Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zaalsporten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zaalsporten

    Specifiek voor Yshockey, zaalvoetbal en basket.
    Snelle acties en weinig stilstaande fases.
    Waarbij yshockey duidelijk de snelste sport is.
    Deze zalen zijn vaak ook het slechts qua belichting en zijn ook moeilijk te fotograferen door het hoog dynamisch bereik. ( ijs )

    1/250 ste en iso 1600 is vaak net iets te weinig.
    Snelheid verminderen geeft onscherpe beelden, iso verhogen geeft te veel ruis.
    Momenteel wordt de 40D gebruikt voornamelijk icm de 70-200L is 2.8.

    Zou de aanschaf van een 7D of 5D mk2 hier een duidelijk voordeel geven?
    De cropfactor lijkt me wel een meerwaarde te zijn vermits de aanschaf van een 400mm lens (nog) niet voor nu zal zijn.

    Andere sugesties zijn ook welkom. Misschien zijn er leden die uit ervaring kunnen spreken?

    Thks
    J
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

  • #2
    Re: zaalsporten

    Een betere lens wordt moeilijk, er zijn wel primes die 1 tot 2 stops kunnen winnen tegenover die F2.8. Maar dan verlies je gebruiksgemak en 200mm met een grotere opening wordt ook al snel heel duur.

    Of die 7D hogere ISO's aankan is nog niet helemaal duidelijk. Er zitten namenlijk ook weer veel meer pixels in.

    Die 5D kan wel hogere ISO's aan. Maar je lenzen zijn ineens 1.6 keer korter hé. Ik zelf gebruik de oude 5D voor dans. Dat is eigenlijk hetzelfde probleem, donkere zaal en beweging. Sommigen zullen wel zeggen dat de AF niet goed genoeg is voor sport, maar voor mij werkt het wel. Je moet wel altijd het middelste AF punt gebruiken.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: zaalsporten

      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
      Een betere lens wordt moeilijk, er zijn wel primes die 1 tot 2 stops kunnen winnen tegenover die F2.8. Maar dan verlies je gebruiksgemak en 200mm met een grotere opening wordt ook al snel heel duur.

      Of die 7D hogere ISO's aankan is nog niet helemaal duidelijk. Er zitten namenlijk ook weer veel meer pixels in.

      Die 5D kan wel hogere ISO's aan. Maar je lenzen zijn ineens 1.6 keer korter hé. Ik zelf gebruik de oude 5D voor dans. Dat is eigenlijk hetzelfde probleem, donkere zaal en beweging. Sommigen zullen wel zeggen dat de AF niet goed genoeg is voor sport, maar voor mij werkt het wel. Je moet wel altijd het middelste AF punt gebruiken.
      Als je zowel een snelle AF (sport) en 8 beelden per seconde nodig hebt en tegelijk hogere ISO's kom je vandaag bij Nikon aan je trekken... Een D700 of D3 kunnen dit...

      voorbeeldje op 1.6 85mm met D700

      De Canon 5D heeft enkel de hogere ISO en de 7D de AF...

      Last edited by d_oracle; 28 oktober 2009, 23:50.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: zaalsporten

        @ FotoDirk: ik denk toch dat dansen nog net iets trager gaat dan voorbijspurtende sporters .
        Middelste punt wordt steeds gebruikt.
        Het aantal missers is niet zozeer toe te schrijven aan de AF maar wel aan de beperking iso/shutter speed.

        @ d_oracle: voorbeeld bekijk ik straks even als ik thuis ben. Een overstap naar Nikon is echter tamelijk onwaarschijnlijk gezien de kostprijs hiervan.
        Maar, ik heb 30 jaar met Nikon gewerkt en .... ( het geluid van de sluiter alleen al )

        thks

        Jo(han)
        Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

        Comment


        • #5
          Re: zaalsporten

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          voorbeeldje op 1.6 85mm met D700

          De Canon 5D heeft enkel de hogere ISO en de 7D de AF...
          Dit haal ik ook hoor met mijn 50D, en als ik prime 1.8 steek kan ik soms nog zakken naar iso 500 of 640, het ruis dat ik creeer op hogere iso's kan ik mooi filteren, als je natuurlijk niet heel diep cropt, en dan bedoel ik echt diep. Ik zou de 7D nemen, en eventueel niet op RAW maar sRAW trekken, blijft nog groot genoeg, als je er geen spandoek van wil natuurlijk
          Canon EOS 1D Mark III | Canon EOS 5D Mark III | Canon 50 F 1.8 II | Canon 85L F 1.2 | Canon 16-35L F 2.8 USM | Canon 24-70L F 2.8 USM | Canon 70-200L F 2.8 IS USM | Sigma 180mm EX IF F 3.5 HSM

          Comment


          • #6
            Re: zaalsporten

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            De Canon 5D heeft enkel de hogere ISO en de 7D de AF...
            complete idioten bij Canon dat ze in zulk toptoestel zulke **** AF steken!!
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: zaalsporten

              Oorspronkelijk geplaatst door Joeri De Grande Bekijk bericht
              Dit haal ik ook hoor met mijn 50D, en als ik prime 1.8 steek kan ik soms nog zakken naar iso 500 of 640, het ruis dat ik creeer op hogere iso's kan ik mooi filteren, als je natuurlijk niet heel diep cropt, en dan bedoel ik echt diep. Ik zou de 7D nemen, en eventueel niet op RAW maar sRAW trekken, blijft nog groot genoeg, als je er geen spandoek van wil natuurlijk
              Laat eens een voorbeeldje zien

              Comment


              • #8
                Re: zaalsporten

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                laat eens een voorbeeldje zien
                +1

                Comment


                • #9
                  Re: zaalsporten

                  Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  Als je zowel een snelle AF (sport) en 8 beelden per seconde nodig hebt en tegelijk hogere ISO's kom je vandaag bij Nikon aan je trekken... Een D700 of D3 kunnen dit...

                  voorbeeldje op 1.6 85mm met D700

                  De Canon 5D heeft enkel de hogere ISO en de 7D de AF...
                  ehm, 1DmkIII of is die dan al zo hard verouderd?
                  dan hebben we ook nog de 1DmkIV hé
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: zaalsporten

                    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Laat eens een voorbeeldje zien
                    Hier

                    Dat kleuren niet zo goed zijn, ja, weet ik, ik leer ook, volgende keer beter, maar hier gaat het over ruis, en daar wil ik toch mijn toestel niet zomaar laten afbreken, het is inderdaad geen topmodel, maar doet zijn ding toch wel heel goed voor zijn geld, eerste en derde foto zijn genomen met een prime 1.8, en die is op zich ook geen dure lens. Ik had op sommige momenten nog 1/640 sluitertijd, dus kon gemakkelijk nog iets zakken met iso, op iso640 haalde ik nog 1/500, Dries (aka nikon3 hier) zat naast me met zijn nikon ( ook wel geen topmodel ) maar haalde maar de helft van mijn sluitertijden met hogere iso, hij kan dit bevestigen, dus wat ik enkel wou zeggen is, dat je best tevreden kan zijn met een 7D, maar als je naar Nikon moet overstappen om dit te halen, wat ben je dan nog met je lenzen, je mag helemaal overnieuw beginnen, als je dat overweegt, koop je dan ineens een 1dmkIII of een 1dmkIV, zal nog goedkoper zijn dan alles te veranderen naar Nikon. Pas op Nikon-mensen, jullie hebben inderdaad goed materiaal, als de patrick met zijn D3 naast me zit, en daar beetje zit te schieten aan 9fps, voel ik me ook wel klein , maar daar is Jo niets mee daar hij al met canon lenzen zit.

                    Als je ijshockey doet, denk ik dat je beter bent met een 7D, of een 1dmkIII, de 5D zal ruis wel beter doen, maar waar ligt de grens tussen een acceptabele foto en muggeziften. Ik betrap me er soms zelf op dat ik soms te veeleisend ben, wat ook wel goed is, maar soms erover.
                    Last edited by Joeri De Grande; 28 oktober 2009, 09:37.
                    Canon EOS 1D Mark III | Canon EOS 5D Mark III | Canon 50 F 1.8 II | Canon 85L F 1.2 | Canon 16-35L F 2.8 USM | Canon 24-70L F 2.8 USM | Canon 70-200L F 2.8 IS USM | Sigma 180mm EX IF F 3.5 HSM

                    Comment


                    • #11
                      Re: zaalsporten

                      als je nu 1/250 haalt op ISO 1600 dan kan je met een f2.0 lens daar gemakkelijk boven geraken. Ik heb op mijn laatste dansshow alles geprobeerd wat ik bij had (40D, 70-2OOmm f2.8, 50mm 1.8) en wat mijn vel gered heeft was mijn 5D + 135mm f2.0.
                      Foto's met een goeie prime zijn -volgens mij- geweldig scherp en mooi van kleur, EN scherp volopen. Nadeel is dat je ver genoeg moet zitten, daarom heb ik hem (waarschijnlijk) ook op mijn 5D gezet zodat ik tenminste hoofd én voeten erop kreeg van de persoon in beeld (met een crop is uw beeld kleiner, dus geen voeten of kop haha)
                      Ook bij indoor paardensport etc is een lichtsterkere lens een lifesaver, maar ze kosten wel geld natuurlijk. Autofocus van 5D valt me soms tegen in vergelijking met een 40D, maar toch werkt ie onder deze gruwelijke donkere omstandigheden goed genoeg *raar maar waar*
                      Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                      Comment


                      • #12
                        Re: zaalsporten

                        Oorspronkelijk geplaatst door Joeri De Grande Bekijk bericht
                        Dit haal ik ook hoor met mijn 50D, en als ik prime 1.8 steek kan ik soms nog zakken naar iso 500 of 640, het ruis dat ik creeer op hogere iso's kan ik mooi filteren, als je natuurlijk niet heel diep cropt, en dan bedoel ik echt diep. Ik zou de 7D nemen, en eventueel niet op RAW maar sRAW trekken, blijft nog groot genoeg, als je er geen spandoek van wil natuurlijk
                        "t zijn best mooie foto's die je gepost hebt... maar...
                        het gaat er helemaal niet om dat je dit haalt op ISO 500 of 640, maar daarentegen op 800 of 1600 of 3200.. DAT is relevant! want de ISO pas je aan in functie van het beschikbare licht... dat jij op ISO 500 kan fotograferen zegt niets over je toestel, wel alles over het beschikbare licht...
                        Ik ga vanavond eens kijken als ik foto's kan posten op ISO 1600 of 3200...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: zaalsporten

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          "t zijn best mooie foto's die je gepost hebt... maar...
                          het gaat er helemaal niet om dat je dit haalt op ISO 500 of 640, maar daarentegen op 800 of 1600 of 3200.. DAT is relevant! want de ISO pas je aan in functie van het beschikbare licht... dat jij op ISO 500 kan fotograferen zegt niets over je toestel, wel alles over het beschikbare licht...
                          Ik ga vanavond eens kijken als ik foto's kan posten op ISO 1600 of 3200...
                          Klopt, ik verstond je verkeerd d_oracle, ik kijk es in mijn lib of er hogere staan.
                          Canon EOS 1D Mark III | Canon EOS 5D Mark III | Canon 50 F 1.8 II | Canon 85L F 1.2 | Canon 16-35L F 2.8 USM | Canon 24-70L F 2.8 USM | Canon 70-200L F 2.8 IS USM | Sigma 180mm EX IF F 3.5 HSM

                          Comment


                          • #14
                            Re: zaalsporten

                            twee voorbeeldjes op 1600 ISO in een mega donkere zaal... op f:1.6 85mm
                            geen photoshop, geen ruisonderdrukking...




                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: zaalsporten

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jo Bekijk bericht

                              @ d_oracle: voorbeeld bekijk ik straks even als ik thuis ben. Een overstap naar Nikon is echter tamelijk onwaarschijnlijk gezien de kostprijs hiervan.
                              Maar, ik heb 30 jaar met Nikon gewerkt en .... ( het geluid van de sluiter alleen al )
                              ja, da's geen makkelijke keuze.... ik ben een paar jaar geleden "bijna" overgestapt naar Canon... maar toen kwam de D300 uit en later de D700, net op tijd... als die er niet waren geweest, was ik overgestapt... maar da's voor elk individueel...

                              toen ik van D300 naar D700 overstapte... heb ik de helft van m'n lenzen arsenaal ook moeten verkopen...
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X