketbal goed vast te leggen. Helaas kom ik, zoals reeds verwacht, niet aan de verhoopte resultaten. Ik heb al zowat alle instellingen geprobeerd maar de foto's zijn ofwel te onscherp, te donker of er zit teveel ruis op. Een goed objectief voor sportfotografie lijkt dan ook de enige oplossing te zijn om mijn probleem op te lossen, dat werd mij toen al verteld in de winkel.
    Maar zo'n aankoop is uiteraard een dure investering. Na wat zoekwerk op internet is mijn oog gevallen op het objectief Nikkor 180mm f/2.8 D ED-IF AF.
    Uiteraard zijn er onder jullie wel mensen die met dit objectief ervaring hebben en mij misschien wel verder willen helpen.
    Is dit een goede keuze voor indoor sportfotografie of zijn er nog alternatieven in die prijsklasse of misschien nog wel goedkoper?
    Ik spaar momenteel voor een budget van max 900 euro, een Nikkor 70-200mm f/2.8 G ED VR is dus geen optie helaas.
    Graag jullie meningen hierover of eventuele linkjes naar reeds bestaande topics hierover.
    Alvast bedankt.

Groetjes,
    Edje C.
    Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

Re: Objectief voor indoor sportfotografie

Oorspronkelijk geplaatst door Edje C Bekijk bericht
    Hallo,

Ik heb sinds enkele weken nu een Nikon D90 aangeschaft met de 18-105 VR kit.
    Al meerdere malen heb ik geprobeerd om indoor sport namelijk basketbal goed vast te leggen. Helaas kom ik, zoals reeds verwacht, niet aan de verhoopte resultaten. Ik heb al zowat alle instellingen geprobeerd maar de foto's zijn ofwel te onscherp, te donker of er zit teveel ruis op. Een goed objectief voor sportfotografie lijkt dan ook de enige oplossing te zijn om mijn probleem op te lossen, dat werd mij toen al verteld in de winkel.
    Maar zo'n aankoop is uiteraard een dure investering. Na wat zoekwerk op internet is mijn oog gevallen op het objectief Nikkor 180mm f/2.8 D ED-IF AF.
    Uiteraard zijn er onder jullie wel mensen die met dit objectief ervaring hebben en mij misschien wel verder willen helpen.
    Is dit een goede keuze voor indoor sportfotografie of zijn er nog alternatieven in die prijsklasse of misschien nog wel goedkoper?
    Ik spaar momenteel voor een budget van max 900 euro, een Nikkor 70-200mm f/2.8 G ED VR is dus geen optie helaas.
    Graag jullie meningen hierover of eventuele linkjes naar reeds bestaande topics hierover.
    Alvast bedankt.

Groetjes,
    Edje C.

Jammer dat geen Canon is,
    daar heb je keuze tussen 70-200 f/4L IS USM of 70-200 f/2.8 USM,allebei voor 1000euro

misschien voor deze Sigma DG EX 70-200mm f/2.8 APO Macro gaan,voor sportfoto's geen VR nodig of deze Nikon AF-D 85mm f/1,8 op een cropcamera is het al 127,5mm
    Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

-Sigma 70-200mm f2.8
      -Sigma 50-150mm f2.8
      -Nikon 85mm f1.8
      -Nikon 105mm f2.8 macro

Comment

kijk hier eens

85mm 1.8 of 50mm 1.8 (1.4)
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

De 50mm is toch meestal tekort voor zaalsporten hoor.
          Ik zou die 105mm f2.8 vr toch eens bekijken, heel snelle autofocus en je kan er ook macro foto's mee maken (2 lenzen in 1).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
            De 50mm is toch meestal tekort voor zaalsporten hoor.
            Ik zou die 105mm f2.8 vr toch eens bekijken, heel snelle autofocus en je kan er ook macro foto's mee maken (2 lenzen in 1).
            hangt er helemaal van af waar je kan zitten... Ik maak mijn foto's met een 85mm op FF da's ongeveer een 50mm op crop... en dat gaat perfect... ik sta wel aan de zijlijn bij basketbal...

met 2.8 is het in een donkere zaal niet te doen... je wilt immers minstens 1/250

Taken with a Nikon D700.
            Lens: 85.0 mm f/1.4
            Exposure: 0.002 sec (1/500)
            Aperture: f/1.6
            ISO Speed: 1600
            Focal Length: 85 mm
            Exposure Bias: 0 EV
            Flash: No Flash

some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Als het geen prime moet zijn kan ik de sigma 70-200 aanraden. Gebruik deze zelf op men D700.

Comment

Ja da's waar maar ik vraag me wel af of de autofocus wel snel genoeg is voor sport (van die 50mm). En als je een 105mm koopt dan ben je ook safe voor buiten (voor grotere velden), al is de 70-200mm f2.8 van sigma misschien wel de beste keus. Dan kan je zowel hele lichamen als details fotograferen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                  Ja da's waar maar ik vraag me wel af of de autofocus wel snel genoeg is voor sport (van die 50mm). En als je een 105mm koopt dan ben je ook safe voor buiten (voor grotere velden), al is de 70-200mm f2.8 van sigma misschien wel de beste keus. Dan kan je zowel hele lichamen als details fotograferen.
                  hangt gewoon van het licht van de zaal af... ik heb ook een 70-200VR en als er niet genoeg licht is... dan moet ik naar m'n 85mm terug grijpen... dan kom je met geen enkele 2.8 lens toe... Als je natuurlijk de luxe hebt om in goed verlichte zalen te shooten... dan kan je met een 2.8 lens toekomen...

de 50mm AF-S 1.4 zou toch snell genoeg moeten zijn! Als't met mijn 85mm AF al kan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    de 50mm AF-S 1.4 zou toch snell genoeg moeten zijn! Als't met mijn 85mm AF al kan...
                    De 50mm af-s mag dan wel af-s hebben, maar het is onvoorstelbaar trage af-s. Ik erger mij er enorm aan, mijn oude 50mm f/1.8D stelde veel sneller scherp!

Comment

De gemiddelde zaal zal goede resultaten geven met een 2.8 lens; de lenslengte is natuurlijk afhankelijk van de afstand tot veld en spelers. Natuurlijk heb je altijd negatieve uitschieters zoals het Redingenhof in Leuven: naar verluid bij de laatste controle door de bond algemeen afgekeurd (was iets van 100lux maar)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Basketfan Bekijk bericht
                        De gemiddelde zaal zal goede resultaten geven met een 2.8 lens; de lenslengte is natuurlijk afhankelijk van de afstand tot veld en spelers. Natuurlijk heb je altijd negatieve uitschieters zoals het Redingenhof in Leuven: naar verluid bij de laatste controle door de bond algemeen afgekeurd (was iets van 100lux maar)
                        Grappig ik heb daar altijd les gevolgd (deed toen sport wetenschappen), en vond het daar altijd goed xD.

Comment

Hallo,

Iedereen bedankt voor de vele reacties en bevindingen, weer heel wat stof om over na te denken. Ik zou bij het maken van de foto's toch graag een beetje afstand willen houden van het veld en de acties. Ik heb wat schrik een storende factor te zullen zijn in het spel anders. Nu heb ik bij ons in de sporthal wel het geluk dat er niet op een tl-lamp gekeken is bij de bouw ervan. Maar helaas is dat niet in iedere hal het geval.

Ik doe er even een foto bij van afgelopen weekend om jullie een idee te geven van de verlichting in de hal. Het licht heb ik vrij goed gekregen maar de scherpte gaat natuurlijk helemaal verloren. Sommigen onder jullie zullen de hal misschien wel herkennen .

Nikon D90
                          18-105 VR
                          Brandpunt 26 mm
                          f 4,5 1/80 sec
                          Iso 1600

Ik ga de verscillende mogelijkheden eens rustig doorlezen nu en dan hoop ik binnenkort wel de verhoopte resultaten te halen.

Prachtige foto trouwens D_Oracle, dat is het soort van foto's waar ik naar toe wil als resultaat.

Nogmaals bedankt iedereen.

Groetjes,
                          Edje C.
                          Last edited by Edje C; 7 maart 2010, 11:28.
                          Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

Comment

mmmh.... foto mist in zijn geheel wat scherpte (niet bewegende objecten ook).

Maar bon, ik verschiet er van dat hier de Canon 135mm 2.0 dan niet aangehaald werd in die prijsklasse, al schiet je daar niks mee op uiteraard.
                            Wat je in die range wel hebt: Sigma 150mm EX DG HSM Macro F: 2.8 Nikon AF. Voor 600 € heb je dan een zeer scherpe lens, al is de AF dan wel niet van de snelste. Of de reeds eerder aangehaalde Nikon 105mm f2.8 macro en Sigma 70-200 2.8. Kosten iets van een 700 €.
                            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                            www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                              mmmh.... foto mist in zijn geheel wat scherpte (niet bewegende objecten ook).
                              Hallo Yourt,

Dit was gewoon een foto snel genomen, was aan het zoeken naar de meest geschikte instellingen op dat moment. Heb deze foto er even bijgeplaatst gewoon om een idee te geven van de verlichting in de hal, het was de enige in de reeks waarop de verlichting goed zichtbaar is.

Groetjes,
                              Edje C

Comment

Working...
                              X