Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prime lenzen Nikon D700 of 24 - 70 mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Prime lenzen Nikon D700 of 24 - 70 mm

Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
    Die 24-70 maakt iets bij me los wat me beelden laat opleveren die uniform zijn aan de algemene middelmaat.
    Zo sterk zou ik het dan weer niet durven stellen... Ik heb zeker niet het gevoel dat ik met mijn 24-70 (of met mijn oude 28-200G, die ik occasioneel als enige 'vrijetijds' lens meeneem) per se mindere foto's maak. Ik ben er stellig van overtuigd dat niet de camera en de lens, maar wel het oog voor onderwerp, compositie en belichting het verschil uitmaken.

Wel merk ik vaak dat ik met de 24-70 minder bewust blijk om te gaan met de gekozen brandpuntsafstand - al is dat precies waarom ik net op die momenten voor een lens kies die vlot van redelijke groothoek tot lichte tele reikt!

Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
    Bizar genoeg denk ik er dan weer niet zo over wanneer het de 14-24 of de 70-200 betreft .
    Bedoel je dan met algemene middelmaat het ontbreken van de typerende 'effecten' van brede groothoek of langere tele? Een 14-24 of een 70-200 (boven de 100mm gebruikt) brengt je onvermijdelijk tot een meer herkenbare beeldvorming...

Juist het bewust creatief omgaan met specifieke mogelijkheden én de bijhorende beperkingen van sommige lenzen kan het fotogenoegen erg stimuleren. En dat geldt gewoon voor alle brandpuntsafstanden.

Oefening: trek er eens op uit met een bewust 'foute' lenskeuze: ga naar landschappen of een museum met een 180mm, naar de dierentuin of sportevenement met een 24mm, wandel in de stad met een macro. En zie dan wat er met je beelden gebeurt!
    BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door baloo Bekijk bericht
      Wel merk ik vaak dat ik met de 24-70 minder bewust blijk om te gaan met de gekozen brandpuntsafstand - al is dat precies waarom ik net op die momenten voor een lens kies die vlot van redelijke groothoek tot lichte tele reikt!
      Dat is het 'm nu net. Minder bewust fotograferen is voor mij inherent aan een middenzoom omdat ik die nu net inzet in situaties waar ik zelf geen bewegingsvrijheid heb; zodoende beperkingen ondervind. Waarschijnlijk is het dan ook meer een afkeer tegen dergelijke situaties en daardoor reageer 'k mij waarschijnlijk af op de 24-70 en middenzooms in 't algemeen. 'k Zal er efkes goed tegen roepen sè: dat lucht op
      De 14-24 en de 70-200 worden daarentegen ingezet vanwege de specifieke kwaliteiten van hun beeldhoeken en niet omdat er per se een zoombereik nodig is. Dit terwijl de 24-70 nu net wel specifiek voor het zoombereik wordt gebruikt. Allé ja, dat is althans bij mij 't geval...

Dit forum heeft overduidelijk ook een therapeutische werking

Cheers.
      F.

Comment

En wat raden jullie me nu aan om naar Normandie te trekken op WOII pad?
        Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

Comment

Normandië? En wat ga je daar doen?

Comment

Vooral de oorlogsvelden bekijken en de bunkers
            Nikon D700-D300s, AF-S Nikkor 18 - 200 mm 1:3.5 - 5.6 VRII, Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED Nano, AF-S Nikkor 50 mm 1:1.4 G, AF-S Nikkor 35 mm 1:1.8 G, Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED

Comment

Daarvoor zou 'k toch eerder je 12-24 gebruiken dan die nieuwe 16-35.

Comment

die 12 - 24 van mij is toch een DX?

Comment

Whoops ... dacht dat je een D90 ging gebruiken, maar blijkbaar is 't voor op die D700

Mijn voorkeur zou dan zonder twijfel uitgaan naar de 2.8/14-24. Misschien valt 't te overwegen om daarmee je 12-24 te vervangen...

Comment

Inderdaad, deze staat dan ook momenteel te koop

Comment

Ik heb indertijd de 14-24/2.8 eerder gekocht dan de 24-70/2.8 en absoluut geen spijt van gehad.
                      Uit mijn metadata gegevens komt ongeveer 20 à 25% van deze lens (14-24 dus).
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Hallo,

ik heb onder meer een 20mm f/2.8, 35mm f/2, 50 f/1.4, 85 f/1.8 en de 24-70 f/2.8 voor mijn D700. Ik gebruik de 24-70 vooral voor reportages in opdracht (in combinatie met een 70-200 f/2.8 op een tweede body en de 20mm en 50mm in een schoudertas beschikbaar) omdat je dan niets mist, het is gewoon de snelste manier van werken.
                        Maar als ik minder snel moet kunnen reageren, omdat ik ofwel niet in opdracht werk en het mij dus eventueel kan permitteren een bijzonder moment te missen dan gebruik ik vooral de primes. Niet omwille van kwaliteitsverschil (ik denk dat de 24-70 kwalitatief waarschijnlijk mijn beste lens is), maar wel omdat ik graag op f/2 fotografeer en omdat ze heel licht zijn.
                        Ik heb zonder testen te doen, dus puur op ervaring, de indruk dat de 24-70 veel veel minder gevoelig is voor flare dan alle bovenstaande primes en minder contrast verliest bij tegenlicht, voor de rest heb ik de indruk dat ze voor een D700 allemaal goed genoeg zijn (je zult maw niet meer optische gebreken vaststellen bij de ene dan bij de andere lens als je er niet naar gaat zoeken), met uitzondering van de 20mm f/2.8 die wel een stukje minder is, en je eigenlijk best niet op minder dan f/5.6 gebruikt.

Groetjes,

Jan

ps.: Klein detail: ik voeg heel vaak zelf vignetering toe aan mijn foto's, dus als een lens er al heeft dan stoort mij dat niet, het zou best kunnen dat sommige primes er wel hebben, maar ik let daar niet op. De 24-70 heeft er in elk geval geen.

Comment

Working...
                        X