Re: Prime lenzen Nikon D700 of 24 - 70 mm
Zo sterk zou ik het dan weer niet durven stellen... Ik heb zeker niet het gevoel dat ik met mijn 24-70 (of met mijn oude 28-200G, die ik occasioneel als enige 'vrijetijds' lens meeneem) per se mindere foto's maak. Ik ben er stellig van overtuigd dat niet de camera en de lens, maar wel het oog voor onderwerp, compositie en belichting het verschil uitmaken.
Wel merk ik vaak dat ik met de 24-70 minder bewust blijk om te gaan met de gekozen brandpuntsafstand - al is dat precies waarom ik net op die momenten voor een lens kies die vlot van redelijke groothoek tot lichte tele reikt!
Bedoel je dan met algemene middelmaat het ontbreken van de typerende 'effecten' van brede groothoek of langere tele? Een 14-24 of een 70-200 (boven de 100mm gebruikt) brengt je onvermijdelijk tot een meer herkenbare beeldvorming...
Juist het bewust creatief omgaan met specifieke mogelijkheden én de bijhorende beperkingen van sommige lenzen kan het fotogenoegen erg stimuleren. En dat geldt gewoon voor alle brandpuntsafstanden.
Oefening: trek er eens op uit met een bewust 'foute' lenskeuze: ga naar landschappen of een museum met een 180mm, naar de dierentuin of sportevenement met een 24mm, wandel in de stad met een macro. En zie dan wat er met je beelden gebeurt!
Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci
Bekijk bericht
Wel merk ik vaak dat ik met de 24-70 minder bewust blijk om te gaan met de gekozen brandpuntsafstand - al is dat precies waarom ik net op die momenten voor een lens kies die vlot van redelijke groothoek tot lichte tele reikt!
Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci
Bekijk bericht
Juist het bewust creatief omgaan met specifieke mogelijkheden én de bijhorende beperkingen van sommige lenzen kan het fotogenoegen erg stimuleren. En dat geldt gewoon voor alle brandpuntsafstanden.
Oefening: trek er eens op uit met een bewust 'foute' lenskeuze: ga naar landschappen of een museum met een 180mm, naar de dierentuin of sportevenement met een 24mm, wandel in de stad met een macro. En zie dan wat er met je beelden gebeurt!
Comment